Verbele auxiliare ale inimii - introducere în beletristică
PRP: 17,34 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 13,01 lei
Diferență: 4,33 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Autor: Péter Esterházy
Editura: CURTEA VECHE
Anul publicării: 2007
Pagini: 72
Format: 14,5 × 20 cm
DESCRIERE
Verbele auxiliare ale inimii - introducere în beletristică
Prezentare:
Omul este o făptură în criză veşnică (şi nu doar în criză efemeră, aşa cum eronat se crede) şi de aceea, adesea, cărţile îi sunt ca apa şi aerul. Întrucât cărţile sublimează, măcar parţial, criza. A se înţelege prin criză stări precum: singurătate, spaimă de moarte, disperare şi groază, scârbă existenţială, dezamăgire etc. Criza înseamnă nevroză pusă pe tapet, expusă, livrată public. Acul ei de cojoc, al nevrozei vreau să spun, ar putea fi găsit în cărţi, prin lectură. Cartea şi lectura sunt o formă de eutanasie obligatorie, dar nu ca să murim mai repede, ci ca să trăim mai intens, mai adânc şi mai în consens cu noi înşine. Îndrăznesc să cred că ştiu exact ce spun. Şi, ca să probez cumva siguranţa mea, îi recomand cititorului o carte de excepţie, îndrăznesc să o numesc chiar capodoperă, o carte despre moarte, singurătate, incomunicabilitate şi, paradoxal, despre tandreţe: Verbele auxiliare ale inimii de Péter Esterházy. Este un text conceput ca un ferpar fărâmiţat, scris la moartea mamei (această carte va fi completată, de altfel, de un alt ferpar teribil dedicat tatălui într-o altă carte a lui Esterházy, intitulată Harmonia Caelestis). „Voi ajunge un moşneag rămas virgin, pentru că nu am nici măcar atâta curaj încât să iubesc moartea“, declară autorul în introducerea la Verbele auxiliare ale inimii. Este un autoportret exagerat cinic pentru acest scriitor abisal, de fapt, în priceperea morţii şi a urmărilor devastatoare în suflet, minte şi inimă, pe care le produce aceasta. Îi las cititorului să descopere mai departe deliciile (nota bene) răvăşitoare ale cărţii de faţă, neuitând să precizez cât de performantă şi tulburătoare este traducerea Aneimaria Pop.
Ruxandra Cesereanu
Péter Esterházy (născut în 1950 la Budapesta, într-una dintre cele mai celebre şi vechi familii aristocratice maghiare) este, probabil, scriitorul ungur cel mai cunoscut şi apreciat pe plan internaţional în momentul de faţă, una dintre vocile şi conştiinţele literare definitorii pentru problematica spaţiului central şi est-european contemporan. A urmat iniţial studii de matematică la universitatea din oraşul natal şi a lucrat ca matematician intre 1974 şi 1978; şi-a făcut debutul literar în 1978 în gazete literare, iar din 1978 s-a dedicat în întregime scrisului. Este autorul unei opere vaste, ce cuprinde romane, nuvele, piese de teatru, eseuri, studii, publicistică, traduse în douăzeci şi cinci de limbi şi încununate cu numeroase distincţii naţionale (printre care prestigiosul premiu Kossuth, în 1996) şi internaţionale (Herder, în 2002, Grinzane Cavour, în 2004, Premiul Păcii al Uniunii Editorilor şi Librarilor din Germania, în 2004 ş. a.) Printre operele sale cele mai cunoscute se numără Harmonia Caelestis, Verbele auxiliare ale inimii, Cartea lui Hrabal, Privirea contesei Hahn-Hahn, Puţină pornografie maghiară, O femeie etc.
Prezentare:
Omul este o făptură în criză veşnică (şi nu doar în criză efemeră, aşa cum eronat se crede) şi de aceea, adesea, cărţile îi sunt ca apa şi aerul. Întrucât cărţile sublimează, măcar parţial, criza. A se înţelege prin criză stări precum: singurătate, spaimă de moarte, disperare şi groază, scârbă existenţială, dezamăgire etc. Criza înseamnă nevroză pusă pe tapet, expusă, livrată public. Acul ei de cojoc, al nevrozei vreau să spun, ar putea fi găsit în cărţi, prin lectură. Cartea şi lectura sunt o formă de eutanasie obligatorie, dar nu ca să murim mai repede, ci ca să trăim mai intens, mai adânc şi mai în consens cu noi înşine. Îndrăznesc să cred că ştiu exact ce spun. Şi, ca să probez cumva siguranţa mea, îi recomand cititorului o carte de excepţie, îndrăznesc să o numesc chiar capodoperă, o carte despre moarte, singurătate, incomunicabilitate şi, paradoxal, despre tandreţe: Verbele auxiliare ale inimii de Péter Esterházy. Este un text conceput ca un ferpar fărâmiţat, scris la moartea mamei (această carte va fi completată, de altfel, de un alt ferpar teribil dedicat tatălui într-o altă carte a lui Esterházy, intitulată Harmonia Caelestis). „Voi ajunge un moşneag rămas virgin, pentru că nu am nici măcar atâta curaj încât să iubesc moartea“, declară autorul în introducerea la Verbele auxiliare ale inimii. Este un autoportret exagerat cinic pentru acest scriitor abisal, de fapt, în priceperea morţii şi a urmărilor devastatoare în suflet, minte şi inimă, pe care le produce aceasta. Îi las cititorului să descopere mai departe deliciile (nota bene) răvăşitoare ale cărţii de faţă, neuitând să precizez cât de performantă şi tulburătoare este traducerea Aneimaria Pop.
Ruxandra Cesereanu
Péter Esterházy (născut în 1950 la Budapesta, într-una dintre cele mai celebre şi vechi familii aristocratice maghiare) este, probabil, scriitorul ungur cel mai cunoscut şi apreciat pe plan internaţional în momentul de faţă, una dintre vocile şi conştiinţele literare definitorii pentru problematica spaţiului central şi est-european contemporan. A urmat iniţial studii de matematică la universitatea din oraşul natal şi a lucrat ca matematician intre 1974 şi 1978; şi-a făcut debutul literar în 1978 în gazete literare, iar din 1978 s-a dedicat în întregime scrisului. Este autorul unei opere vaste, ce cuprinde romane, nuvele, piese de teatru, eseuri, studii, publicistică, traduse în douăzeci şi cinci de limbi şi încununate cu numeroase distincţii naţionale (printre care prestigiosul premiu Kossuth, în 1996) şi internaţionale (Herder, în 2002, Grinzane Cavour, în 2004, Premiul Păcii al Uniunii Editorilor şi Librarilor din Germania, în 2004 ş. a.) Printre operele sale cele mai cunoscute se numără Harmonia Caelestis, Verbele auxiliare ale inimii, Cartea lui Hrabal, Privirea contesei Hahn-Hahn, Puţină pornografie maghiară, O femeie etc.
OPINIA CITITORILOR