Sabina I. Ispas - Etnologie Romaneasca, Folcloristica si Etnomuzicologie - Volumul III, Nasterea si copilaria, partea I. Fenomenologia Natalitatii
PRP: 37,00 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 35,15 lei
Diferență: 1,85 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Autor: Sabina I. Ispas
Editura: EDITURA ACADEMIEI ROMANE
Anul publicării: 2011
Pagini: 350
DESCRIERE
Etnologie Romaneasca, Folcloristica si Etnomuzicologie.
Domeniul cultural al natalitatii se inscrie intr-un regim discriminatoriu in campul stiintelor etnologice, facand obiectul unor cercetari restranse, fata de interesul stiintific mult mai sustinut, acordat celorlalte ansambluri, nuptial si funebru, ale tripticului ceremonial existential.
Decalajul, manifestat atat la nivelul cercetarii concrete si al colectarii de material, cat si la nivelul teoretizarii, se adanceste si daca ne raportam la conditia dezavantajoasa intrinseca a insusi obiectului de studiu, a structurilor ceremoniale natale care, in acelasi cadru comparativ, au fost marcate mult mai rapid si mai pregnant, in timp, de procese culturale de degradare si disolutie.
Intr-un succint excurs asupra precarei istorii exegetice privind fenomenul traditional natal - cu relevarea selectiva a unor contributii mai ample sau mai restranse, accentuat descriptive sau pronuntat teoretice, reprezentand totodata un important fond documentar etnologic pentru sinteza de fata - debutul relevant il constituie studiul Nasterea la romani (1892) elaborat de Simeon Florea Marian si incadrat trilogiei sale monografice consacrate ciclului existential, alaturi de Nunta la romani (1890) si Inmormantarea la romani (1892).
Lucrarea care deschide seria celor trei monografii atesta o radiografiere complexa a ritualisticii natale traditionale, intr-o structurare ce urmeaza ordinea derularii ceremoniale, "oranduind faptele in capitole organice scoase din osatura obiceiului, potrivit importantei lor". Constructia monografica se fundamenteaza pe un suport amplu de informatii, de materiale, pe de o parte obtinute de autor prin corespondentii sai - cu aplicarea unei metodologii specifice epocii - si pe de alta parte, extrase cu acribie din publicatiile vremii, "Marian dovedindu-se un abil bibliograf in acest domeniu" (Birlea, 1974: 241).
Descriptivismul sau monografie, cu "putine incercari teoretice" este mai degraba "un merit" si mai putin "un cusur", in contextul timpului sau. "Pe atunci era inca puternic curentul latinist in etnografie si folclor in forma lui necritica, unilaterala, concepand traditia populara ca o mostenire directa, fara prefaceri si evolutii prin faze intermediare si fara alte influente, incat o monografie izvodita sub aceasta egida s-ar fi resimtit puternic, oferind chiar denaturari, trunchieri ale faptului autentic pentru a incapea in fagasul modelului latin". Monografiile lui Simeon Florea Marian se sustrag acestor exagerari interpretative, iar rigoarea si "onestitatea cu care au fost lucrate le confera durabilitate ce pare a creste cu trecerea timpului" (Birlea, 1974: 242). Publicata in acelasi an cu studiul de referinta, consacrat nasterii, al lui Simeon Florea Marian, insa fara a atinge nivelul valoric al acestuia, monografia Elenei Sevastos, Nasterea la romani. Studiu istoric etnografic comparativ (1892) ordoneaza un ansamblu de informatii etnografice cu privire la fenomenul traditional natal.
Nr. de pagini: 350
Anul aparitiei: 2011
Intr-un succint excurs asupra precarei istorii exegetice privind fenomenul traditional natal - cu relevarea selectiva a unor contributii mai ample sau mai restranse, accentuat descriptive sau pronuntat teoretice, reprezentand totodata un important fond documentar etnologic pentru sinteza de fata - debutul relevant il constituie studiul Nasterea la romani (1892) elaborat de Simeon Florea Marian si incadrat trilogiei sale monografice consacrate ciclului existential, alaturi de Nunta la romani (1890) si Inmormantarea la romani (1892).
Lucrarea care deschide seria celor trei monografii atesta o radiografiere complexa a ritualisticii natale traditionale, intr-o structurare ce urmeaza ordinea derularii ceremoniale, "oranduind faptele in capitole organice scoase din osatura obiceiului, potrivit importantei lor". Constructia monografica se fundamenteaza pe un suport amplu de informatii, de materiale, pe de o parte obtinute de autor prin corespondentii sai - cu aplicarea unei metodologii specifice epocii - si pe de alta parte, extrase cu acribie din publicatiile vremii, "Marian dovedindu-se un abil bibliograf in acest domeniu" (Birlea, 1974: 241).
Descriptivismul sau monografie, cu "putine incercari teoretice" este mai degraba "un merit" si mai putin "un cusur", in contextul timpului sau. "Pe atunci era inca puternic curentul latinist in etnografie si folclor in forma lui necritica, unilaterala, concepand traditia populara ca o mostenire directa, fara prefaceri si evolutii prin faze intermediare si fara alte influente, incat o monografie izvodita sub aceasta egida s-ar fi resimtit puternic, oferind chiar denaturari, trunchieri ale faptului autentic pentru a incapea in fagasul modelului latin". Monografiile lui Simeon Florea Marian se sustrag acestor exagerari interpretative, iar rigoarea si "onestitatea cu care au fost lucrate le confera durabilitate ce pare a creste cu trecerea timpului" (Birlea, 1974: 242). Publicata in acelasi an cu studiul de referinta, consacrat nasterii, al lui Simeon Florea Marian, insa fara a atinge nivelul valoric al acestuia, monografia Elenei Sevastos, Nasterea la romani. Studiu istoric etnografic comparativ (1892) ordoneaza un ansamblu de informatii etnografice cu privire la fenomenul traditional natal.
Nr. de pagini: 350
Anul aparitiei: 2011
OPINIA CITITORILOR