Psihologia copilului
Timp confirmare stoc: 1 - 2 zile lucratoare
DESCRIERE
Psihologia copilului evidentiaza dinamismul ierarhic al dezvoltarii psihice a copilului prin dobandirea noilor achizitii si formarea de competente adaptative la mediul ambiant si modul in care se construieste treptat personalitatea copilului, care acumuleaza insusiri inca din ontogeneza timpurie. In centrul analizei propuse de autori se afla factorii care influenteaza dezvoltarea copilului, cresterea acestuia intr-un mediu favorizant sau mai putin favorizant, nivelul sociocultural si educational ce joaca un rol fundamental in structurarea tipologiei psihice si a stilului comportamental.
Prin continutul si modul de tratare, de organizare sistematica si logica, dar si prin nivelul informatiilor vehiculate, Psihologia copilului se adreseaza specialistilor, psihologi, psihopedagogi, pedagogi, dar si studentilor ce se pregatesc in specializarile respective, si nu in ultimul rand parintilor interesati de copil si de copilarie.
Emil Verza este profesor emerit la catedra de Psihopedagogie Speciala a Facultatii de Psihologie si ?tiintele Educatiei, Universitatea din Bucuresti. Doctor Honoris Causa al Universitatii de Vest Timisoara (2002), al Universitatii Ovidius Constanta (2010), al Universitatii „Petre Andrei” Iasi (2023) si membru de onoare al Academy of Romanian Scientists.
Florin Emil Verza este profesor universitar la catedra de Psihopedagogie speciala a Facultatii de Psihologie si ?tiintele Educatiei, Universitatea din Bucuresti. Autorii au elaborat numeroase studii ce au avut in centrul atentiei dezvoltarea copilului.
Jocurile efectuate cu pasiune si finalitate pozitiva pentru copil constituie un izvor de bucurie si de afirmare a trasaturilor personalitatii. Dar exista pentru prescolar si alte activitati ce au, mai mult sau mai putin, o componenta ludica, in care personalitatea copilului straluceste prin contributii remarcabile, de multe ori. Pe aceste considerente se dezvolta trebuinta de expresie creativa.
autorii - Autorii
In desenul liniar al prescolarului mijlociu exista tendinta de nivelare a proportiilor obiectelor cuprinse in compozitie ca si tendinta de impodobire suplimentara a compozitiei cu forme ornamentale. La 3 ani, se foloseste, de obicei, o singura culoare. La 4 ani, coloratia devine generoasa si originala, iar dupa 5 ani, desenul se debaraseaza, in mare masura, de suplimentele decorative. Lipseste umbra, desi adesea soarele este prezent. Apar si unele ciudatenii, cum ar fi fenomenul „Rontgen, mai ales in desenarea caselor, fenomen ce consta in clisee ale acestora din perspectiva exterioara, incat se creeaza impresia de ziduri transparente - Autorii
Cuprins
Cuvant-inainte
Multumiri
Partea I. Psihologia copilului comparativ cu psihologia varstelor
Capitolul 1. Obiectul si metodologia de studiu in psihologia copilului comparativ cu psihologia varstelor
1. Abordarea generala a dezvoltarii umane
2. Continut si semnificatie in dimensionarea psihologiei copilului si psihologiei varstelor
3. Metodologia de studiu in psihologia copilului si a varstelor
Capitolul 2. Stadialitatea din perspectiva evolutiei umane
1. Procesualitatea psihogenetica si psihodinamica
2. Strategii de abordare globala si analitica a stadiilor dezvoltarii psihice
Capitolul 3. Stadiul de debut al vietii
1. Cadrul general al stadiului
2. Conceperea fiintei umane
2.1. Locul ereditatii si mediului in structurarea fiintei umane
3. Embriologia si fazele intrauterine
3.1. Geneza vietii psihice
Partea a II-a. Copilul si coplilaria
Capitolul 4. Stadiul de sugar
1. Nasterea, un proces complex de transformari in viata mamei si a copilului
2. Dezvoltarea biofizica a sugarului
3. Dezvoltarea psihica timpurie
3.1. Cadrul general al dezvoltarii psihice
3.2. Dezvoltarea capacitatilor motrice
3.3. Dezvoltarea capacitatilor de comunicare
3.4. Dezvoltarea capacitatilor de socializare
3.5. Dezvoltarea capacitatilor cognitive si mentale
Capitolul 5. Stadiul de anteprescolar (prima copilarie)
1. Contextul general al evolutiei copilului
2. Caracteristici biopsihice generale
3. Dinamica dezvoltarii proceselor cognitive
4. Limbajul si comunicarea
5. Conduita emotional?afectiva si comunicarea afectiva
6. Activitatile ludice si de socializare
7. Constituirea elementelor bazale ale personalitatii
Capitolul 6. Stadiul de prescolar (a doua copilarie)
1. Contextul general al evolutiei psihice
2. Dezvoltarea biopsihica si consolidarea autonomiei
3. Dezvoltarea psihica in relatie cu dimensionarea trasaturilor de personalitate
3.1. Planul dezvoltarii senzorio?perceptive
3.2. Planul dezvoltarii intelectului
4. Identificarea cu modelele parentale si semnificatia acesteia in generarea de noi comportamente
5. Conduita verbala si afirmarea personalitatii
6. Jocul si manifestarea personalitatii
7. Valentele psihologice ale jocului si ale altor activitati implicate in dezvoltarea sociomorala a copilului
8. Adaptarea la gradinita si in colectivitate
9. Dominantele personalitatii la prescolar
9.1. Temperamentul
9.2. Aptitudinile
9.3. Caracterul
Capitolul 7. Stadiul de scolar mic (a treia copilarie)
1. Contextul general al evolutiei copilului
2. Dezvoltarea biofizica
3. Dezvoltarea psihica
3.1. Evolutia orientarii si adaptarii generale
3.2. Dezvoltarea proceselor psihice si a activitatilor de cunoastere
3.3. Activitatea de invatare
3.4. Dezvoltarea limbajului si a comunicarii
3.5. Dezvoltarea capacitatilor pentru succesul activitatilor
4. Personalitatea si conduitele de intersectie
4.1. Dominantele componentelor personalitatii
4.2. Conduitele moral?sociale
4.3. Conduitele ludice
Capitolul 8. Stadiul de puber
1. Contextul general al evolutiei
2. Dezvoltarea biofizica si efectele ei in plan comportamental
3. Dezvoltarea psihica
3.1. Repere generale
3.2. Dezvoltarea proceselor si functiilor de cunoastere
3.2.1. Planul dezvoltarii senzorial?perceptive
3.2.2. Planul dezvoltarii activitatii intelectuale complexe
3.2.3. Planul dezvoltarii proceselor reglatorii ale activitatii si comportamentului
4. Dimensiunea personalitatii si a comportamentului
4.1. Expresia personalitatii in comportamentele moral?sociale
4.2. Extinderea personalitatii si a comportamentului in grup
5. Maturizare si conduite de adaptare
Partea a III-a. Componente psihice de baza pentru afirmarea personalitatii copilului
Capitolul 9. Dimensiunea evolutiei psihice in starile extreme de dezvoltare
1. Dimensiunea evolutiei si regresului in activitatea psihica a copiilor cu dificultati de dezvoltare
2. Dezvoltarea psihica la copiii cu disponibilitati psihofizice superioare
3. Succesul activitatilor depinde de functionalitatea relatiei dintre comunicare si inteligenta
Capitolul 10. Triada comunicare–inteligenta–comportament ca elemente structurale in devenirea personalitatii
1. Valentele comunicarii totale
2. Functionalitatea relatiei dintre comunicare, personalitate si comportament in adaptarea copilului la mediu
Anexe
1. Date generale cu privire la copil si la familia din care face parte
2. Date cu privire la starea de sanatate si la dezvoltarea fizica a copilului
3. Date cu privire la dezvoltarea si particularitatile comportamentului predominant motor si ale activitatii fizice
4. Dezvoltarea comportamentului si activitatii intelectuale
5. Dezvoltarea activitatilor practice si de tip artistic–creativ
6. Integrarea socioafectiva a copilului si insusiri ale personalitatii
7. Diagnoza si prognoza subiectului
In loc de incheiere
Bibliografie selectiva
OPINIA CITITORILOR