Psihologia credulitatii. Cum sa stii in CINE sa ai incredere si in CE anume sa crezi
DESCRIERE
De ce oamenii nu sunt atat de naivi pe cat am crede
Psihologia credulitatii ne explica modul in care hotaram in cine sa avem incredere si ce ar trebui sa credem – si argumenteaza ca suntem destul de buni la a lua asemenea decizii. In aceasta carte care ne lanseaza numeroase provocari, Hugo Mercier demonstreaza cum aproape toate incercarile de persuasiune a maselor – facute de lideri religiosi, de politicieni sau de oameni din publicitate – sunt menite esecului lamentabil. Folosind cercetari recente din stiintele politice si din alte domenii, mergand de la istorie la antropologie, Mercier demonstreaza ca povestea naivitatii larg raspandite, in care un public credul este usor de indus in eroare de demagogi si de sarlatani, este pur si simplu gresita.
De ce este persuasiunea maselor atat de dificila? Mercier foloseste ultimele descoperiri ale psihologiei experimentale pentru a demonstra cum fiecare dintre noi este dotat cu mecanisme cognitive sofisticate de vigilenta deschisa. Folosindu-se de o varietate de indicii, aceste mecanisme ne permit sa fim vigilenti cand vine vorba despre convingeri daunatoare, in timp ce suntem destul de deschisi cat sa ne schimbam opinia cand ne sunt prezentate dovezile potrivite. Chiar si esecurile – cand acceptam confesiunile false, raspandim zvonuri sau ne lasam convinsi de leacuri miraculoase – sunt mai bine explicate ca defecte ale unor mecanisme cognitive de altfel perfect functionale decat ca simptome ale unei naivitati generale.
Psihologia credulitatii ne arata cum filtram fluxul de informatie care ne inconjoara, argumenteaza ca o facem bine si ne explica cum am putea sa o facem si mai bine.
„Cu riscul de a fi considerat credul, as spune ca Mercier pledeaza cu forta cauza naivitatii ca trasatura mult mai putin intalnita si mai putin importanta decat am crede.“ New Scientist
„Psihologia credulitatii va interesa pe oricine se intreaba cum sa creada ceea ce spun si fac oamenii, mai ales cand avem de-a face cu informatie digitala, accesibila oricarei varste si adesea suspecta. Amplitudinea si profunzimea studiilor prezentate de Mercier vor fi in mod special pe placul pasionatilor de stiinta.“ New York Journal of Books
„In Psihologia credulitatii, Hugo Mercier aduce o contributie speciala unui domeniu care are nevoie disperata de asa ceva: cel al adevarului si al minciunii, al cunoasterii si al ignorantei.“ Times Literary Supplement
HUGO MERCIER este cercetator specializat in stiinte cognitive la Institutul Jean Nicod din Paris si coautorul cartii The Enigma of Reason. Locuieste in Nantes
OPINIA CITITORILOR