Vase comunicante. (Inter)fete ale avangardei romanesti interbelice
DESCRIERE
Cartea autorului Paul Cernat „Vase comunicante. (Inter)fete ale avangardei romanesti interbelice" de la editura POLIROM
Vase comunicante. (Inter)fete ale avangardei romanesti interbelice nu este doar inca o carte despre avangarda. E, inainte de orice, o pledoarie pentru abordarea complexa a acesteia in relatie cu fenomene diferite sau chiar opuse. Din acest unghi, Junimea se infatiseaza (si) ca o „avangarda” culturala, rivalii, dar, in fond, complementarii Eminescu si Macedonski, ca „oameni ai inceputului de drum” al modernitatii, dadaismul isi dezvaluie dimensiuni insuficient cercetate, ca si futurismul, asimilat pe cai diferite de avangardistii din Romania interbelica si de existentialistii generatiei lui Eliade & Co. Asa-zisul „traditionalism” al lui Ilarie Voronca apare ca o noua ipostaza a avangardismului sau caleidoscopic, tinarul Geo Bogza ii aduce, in reportajele sale, pe Caragiale si Sadoveanu pe frecventa lui Blecher, „trairismul” mistic se intilneste cu dadaismul (prin Eugen Ionescu), suprarealistii nostri isi arata noi fete, radicalismele ideologice ale artistilor trec adeseori din una in alta, iar aparentele opozitii sint unificate, pe dedesubt, de presupozitii comune. O carte care amendeaza, nuanteaza sau infirma prejudecati despre avangarda, despre interbelicul autohton si, in ultima instanta, despre cultura romana.
„Chiar daca, pe anumite directii, continua Avangarda romaneasca si complexul periferiei. Primul «val» (2007), cartea de fata are nu doar alta compozitie, ci si alte mize. Ea nu e, nici nu se pretinde a fi o «sinteza» panoramica a avangardei romanesti interbelice (si a «valurilor» sale succesive). Nu e nici o diagrama a modernitatii noastre intelectuale, literare si artistice radicale, desi ofera unele deschideri in acest sens, pe linia caracterului sau amfibiu, ambivalent. «Revolutiile» antiburgheze produse de cultura crizei care defineste, deopotriva, momentul din preajma Primului Razboi Mondial si, in alt plan, deceniul patru al secolului trecut sint, uneori, derutant de diverse. O miza particulara a volumului o constituie evidentierea diversitatii si complexitatii fenomenului avangardist (nu doar) autohton, a «fetelor» si «interfetelor» sale multiple.” (Paul Cernat)
Cuprins:
• Caderea in modernitate. Tinarul Eminescu si Junimea ca avangarda nihilista • De Stijl si „noul stil” constructivist din Romania anilor 1920 • Avangarda progresista si revolutie conservatoare in Romania anilor 1930 • „Spiritul” futurist si manifestele trairistilor • Gellu Naum, un „drumet incendiar” pe „calea searpelui” • Identitati expresioniste • Fantezisti exotici • La umbra suprarealismului in floare • M. Blecher, opere necicatrizate. Atractori stranii • „Marii sensibili schimonositi”. Tinarul Eugen Ionescu, intre existentialismul postdadaist si traditia balcanica a absurdului.
Anul aparitiei: 2018
Format: 15X23. 5 cm
Nr. pagini: 312
OPINIA CITITORILOR