Tehnologia informatiei cu aplicatii in sistemul de invatamant superior din domeniul economic
PRP: 35,00 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 28,00 lei
Diferență: 7,00 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Autor: Alina-Mihaela Ion
Editura: PRO UNIVERSITARIA
Anul publicării: 2013
DESCRIERE
Teza de doctorat Tehnologia informatiei cu aplicatii in sistemul de invatamant superior din domeniul economic este orientata catre dezvoltarea unor solutii de instruire asistata, fundamentate pe tendintele actuale inregistrate in domeniu, dintre care se evidentiaza asigurarea mediului colaborativ pentru elaborarea si implementarea programelor de instruire asistata. In acest context, sunt analizate optiunile privind dezvoltarea platformelor software specifice invatamantului superior economic, prin utilizarea tehnologiilor Web.
Demersul propus implica asigurarea functionalitatilor corespunzatoare stadiului actual si tendintelor de dezvoltare ale instrumentelor tehnologiei informatiei, destinate asigurarii unui nivel optim de functionare si interactiune in cadrul comunitatilor de dezvoltatori ai serviciilor de instruire, pe de o parte si ale celor de utilizatori ai acestor servicii, pe de alta parte.
Obiectivul general al cercetarii doctorale il reprezinta propunerea si elaborarea unui model functional adecvat dezvoltarii programelor de instruire asistata unitare si consistente. In acest context sunt cercetate instrumentele necesare sustinerii demersului educational pentru crearea componentelor destinate transmiterii cunostintelor si evaluarii si utilizarea acestora intr-un cadru colaborativ, prin valorificarea celor mai recente realizari din domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor.
Dimensiunea colaborativa, atat pentru procesul de creare de continut cat si pentru activitatea de instruire, este nemijlocit legata de accentuarea dimensiunii sociale a proceselor de instruire, particularitate evidentiata de aparitia si extinderea accelerata a unor medii virtuale de socializare cu suport informatic adecvat.
CUPRINS
INTRODUCERE 9
1. STADIUL ACTUAL AL CUNOASTERII IN DOMENIUL
TEHNOLOGIEI INFORMATIEI 17
1.1. Delimitari conceptuale in domeniul tehnologiei informatiei 17
1.2. Evolutia tehnologiei informatiei 21
1.3. Tehnologia informatiei - suport pentru dezvoltarea sistemului
informatic global 28
1.4. Domenii de aplicabilitate a tehnologiei informatiei 36
1.5. Concluzii partiale si contributii personale .42
2. UTILIZAREA TEHNOLOGIEI INFORMATIEI IN
INVATAMANTUL SUPERIOR 44
2.1. Sistemul de invatamant superior din Romania .44
2.2. Programe europene pentru invatamantul superior .48
2.3. Dezvoltarea conceptuala a domeniului instruirii 57
2.3.1. Extinderea invatamantului traditionaL.. 58
2.3.2. Evolutia sistemelor de instruire asistata 60
2.4. Dezvoltarea tehnologiilor suport pentru instruirea asistata 62
2.4.1. Instruirea asistata prin intermediul sistemului de videoconferinta 62
2.4.2. Utilizarea Web-ului ca suport pentru instruirea asistata 66
2.4.3. Directii de dezvoltare ale mediului Web 72
2.4.4. Medii virtuale utilizate in instruire 77
2.5. Concluzii partiale si contributii personale 79
3. SISTEME DE INSTRUIRE ASISTATA - STANDARDE,
ARHITECTURI, ANALIZA SI PROIECTARE 81
3.1. Obiective si cerinte ale sistemelor de instruire asistata 81
3.1.1. Caracteristici generale ale sistemelor de instruire asistata 83
5
Alina - Mihaela ION
3.1.2. Caracteristici de calitate ale sistemelor de instruire asistata 85
3.2. Aplicatii ale sistemelor destinate instruirii 86
3.3. Conversia cunoasterii prin comunicarea didactica 90
3.4. Premisele dezvoltarii sistemelor de instruire asistata in
contextul Societatii Constiintei 96
3.5. Standarde ale sistemelor de instruire 100
3.6. Arhitecturi ale sistemele de instruire 103
3.7. Analiza si proiectarea sistemelor de instruire 106
3.8. Concluzii partiale si contributii personale 119
4. ALTERNATIVE SI SOLUTII DE DEZVOLTARE A
SISTEMELOR DE INSTRUIRE ASISTATA 122
4.1. Abordari in dezvoltarea functionalitati lor sistemelor de
instruire asistata 122
4.1.1. Activitati colaborative asistate de calculator 122
4.1.2. Clasificarea tipurilor de instruire asistata in functie de variabilele
timp si spatiu 128
4.2. Solutii software utilizate in instruirea asistata 132
4.3. Sisteme de management al invatarii 133
4.4. Sisteme de management al continutului 141
4.5. Caracteristicile esentiale ale unui sistem destinat invatamantului
superior economic 147
4.6. Instruirea asistata prin intermediul dispozitivelor mobile 152
4.7. Concluzii partiale si contributii personale 156
5. DEZVOLTAREA DE CONTINUT SI EVALUAREA IN
INSTRUIREA ASISTATA 158
5.1. Etapele dezvoltarii continuturi lor in instruirea asistata 158
5.2. Tehnologii pentru creare de continut.. 167
5.3. Crearea colaborativa de continut 170
5.4. Obiecte educationale 174
5.5. Tehnologia didactica courseware 178
5.6. Evaluarea in sistemele de instruire asistata 188
5.6.1. Rolul evaluarii in sistemele de instruire 188
5.6.2. Forme de evaluare 190
5.6.3. Solutii de realizare a e-evaluarii 193
5.6.4. Evaluarea adaptiva in instruirea asistata 196
5.7. Concluzii si contributii personale 200
6. PLATFORMA EDUCATIONALA WWW.IT.ASE.ROIFR 202
6.1. Realizarea unei platforme colaborative integrate 202
6.2. Solutia software pentru implementare 206
6.3. Descrierea modelului functional 213
6
Tehnologia informatiei cu aplicatii in sistemul de invatamant superior din domeniul economic
6.3.1. Interfata aplicatiei pentru categoria student autentificat.. 213
6.3.2. Interfata aplicatiei pentru instructor. 224
6.3.3. Interfata administratorului 226
6.4. Caracteristici tehnice ale platformei educationale 233
6.5. Concluzii partiale si contributii personale 238
7. CONCLUZII SI DIRECTII DE CONTINUARE A
CERCETARII 240
7.1. Concluzii generale 240
7.2. Contributii personale 241
7.3. Directii viitoare de cercetare 250
BIBLIOGRAFIE 251
ANEXE 267
ANEXA 1- ANEXA 2 - ANEXA 3 - ANEXA 4 - ANEXA 5 - ANEXA 6 - ANEXA 7- ANEXA 8 - ANEXA9-
Index de termeni 267
Lista de acronime 270
Lista de figuri 273
Lista de tabele 277
Lista de variabile 278
Proiectarea structurii interfetelor 279
Structura Campusului Virtual 284
Tarile din Uniunea Europeana 286
Spatiul European al Invatamantului Superior 287
Data aparitiei: 09-2013
Pagini: 288
Demersul propus implica asigurarea functionalitatilor corespunzatoare stadiului actual si tendintelor de dezvoltare ale instrumentelor tehnologiei informatiei, destinate asigurarii unui nivel optim de functionare si interactiune in cadrul comunitatilor de dezvoltatori ai serviciilor de instruire, pe de o parte si ale celor de utilizatori ai acestor servicii, pe de alta parte.
Obiectivul general al cercetarii doctorale il reprezinta propunerea si elaborarea unui model functional adecvat dezvoltarii programelor de instruire asistata unitare si consistente. In acest context sunt cercetate instrumentele necesare sustinerii demersului educational pentru crearea componentelor destinate transmiterii cunostintelor si evaluarii si utilizarea acestora intr-un cadru colaborativ, prin valorificarea celor mai recente realizari din domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor.
Dimensiunea colaborativa, atat pentru procesul de creare de continut cat si pentru activitatea de instruire, este nemijlocit legata de accentuarea dimensiunii sociale a proceselor de instruire, particularitate evidentiata de aparitia si extinderea accelerata a unor medii virtuale de socializare cu suport informatic adecvat.
CUPRINS
INTRODUCERE 9
1. STADIUL ACTUAL AL CUNOASTERII IN DOMENIUL
TEHNOLOGIEI INFORMATIEI 17
1.1. Delimitari conceptuale in domeniul tehnologiei informatiei 17
1.2. Evolutia tehnologiei informatiei 21
1.3. Tehnologia informatiei - suport pentru dezvoltarea sistemului
informatic global 28
1.4. Domenii de aplicabilitate a tehnologiei informatiei 36
1.5. Concluzii partiale si contributii personale .42
2. UTILIZAREA TEHNOLOGIEI INFORMATIEI IN
INVATAMANTUL SUPERIOR 44
2.1. Sistemul de invatamant superior din Romania .44
2.2. Programe europene pentru invatamantul superior .48
2.3. Dezvoltarea conceptuala a domeniului instruirii 57
2.3.1. Extinderea invatamantului traditionaL.. 58
2.3.2. Evolutia sistemelor de instruire asistata 60
2.4. Dezvoltarea tehnologiilor suport pentru instruirea asistata 62
2.4.1. Instruirea asistata prin intermediul sistemului de videoconferinta 62
2.4.2. Utilizarea Web-ului ca suport pentru instruirea asistata 66
2.4.3. Directii de dezvoltare ale mediului Web 72
2.4.4. Medii virtuale utilizate in instruire 77
2.5. Concluzii partiale si contributii personale 79
3. SISTEME DE INSTRUIRE ASISTATA - STANDARDE,
ARHITECTURI, ANALIZA SI PROIECTARE 81
3.1. Obiective si cerinte ale sistemelor de instruire asistata 81
3.1.1. Caracteristici generale ale sistemelor de instruire asistata 83
5
Alina - Mihaela ION
3.1.2. Caracteristici de calitate ale sistemelor de instruire asistata 85
3.2. Aplicatii ale sistemelor destinate instruirii 86
3.3. Conversia cunoasterii prin comunicarea didactica 90
3.4. Premisele dezvoltarii sistemelor de instruire asistata in
contextul Societatii Constiintei 96
3.5. Standarde ale sistemelor de instruire 100
3.6. Arhitecturi ale sistemele de instruire 103
3.7. Analiza si proiectarea sistemelor de instruire 106
3.8. Concluzii partiale si contributii personale 119
4. ALTERNATIVE SI SOLUTII DE DEZVOLTARE A
SISTEMELOR DE INSTRUIRE ASISTATA 122
4.1. Abordari in dezvoltarea functionalitati lor sistemelor de
instruire asistata 122
4.1.1. Activitati colaborative asistate de calculator 122
4.1.2. Clasificarea tipurilor de instruire asistata in functie de variabilele
timp si spatiu 128
4.2. Solutii software utilizate in instruirea asistata 132
4.3. Sisteme de management al invatarii 133
4.4. Sisteme de management al continutului 141
4.5. Caracteristicile esentiale ale unui sistem destinat invatamantului
superior economic 147
4.6. Instruirea asistata prin intermediul dispozitivelor mobile 152
4.7. Concluzii partiale si contributii personale 156
5. DEZVOLTAREA DE CONTINUT SI EVALUAREA IN
INSTRUIREA ASISTATA 158
5.1. Etapele dezvoltarii continuturi lor in instruirea asistata 158
5.2. Tehnologii pentru creare de continut.. 167
5.3. Crearea colaborativa de continut 170
5.4. Obiecte educationale 174
5.5. Tehnologia didactica courseware 178
5.6. Evaluarea in sistemele de instruire asistata 188
5.6.1. Rolul evaluarii in sistemele de instruire 188
5.6.2. Forme de evaluare 190
5.6.3. Solutii de realizare a e-evaluarii 193
5.6.4. Evaluarea adaptiva in instruirea asistata 196
5.7. Concluzii si contributii personale 200
6. PLATFORMA EDUCATIONALA WWW.IT.ASE.ROIFR 202
6.1. Realizarea unei platforme colaborative integrate 202
6.2. Solutia software pentru implementare 206
6.3. Descrierea modelului functional 213
6
Tehnologia informatiei cu aplicatii in sistemul de invatamant superior din domeniul economic
6.3.1. Interfata aplicatiei pentru categoria student autentificat.. 213
6.3.2. Interfata aplicatiei pentru instructor. 224
6.3.3. Interfata administratorului 226
6.4. Caracteristici tehnice ale platformei educationale 233
6.5. Concluzii partiale si contributii personale 238
7. CONCLUZII SI DIRECTII DE CONTINUARE A
CERCETARII 240
7.1. Concluzii generale 240
7.2. Contributii personale 241
7.3. Directii viitoare de cercetare 250
BIBLIOGRAFIE 251
ANEXE 267
ANEXA 1- ANEXA 2 - ANEXA 3 - ANEXA 4 - ANEXA 5 - ANEXA 6 - ANEXA 7- ANEXA 8 - ANEXA9-
Index de termeni 267
Lista de acronime 270
Lista de figuri 273
Lista de tabele 277
Lista de variabile 278
Proiectarea structurii interfetelor 279
Structura Campusului Virtual 284
Tarile din Uniunea Europeana 286
Spatiul European al Invatamantului Superior 287
Data aparitiei: 09-2013
Pagini: 288
OPINIA CITITORILOR