Teologia icoanei
DESCRIERE
Prima editie completa in limba romana a lucrarii lui Leonid Uspensky, Teologia Icoanei, coeditata de Editurile Renasterea si Patmos din Cluj-Napoca, va fi lansata la Cluj-Napoca, luni, 21 mai 2012, de la orele 19.00, la Muzeul Etnografic al Transilvaniei, strada Memorandumului, nr. 21.
La eveniment vor participa IPS Arhiepiscop si Mitropolit Andrei Andreicut si pr. prof. dr. Nikolai Ozolin de la Institutul Saint-Serge din Paris, iar prezentarea cartii aparuta la Editurile Renasterea/Patmos va fi facuta de Pr. Prof. Ioan Bizau de la Facultatea de Teologie Ortodoxa.
In aceeasi zi, de la ora 15.00, va avea loc Vernisajul Expozitiei de Arta Bizantina, la Atelierul de Icoane din Piata Stefan cel Mare nr. 5. Curatori: Pr. Ioan Gansca, Sorin Albu si arh. Calin Chifar. Mai multe detalii despre acest eveniment a oferit domnul Sorin Albu, organizator al manifestarii si cadrul didactic al Institutului de Arte Plastice din Cluj-Napoca: „In data de 21 mai, de la ora 15, Grupul Sfantul Ioan Damaschin impreuna cu Muzeul Etnografic al Transilvaniei organizeaza o expozitie de arta bizantina cu ocazia inaugurarii unui spatiu nou din Muzeul Etnografic, numit «Atelierul de icoana». Acest spatiu expozitional se afla in Piata Stefan cel Mare la nr. 5. De data aceasta, acest eveniment coincide si cu lansarea cartii Teologia Icoanei a lui Leonid Uspensky si am incercat sa cream un adevarat eveniment artistic si teologic in acea zi. Lucrarile expuse sunt schite, izvoade, icoane pe panouri de lemn si icoane pe suport de sticla. In expozitie sunt in jur de 20-25 de lucrari ale artistilor Grupului Sfantul Ioan Damaschin. Expozitia va fi deschisa pana in data de 21 iunie”.
Dupa mai multe secole de criza iconografica, care a culminat cu iconoclasmul din perioada comunista, la reluarea cursului firesc al marii traditii artistice ortodoxe a contribuit in mare masura si monumentala lucrare a lui Leonid Uspensky, „parintele innoirii contemporane a iconografiei ortodoxe”, cum ii place parintelui Nikolai Ozolin, ucenicul sau, sa il numeasca.
Cartea lui Leonid Uspensky, publicata acum pentru prima oara intr-o editie integrala in limba romana – dupa aparitia ei partiala in urma cu aproximativ un deceniu in traducerea lui Theodor Baconsky la editura Anastasia – este, fara indoiala, cartea de temelie a cititorului care incearca astazi sa desluseasca sensul icoanei. O carte cuprinzatoare, care parcurge istoria icoanei de la aparitia ei pana in vremea noastra. Dupa cum afirma teologul Vasile Manea, directorul Editurii Patmos, „este deosebit momentul acesta din doua motive. In primul rand pentru ca lucrarea in sine constituie cartea de temelie in domeniul iconologiei, al teologiei icoanei. Se incepe cu primele veacuri crestine, primele icoane pe care le cunoastem noi astazi din perioada pre-constantiniana, paleocrestina, si pana in vremea noastra. E trecuta in revista intreaga istorie a icoanei, adesea zbuciumata in perioadele de contestare a ei, culminand cu intrunirea unui Sinod Ecumenic pentru a lua in discutie problema icoanei. A existat si o perioada a decadentei si, din fericire pentru noi astazi, una a redescoperirii icoanei. Or, promotor al acestei redescoperiri a icoanei la nivelul Ortodoxiei a fost, cu siguranta, in primul rand Leonid Uspensky si lucrarea aceasta este lucrarea de referinta in aceasta privinta. E un fel de abecedar al icoanei, obligatoriu pentru oricine incearca sa desluseasca sensul icoanei. In al doilea rand, aceasta lansare este importanta si pentru faptul ca ucenicul lui Leonid Uspensky, parintele Nicolae Ozolin, care vreme de 30 de ani a stat pe langa Uspensky, va fi prezent la aceasta lansare. Parintele Ozolin se afla in Romania, a primit la Universitatea din Constanta titlul de Doctor honoris causa, si va veni luni la Cluj pentru cateva ore doar pentru aceasta lansare. Parintele Nicolae Ozolin a fost format in scoala ruseasca din Occident, pentru ca acolo s-a constituit un Institut de teologie important, Sfantul Serghie din Paris, in urma refugierii celor care au scapat cu viata in urma sovietizarii fortate a Rusiei. Pentru noi este important acest lucru pentru ca vreo sapte ierarhi si-au facut acolo doctoratul, deci este o scoala recunoscuta si in biserica noastra si este foarte respectata. Parintele Ozolin preda acolo cursul de Teologie a icoanei si Teologie pastorala si a sustinut o serie de conferinte si la Institutul de Arta si Design din Cluj, unde a primit si titlul de Doctor honoris causa in 2006. A fost ucenicul cel mai important al lui Leonid Uspensky si el continua de fapt aceasta traditie a predarii in scolile de teologie a acestei discipline a teologiei icoanei. De ce este importanta aceasta disciplina? Traim intr-o lume a imaginii, a vizualului si in mod cert Biserica poate sa-si prezinte intr-un mod concis mesajul si prin arta sa liturgica, deci si prin icoana. Printr-o arta liturgica vie, renascuta, autentica. Prin urmare, chiar cred ca si lucrarea aceasta si prezenta pr. Nicolae Ozolin conteaza, sunt importante in Biserica noastra pentru ca icoana reprezinta o sinteza a tuturor disciplinelor teologice, care ni se ofera simplu, dintr-o data, este o prezenta tainica, sfintitoare”.
Parintele Nikolai Ozolin de la Institutul Saint-Serge din Paris este, in lumea ortodoxa, un bun cunoscator al teologiei icoanei. Format la scoala Sorbonei, ucenic si continuator al lucrarii marelui Leonid Uspensky pe taramul icoanei, parintele Nikolai Ozolin este cunoscut deja publicului din Romania prin cartile sale Chipul lui Dumnezeu, Chipul omului, aparuta la Editura Anastasia din Bucuresti in anul 1998, apoi prin Iconografia ortodoxa a Cincizecimii si Traditie si creativitate in arta crestina, precum si prin Spovedania, o taina in criza, publicate la Editura Patmos din Cluj-Napoca in 2001, respectiv 2009
An aparitie: 2012
OPINIA CITITORILOR