Universitate. Societate. Modernizare. Idealul universitatii moderne la Cluj (1919-1945)
DESCRIERE
Cartea autorului Vasile Puscas „Universitate. Societate. Modernizare. Idealul universitatii moderne la Cluj (1919-1945)" de la editura SCOALA ARDELEANA
Proiect editorial dedicat Universitatii clujene la o suta de ani de la infiintare, aparut sub egida Centrului de Cultura si Arta al Judetului Salaj
Editia a III-a, revizuita si adaugita
Cuvant introductiv de Ioan-Aurel Pop. Prefata de Keith Hitchins
Imagine coperta I: desen al Bibliotecii Centrale Universitare,, Lucian Blaga\\" din Cluj-Napoca, aflat in arhiva institutiei. Imagine forzat: desen de Nicolae Romanitan
Editie de lux
Colectia Istorie contemporana este coordonata de Prof. Univ. Dr. Vasile Puscas
,, Cunoasterea istoriei Universitatii - posibila mai bine acum si datorita admirabilului efort facut de profesorul Vasile Puscas, specializat de decenii in acest pasionant subiect - este o datorie a noastra pentru prezent si viitor si nu este numai pentru membrii comunitatii noastre, ci si pentru publicul larg din Romania, dornic sa cunoasca temeiurile succeselor de astazi. La 100 de ani de scoala superioara romaneasca in inima Transilvaniei, folosind traditia si experienta acestui veac de apogeu, dar si a tuturor celor aproape patru secole si jumatate trecute de la prima fondare, profesorul Vasile Puscas demonstreaza ca cele peste doua decenii din viata Alma Mater se confunda cu performanta, cu excelenta si cu modernizarea societatii romanesti. [...] Mesajul de atunci - in ciuda unor abateri de la acest testament, petrecute in cele peste patru decenii de dupa al Doilea Razboi Mondial - ne indeamna sa ne facem <> si sa intelegem triada trecut-prezent-viitor ca pe o curgere continua a vietii, in cadrul careia invatatura si educatia de cel mai inalt nivel trebuie sa ramana caracteristici perene, sa innobileze viata marelui corp etnic care este natiunea romana si s-o proiecteze pe mai departe in concertul universal contemporan.\\" (Acad. Ioan-Aurel Pop)
* * *
,, Avem in fata prima istorie a Universitatii din Cluj care descrie sistematic organizarea si functionarea sa in primii douazeci de ani de existenta. Vasile Puscas ne-a oferit un studiu de caz despre cum o mare universitate poate lua fiinta. Volumul consacrat acestui proces complex va deveni o lectura esentiala nu numai pentru cititorii romani, ci pentru toti cei de pretutindeni care sunt preocupati de rolul universitatii in societate. Profesorul Puscas a intreprins insa mai mult decat o analiza solida: a mers dincolo de dovezile clare ale surselor pentru a surprinde spiritul Universitatii din Cluj, acea forta vitala care sta in spatele cresterii ei impresionante si a realizarilor din perioada interbelica. Acest spirit a rezistat de-a lungul deceniilor dificile de dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial si tot el calauzeste Universitatea in prezent.\\" (Prof. dr. Keith Hitchins)
* * *
,, Cei care au construit institutia clujeana au reusit sa armonizeze idealurile pe termen lung ale unei institutii de invatamant superior cu cerintele practice ale societatii si sa mentina in acelasi timp autonomia si deschiderea universitatii. Lectura acestor pagini pline de analize detaliate si clare ale istoriei Universitatii clujene mi-a intarit convingerea in necesitatea unei <> organizationale sau institutionale printre membrii acestei <>. [...] Ceea ce mi se pare interesant in cartile publicate de istoricul Vasile Puscas este faptul ca, fara a afecta in niciun fel valoarea lor teoretico-stiintifica, ele contin implicit proiectele unei actiuni practice.\\" (Prof. dr. Aurel Codoban)
* * *
,, Acum, la sarbatoarea unui veac de la refondarea si reorganizarea Universitatii din Cluj, am urmat indemnul mai multor colegi si intelectuali clujeni, dar si din alte zone ale tarii, de a reedita volumul Universitate. Societate. Modernizare (editia I in 1995 si a II-a in 2003) pentru motivul ca propune o reconstituire istoriografica in consonanta cu unul dintre procesele istorice fundamentale ale istoriei interbelice romanesti - dezvoltarea si modernizarea tarii - in prelungirea importantei infaptuiri istorice de la sfarsitul Primului Razboi Mondial - unitatea deplina national-statala a Romaniei - si a contextualizarii europene si internationale. Editia a treia a volumului Universitate. Societate. Modernizare este prefatata de actualul rector al Universitatii Babes-Bolyai, principala <> a Universitatii Daciei Superioare din Cluj, refondata in 1919. Nu am adus modificari de fond fata de editia a doua, doar ca am adaugat interpretari si unele date pe care istoriografia ultimelor doua decenii le-a vehiculat despre istoria Universitatii clujene. Am dat, insa, o structura noua volumului prin asocierea unei parti istoriografic-interpretative (Refondarea si reorganizarea Universitatii din Cluj dupa Primul Razboi Mondial), avand ca baza editia a doua a lucrarii mentionate, si una documentara (Prelegeri inaugurale la Universitatea din Cluj, 1919-1944), constand in reproducerea lectiilor inaugurale pe care le-am publicat in volumul Alma Mater Napocensis. Idealul universitatii moderne (1994), desigur incepand cu celebra prelegere inaugurala a profesorului Vasile Parvan, Datoria vietii noastre (3 noiembrie 1919)\\". (Vasile Puscas)
Cuprins
Alma Mater Napocensis la centenarul renasterii sale (Cuvant introductiv de Ioan-Aurel Pop)
Prefata la editia a doua de Keith Hitchins
Preface to the second edition
Nota asupra editiei a doua
Nota asupra editiei a treia
I. REORGANIZAREA SI ACTIVITATEA STIINTIFICA A UNIVERSITATII DIN CLUJ (1919-1945)
I. Ideea de universitate moderna in cultura romana (1848-1918)
1. 1. Istoriografia istoriei universitatii si conceptul de universitate moderna
1. 2. Universitatea moderna in Europa in a doua jumatate a secolului al XIX-lea - inceputul secolului al XX-lea
1. 3. Consideratii privind institutionalizarea invatamantului superior in cultura romana (pana la 1848)
1. 4. Ideea de universitate in spatiul cultural romanesc (1848-1859)
1. 5. Intemeierea primelor universitati romanesti (1860-1864)
1. 6. Staruinte spre o universitate nationala la romanii din Transilvania (sfarsitul secolului al XIX-lea - inceputul secolului al XX-lea)
1. 7. Perfectionarea si consolidarea universitatii in Romania (sfarsitul secolului al XIX-lea - inceputul secolului al XX-lea)
II. Conditiile istorice ale intemeierii Universitatii romanesti din Cluj (1918-1920)
2. 1. Ideea de universitate moderna si miscarea universitara internationala la sfarsitul Primului Razboi Mondial
2. 2. Marea Unire din 1918 - crearea cadrului afirmarii culturii nationale romanesti
2. 3. Idealul universitar din Romania, in primii ani postbelici
2. 4. Vasile Parvan si idealul Universitatii Daciei Superioare
2. 5. Preluarea Universitatii din Cluj
2. 6. Recrutarea primilor profesori la Universitatea romaneasca din Cluj
2. 7. Constituirea autoritatii universitare si inceputul activitatii la Universitatea din Cluj
2. 8. Inaugurarea oficiala a Universitatii
2. 9. Semnificatia refondarii postbelice a Universitatii din Cluj
III. Organizarea stiintifica si didactica a Universitatii clujene in perioada interbelica
3. 1. Directii ale evolutiei universitatii in perioada interbelica
3. 2. Idealul universitar clujean interbelic
3. 3. Evolutia structurii organizatorice a Universitatii din Cluj
3. 3. 1. Procesul dezvoltarii Universitatii in perioada interbelica
3. 3. 2. Facultati, catedre, seminarii
3. 3. 3. Institutele de cercetare stiintifica
3. 3. 4. Biblioteca Universitatii
3. 4. Finantarea si suportul material ale Universitatii din Cluj
3. 5. Reorganizarea Universitatii din Cluj si legislatia/autonomia universitara (1919-1940)
IV. Activitatea stiintifica si didactica la Universitatea din Cluj (1919-1940)
4. 1. Universitatea si cercetarea stiintifica la inceputul secolului XX
4. 2. Universitatea din Cluj si raportul stiinta-societate in perioada interbelica
4. 3. Directii in cercetarea stiintifica la Universitatea din Cluj
4. 4. Publicatiile stiintifice ale Universitatii din Cluj
4. 5. Aport la dialog si comunicare stiintifica
4. 6. Actiuni universitare pentru popularizarea stiintei si constituirea mentalitatii stiintifice
4. 7. Stiinta-instructie-educatie in formarea tineretului intelectual
4. 8. Continutul activitatilor didactice la Universitatea din Cluj
4. 9. Directii si metode didactice
4. 10. Raportul intre cercetarea stiintifica si activitatea didactica la Universitatea din Cluj
4. 11. Rezultatele stiintifice si didactice la Universitatea din Cluj in perioada interbelica
V. Refugiul si revenirea la Cluj a Universitatii,, Regele Ferdinand I\\" (1940-1945)
5. 1. Evacuarea si refugiul Universitatii,, Regele Ferdinand I\\" din Cluj (septembrie 1940)
5. 2. Reorganizarea Universitatii,, Regele Ferdinand I\\" la Sibiu si Timisoara
5. 3. Universitatea din Cluj (la Sibiu) si contextul razboiului
5. 4. Revenirea Universitatii,, Regele Ferdinand I\\" la Cluj (1945)
II. PRELEGERI INAUGURALE LA UNIVERSITATEA DIN CLUJ (1919-1944)
Nota despre prelegerile inaugurale
Vasile Parvan, Datoria vietii noastre
Alexandru Lapedatu, Noua imprejurari de dezvoltare ale istoriografiei nationale
George Valsan, Constiinta nationala si geografie
Jules Guiart, Medicina in vechiul Egipt
Onisifor Ghibu, Universitatea Daciei Superioare si pedagogia romaneasca
Teodor A. Naum, Geniul latin
Sextil Puscariu, Lingvistica moderna si evolutia ei
George Sofronie, Fenomenul razboiului in lumina angajamentelor internationale
Lucian Blaga, Despre plenitudinea istorica
D. Popovici, Tendinta de integrare in ritmul cultural occidental
Iuliu Hatieganu, Universitate si natiune
D. D. Rosca, Despre unele puteri ale stiintei
Petre Sergescu, Despre valoarea etica a stiintei
BIBLIOGRAFIE SELECTIVA
Colectii de documente. Publicatii. Memorii
Fonduri arhivistice. Manuscrise
Presa si periodice
Lucrari speciale. Studii. Articole
University Society Modernization. Summary
Indice de nume
ISBN: 978-606-797-442-3
OPINIA CITITORILOR