Richard Serra. Formulari spatio-temporale in sculptura secolului XX
DESCRIERE
Cei aproape 10 ani petrecuti la Bilbao, in preajma Muzeului Guggenheim, in calitate de student si doctorand al Universitatii ?arii Bascilor, mi-au oferit suficiente argumente pentru ca, la momentul realizarii tezei de doctorat in domeniul sculpturii, sa plonjez fara ezitare in universul „Richard Serra”. ?tiam ca aveam de-a face cu un exponent major al unei generatii de aur si nu doar cu un artist care, inchis in atelierul sau si-n propriile-i ganduri, se complace in „jocul cu plastica”. Insa nu aveam de unde sa banuiesc ca voi da peste unul dintre cei mai lucizi, consecventi, neconcesivi si reformatori artisti ai secolului XX.
Dialogul cu opera lui Richard Serra devine pentru oricine o cheie de resituare in timp si spatiu a conceptiei despre arta in general, despre arta moderna si contemporana in special, a raportului dintre arta europeana si arta americana in sens existential sau a celui dintre cultura occidentala si cultura orientala la nivel transversal.
Se spune ca ajungi sa iubesti doar ceea ce cunosti. Austeritatea otelului oxidat sub care ni se infatiseaza majoritatea operelor lui Richard Serra este un reper deloc captivant pentru imensa bogatie a universului cultural care se deschide in spatele acestui demers sculptural. Va invit, asadar, sa spargeti barierele primelor impresii vizuale si sa va adanciti in cunoasterea eforturilor acestui artist de a fi el insusi prin depasirea propriilor limite, prin dinamitarea preconceptiilor si comoditatii perceptive a publicului, prin epurarea scarii valorilor culturale, prin realizarea unor trainice punti de legatura intre trecut si prezent si, nu in ultimul rand, prin asezarea postmodernitatii pe fundatii consistente.
* * *
Cuprins
Introducere
1. PERIOADA 1960-1970. MATERIALUL=MATERIA
1.1. Primii pasi inspre arta procesuala
1.2. Postminimalism
1.2.1. Dizolvarea obiectului in spatiu
1.2.2. Actiune si material
1.2.3. Activarea simturilor
1.3. Serra postminimalist. Ce este sculptura?
1.3.1. Fluiditate procesuala
1.3.1.1. Reprimarea lui Duchamp
1.3.1.2. Conceptie si proces. The Verb List (1967-1968)
1.3.1.3. Procesul ca experiment ludic
1.3.1.4. Splashing (1968) si Casting (1969). Sculptura=actiune
1.3.2. Consistenta spatiala
1.3.2.1. Seria Prop. Sculptura=structura
1.3.2.2. House of Cards (1969). Cubul dezmembrat
1.3.2.3. Minimalism: gestalt si fenomenologia perceptiei
1.3.3. Principii, metode, strategii creative de origine postminimalista
1.3.3.1. Sculptura=material si proces. Serialitate
1.3.3.2. Gravitatie
1.3.3.3. Explorarea mediului industrial
1.3.3.4. Explorarea celei de a patra dimensiuni
1.3.3.5. Comentarii pe marginea conceptului „maiestrie”
1.3.4. Site specific versus obiect specific
1.3.4.1. Taietura care uneste. Sculptura=loc
1.3.4.2. Galeria: un spatiu, o ideologie
1.3.4.3. Noul rol al observatorului. Spatiu comportamental
2. PERIOADA 1970-1990. INTERVEN?II ARTISTICE IN SPA?IUL PUBLIC
2.1. Interventii artistice in peisaj
2.2. Viziune peripatetica
2.2.1. Interactiuni cu land art-ul
2.2.2. Gradinile japoneze Zen. Spatiu ambulatoriu si viziune peripatetica
2.2.3. Viziune peripatetica versus viziune pitoreasca
2.2.4. Serra si fenomenologia
2.2.4.1. Serra – Brancusi: scurt paralelism fenomenologic
2.2.4.2. Efecte psiho-motrice
2.3. Interventii artistice in spatiul public urban
2.3.1. To Encircle Base Plate Hexagram Right Angles Inverted (1970)
2.3.2. Sight Point (1972-75)
2.3.3. Terminal (1977)
2.3.4. Forme arcuite
2.4. Site-specific
2.4.1. Premise minimaliste
2.4.2. Sit. Loc. Spatiu
2.4.3. Richard Serra: chestiuni specifice in site-specific
2.4.3.1. Reactii adverse
2.4.3.2. Tilted Arc (1981)
2.5. Interactiuni cu arhitectura
2.5.1. Joc de parallaxis
2.5.2. Machete contextualizate
2.5.3. Forma locuibila
2.5.4. Principii constructive din lumea ingineriei
2.5.5. Vocabular formal
2.6. Otel. Interactiuni cu mediul industrial
Concluzii
Bibliografie
* * *
SEPTIMIU JUGRESTAN este conferentiar universitar in cadrul Departamentului Sculptura al Universitatii de Arta si Design Cluj-Napoca. Este licentiat in Arte vizuale, absolvent al programului de studii aprofundate si doctor in Sculptura la Universitatea ?arii Bascilor din Bilbao, Spania. Teza de doctorat, „De la schita la obiect prin intermediul BIT-ului in instalatia Materia Timpului, de Richard Serra”, trateaza problematica aplicabilitatii tehnologiilor digitale CAD-CAM-CAE in domeniul productiei de sculpturi. Aceasta cercetare i-a permis, in lucrarea de fata, distilarea creatiei artistului american Richard Serra, pe fondul reflectiilor asupra sculpturii, izvorate din propria practica. Septimiu Jugrestan este, de asemenea, autorul a numeroase lucrari de sculptura monumentala figurativa de spatiu public, amplasate in orase precum Cluj-Napoca, Bilbao, Vitoria, Getafe, Almeria, Santurtzi, Erandio, Durango s.a.
OPINIA CITITORILOR