Raspunderea internationala a statelor pentru utilizarea aparatelor de zbor fara pilot
DESCRIERE
Siguranta si responsabilitatea sunt pilonii de baza ai dreptului international in era moderna care este in plina dezvoltare, mai ales datorita progresului informatic si tehnologic, asa cum s-a intamplat si in momentul aparitiei dronelor. Lucrarea reprezinta o analiza detaliata si profunda a provocarilor juridice generate de utilizarea dronelor in spatiul aerian global.
Pe masura ce statele si entitatile private se aventureaza tot mai mult in utilizarea dronelor pentru o gama variata de scopuri – de la supraveghere militara la livrari comerciale – problemele de raspundere juridica devin din ce in ce mai complexe si mai urgente. Este explorat un spectru larg de aspecte juridice, inclusiv reglementarile internationale existente, cazurile de precedent si lacunele legislative care pot avea implicatii critice pentru securitatea si suveranitatea nationala.
Aceasta lucrare este esentiala pentru juristi, politicieni, cercetatori, studenti si cititori interesati de dreptul international, tehnologie si securitate nationala. Cu o abordare clara si riguroasa, cartea ofera nu doar o intelegere a peisajului juridic actual, ci si propuneri pentru reforme care sa asigure concordanta intre utilizarea dronelor si principiile de drept international.
Din cuprins
- Consideratii de natura istorica privind preocuparile in domeniul utilizarii aparatelor de zbor fara pilot
- Delimitari conceptuale privind aparatele de zbor fara pilot
- Aplicarea normelor de drept international public in sfera aparatelor de zbor fara pilot relevante pentru raspunderea internationala a statelor
- Stabilirea raspunderii internationale a statelor pentru utilizarea aparatelor de zbor fara pilot si unele aspecte procedurale (elemente)
- Practica internationala incidenta domeniului sistemelor fara pilot
- Dimensiunea juridica internationala a utilizarii inteligentei artificiale ca o componenta a aparatelor de zbor fara pilot si problemele raspunderii statelor – temei al raspunderii internationale a statelor
- Concluzii si propuneri de lege ferenda
- Studiu de caz. Impactul sistemelor aeriene fara pilot in actiunile in care au fost implicate. Dimensiunea raspunderii internationale a statelor – o privire speciala asupra Romaniei
- Propunere de lege ferenda. Declaratie cu privire la diligentele utilizarii sistemelor fara pilot si inteligente
Puncte forte
- caracter interdisciplinar
- ample referinte bibliografice
- expunere clara a ideilor, termenilor si notiunilor analizate
- informatii complete pe tema propusa analizei
Despre autor
Andrei-Alexandru STOICA este consilier juridic la Autoritatea Vamala Romana si cadru didactic asociat, disciplina Drept international public, la Facultatea de Drept, Universitatea „Nicolae Titulescu” din Bucuresti.
OPINIA CITITORILOR