Psihologia comunicarii
PRP: 29,43 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 22,07 lei
Diferență: 7,36 lei
Disponibilitate: In stoc furnizor
Timp confirmare stoc: 1 - 2 zile lucratoare
Timp confirmare stoc: 1 - 2 zile lucratoare
Autor: Mocanu Lacramioara
Editura: ROVIMED
Anul publicării: 2010
Categoria: Curs
DESCRIERE
Indiferent de contextul social, de nivelul de aprofundare a relatiei cu celalalt, de starea agreata la un moment dat, prin formele si mijloacele sale de exprimare, comunicarea este omniprezenta, ea este cea care activeaza diferitele pattern-uri pentru atingerea scopurilor vizate. Activitate sau inactivitate, vorbire sau tacere, orice are valoare de mesaj. Asemenea comportamente influenteaza altele care, la randul lor, nu pot sa nu raspunda la comunicari si prin insusi acest fapt sa comunice (Watzlawick, 1972). Prin complexitatea sa, prin conglomerarea conceptuala cu multiple ramificatii, comunicarea este privita drept miezul psihismului uman, cu o insemnatate ce nu poate fi ignorata, omisa ori minimalizata. Specificitatea contextuala implica o serie de pattern-uri, masti sociale derivate si / sau atasate status-rolurilor a caror exprimare sugestiva are loc prin intermediul mesajului, indiferent de forma sa de prezentare: verbala, nonverbala s. a. in cadrul acestui proces fiind reflectate concomitent ganduri, emotii, valori si expectante definitorii fiecaruia dintre noi.
Conform anumitor curente teoretice, mesajul elementul central al procesului comunicational ar reprezenta acea componenta transmisa permanent intre cei doi actanti: Emitator si Receptor, de la unul la altul, o atentie deosebita este acordata manierei de codificare, respectiv decodificare a informatiei; accentul cade pe aspectele tehnice fara sa fie avut in vedere efectul acestuia asupra interlocutorului, mobilul exprimarii sale, semnificatia ce o poarta. O analiza amanuntita asupra intelesului comunicarii evidentiaza acele portrete sociale la care apelam mai mult sau mai putin constient, cu o influenta semnificativa asupra relatiei cu celalalt, atitudinii si evaluarii asupra situatiei date, ceea ce ne permite atingerea unor scopuri urmarite.
Comunicarea, dincolo de procesul continuu, dinamic si ireversibil, poate fi apreciata si din prisma facilitarii auto-dezvaluirii, auto-evolutiei, ceea ce face posibila construirea unui sistem de dorinte si valori specifice ficaruia; ea este cea care ne deschide calea spre exterior si tot ea ne permite constientizarea fiintei proprii; toate acestea sunt posibile prin implicarea unui numar considerabil de resurse psihologice si fizio-neurologice. Studiile asupra procesului comunicational au permis creionarea anumitor pattern-uri direct influentate de nivelul energetic specific individului (pasiv propriu genului feminin si activ tipic masculin), de experientele socio-afective proprii, de stilul educational frecventat in mediul familial. Delimitarea acestor genuri particulare de exprimare isi gaseste insemnatatea si utilitatea in diferite paliere socio-profesionale, permite dezvoltarea unor strategii complexe in vederea potentarii schimbului interpersonal, aprofundarea relatiei cu celalalt prin depasirea unor bariere si inlaturarea acestora, precum si medierea unor situatii conflictogene, intrucat comunicarea este realizarea sociala in comportamentul simbolic (A. Craig Baird).
Autorii
CUPRINS
CAPITOLUL I
COMUNICAREA FATA-N FATA CU BARIERELE INTERUMANE
11
I. 1. Comunicarea si interactiunea sociala 11
I. 2. Axiomele comunicarii: 13
I. 3. Modele de studiu asupra comunicarii
I. 3. a. Scoala Proces
I. 3. b. Scoala Semiotica 16
17
20
I. 4. Instrumentele comunicarii
I. 4. a. Comunicarea in scris
I. 4. b. Comunicarea prin telefon
I. 4. c. Comunicarea interpersonala 26
26
27
27
I. 5. Bariere comunicationale
28
Capitolul II
COMUNICAREA DINCOLO DE INTERPERSONAL
31
II. 1. Analiza transpersonala si cele trei stari ale Eului
II. 1. a. Starea Copil
II. 1. b. Starea Parinte
II. 1. c. Starea Adult 31
34
36
38
II. 2. Tranzactiile celor trei stari ale Eu-lui
II. 2. a. Tranzactii complementare
II. 2. b. Tranzactii incrucisate
II. 2. c. Tranzactii complicate 41
42
42
42
II. 3. Stroke 44
II. 4. Analiza structurarii timpului de comunicare
II. 4. a. Izolarea
II. 4. b. Ritualurile
II. 4. c. Discutiile tematice
II. 4. d. Activitatile
II. 4. e. Jocurile
II. 4. f. Intimitatea 47
47
48
48
48
49
50
II. 5. Relatia cu sine si cu celalalt - Patru pozitii de viata existentiale
51
II. 6. Dificultati in dezvoltarea personala
II. 6. a. Excluderea
II. 6. b. Contaminarea
II. 6. c. Simbioza si dependenta,
II. 6. d. Pasivitatea 54
54
55
56
57
II. 7. Ce spui dupa Buna Ziua? Scenarii de viata (script)
II. 7. a. Originea script-ului
II. 7. b. Tipuri de injonctiuni 59
60
62
II. 8. Prescriptiile antidotiri pentru viata 68
II. 9. Destin pe scena si dincolo de scena
71
CAPITOLUL III
COMUNICAREA ANALOGICA VS COMUNICAREA DIGITALA
75
III. 1. Limbajul Nonverbal
III. 1. a. Simptomatica stabila
III. 1. b. Simptomatica labila 77
77
79
III. 2. Limbajul Paraverbal 88
III. 3. Comunicarea digitala si insemnatatea ei relatiile interumane 90
CAPITOLUL IV
ARTA DE A COMUNICA CU CELALALT
91
IV. 1. Autoanaliza si autocunoasterea 91
IV. 2. Stiluri de comunicare 93
IV. 3. Arta comunicarii si comportamentul asertiv 96
IV. 4. Asertiunea Eu 97
IV. 5. Modelul OEGEN 99
IV. 6. Magia cuvintelor 100
IV. 7. Comunicare si feedback
101
CAPITOLUL V
COMUNICARE SI PATTERN-URI PSIHO-COMPORTA-MENTALE
105
V. 1. Personalitatea anxioasa 106
V. 2. Personalitatea paranoida 107
V. 3. Personalitatea histrionica 111
V. 4. Personalitatea obsesionala 112
V. 5. Personalitatea narcisica 113
V. 6. Personalitatea schizoida 114
V. 7. Comportamentul de tip A 115
V. 8. Personalitatea depresiva 116
V. 9. Personalitatea dependenta 117
V. 10. Personalitatea pasiv-agresiva 118
V. 11. Personalitatea evitanta
119
CAPITOLUL VI
ASCULTAREA SI ARTA DE A INTREBA
123
VI. 1. Mecanismul ascultarii 124
VI. 2. Tipuri de ascultare 125
VI. 3. Cele 12 blocaje in procesul de ascultare 126
VI. 4. Riscurile ascultarii empatice 127
VI. 5. Tehnici de ascultare 128
VI. 6. MODELUL CRCESS 129
VI. 7. Model de de interogatii si rezultatele utilizarii lor in cadrul diferitelor interactiuni sociale
131
VI. 8. Blocaje in procesul de adresarea intrebarilor 131
CAPITOLUL VII
CONFLICTUL - DIMENSIUNE ESENTIALA A COMUNICARII
135
VII. 1. Conflictul. Perspective de analiza 135
VII. 2. Functiile conflictului 139
VII. 3. Tipologia conflictului 140
VII. 4. Metode si tehnici de management al conflictului 147
VII. 5. Tehnici de mediere a conflictului 149
VII. 6. Negocierea
150
REFERINTE BIBLIOGAFICE 155
Autori: Mocanu Lacramioara, Leanca Anca
Anul aparitiei: 2010
Nr. pagini: 224
Conform anumitor curente teoretice, mesajul elementul central al procesului comunicational ar reprezenta acea componenta transmisa permanent intre cei doi actanti: Emitator si Receptor, de la unul la altul, o atentie deosebita este acordata manierei de codificare, respectiv decodificare a informatiei; accentul cade pe aspectele tehnice fara sa fie avut in vedere efectul acestuia asupra interlocutorului, mobilul exprimarii sale, semnificatia ce o poarta. O analiza amanuntita asupra intelesului comunicarii evidentiaza acele portrete sociale la care apelam mai mult sau mai putin constient, cu o influenta semnificativa asupra relatiei cu celalalt, atitudinii si evaluarii asupra situatiei date, ceea ce ne permite atingerea unor scopuri urmarite.
Comunicarea, dincolo de procesul continuu, dinamic si ireversibil, poate fi apreciata si din prisma facilitarii auto-dezvaluirii, auto-evolutiei, ceea ce face posibila construirea unui sistem de dorinte si valori specifice ficaruia; ea este cea care ne deschide calea spre exterior si tot ea ne permite constientizarea fiintei proprii; toate acestea sunt posibile prin implicarea unui numar considerabil de resurse psihologice si fizio-neurologice. Studiile asupra procesului comunicational au permis creionarea anumitor pattern-uri direct influentate de nivelul energetic specific individului (pasiv propriu genului feminin si activ tipic masculin), de experientele socio-afective proprii, de stilul educational frecventat in mediul familial. Delimitarea acestor genuri particulare de exprimare isi gaseste insemnatatea si utilitatea in diferite paliere socio-profesionale, permite dezvoltarea unor strategii complexe in vederea potentarii schimbului interpersonal, aprofundarea relatiei cu celalalt prin depasirea unor bariere si inlaturarea acestora, precum si medierea unor situatii conflictogene, intrucat comunicarea este realizarea sociala in comportamentul simbolic (A. Craig Baird).
Autorii
CUPRINS
CAPITOLUL I
COMUNICAREA FATA-N FATA CU BARIERELE INTERUMANE
11
I. 1. Comunicarea si interactiunea sociala 11
I. 2. Axiomele comunicarii: 13
I. 3. Modele de studiu asupra comunicarii
I. 3. a. Scoala Proces
I. 3. b. Scoala Semiotica 16
17
20
I. 4. Instrumentele comunicarii
I. 4. a. Comunicarea in scris
I. 4. b. Comunicarea prin telefon
I. 4. c. Comunicarea interpersonala 26
26
27
27
I. 5. Bariere comunicationale
28
Capitolul II
COMUNICAREA DINCOLO DE INTERPERSONAL
31
II. 1. Analiza transpersonala si cele trei stari ale Eului
II. 1. a. Starea Copil
II. 1. b. Starea Parinte
II. 1. c. Starea Adult 31
34
36
38
II. 2. Tranzactiile celor trei stari ale Eu-lui
II. 2. a. Tranzactii complementare
II. 2. b. Tranzactii incrucisate
II. 2. c. Tranzactii complicate 41
42
42
42
II. 3. Stroke 44
II. 4. Analiza structurarii timpului de comunicare
II. 4. a. Izolarea
II. 4. b. Ritualurile
II. 4. c. Discutiile tematice
II. 4. d. Activitatile
II. 4. e. Jocurile
II. 4. f. Intimitatea 47
47
48
48
48
49
50
II. 5. Relatia cu sine si cu celalalt - Patru pozitii de viata existentiale
51
II. 6. Dificultati in dezvoltarea personala
II. 6. a. Excluderea
II. 6. b. Contaminarea
II. 6. c. Simbioza si dependenta,
II. 6. d. Pasivitatea 54
54
55
56
57
II. 7. Ce spui dupa Buna Ziua? Scenarii de viata (script)
II. 7. a. Originea script-ului
II. 7. b. Tipuri de injonctiuni 59
60
62
II. 8. Prescriptiile antidotiri pentru viata 68
II. 9. Destin pe scena si dincolo de scena
71
CAPITOLUL III
COMUNICAREA ANALOGICA VS COMUNICAREA DIGITALA
75
III. 1. Limbajul Nonverbal
III. 1. a. Simptomatica stabila
III. 1. b. Simptomatica labila 77
77
79
III. 2. Limbajul Paraverbal 88
III. 3. Comunicarea digitala si insemnatatea ei relatiile interumane 90
CAPITOLUL IV
ARTA DE A COMUNICA CU CELALALT
91
IV. 1. Autoanaliza si autocunoasterea 91
IV. 2. Stiluri de comunicare 93
IV. 3. Arta comunicarii si comportamentul asertiv 96
IV. 4. Asertiunea Eu 97
IV. 5. Modelul OEGEN 99
IV. 6. Magia cuvintelor 100
IV. 7. Comunicare si feedback
101
CAPITOLUL V
COMUNICARE SI PATTERN-URI PSIHO-COMPORTA-MENTALE
105
V. 1. Personalitatea anxioasa 106
V. 2. Personalitatea paranoida 107
V. 3. Personalitatea histrionica 111
V. 4. Personalitatea obsesionala 112
V. 5. Personalitatea narcisica 113
V. 6. Personalitatea schizoida 114
V. 7. Comportamentul de tip A 115
V. 8. Personalitatea depresiva 116
V. 9. Personalitatea dependenta 117
V. 10. Personalitatea pasiv-agresiva 118
V. 11. Personalitatea evitanta
119
CAPITOLUL VI
ASCULTAREA SI ARTA DE A INTREBA
123
VI. 1. Mecanismul ascultarii 124
VI. 2. Tipuri de ascultare 125
VI. 3. Cele 12 blocaje in procesul de ascultare 126
VI. 4. Riscurile ascultarii empatice 127
VI. 5. Tehnici de ascultare 128
VI. 6. MODELUL CRCESS 129
VI. 7. Model de de interogatii si rezultatele utilizarii lor in cadrul diferitelor interactiuni sociale
131
VI. 8. Blocaje in procesul de adresarea intrebarilor 131
CAPITOLUL VII
CONFLICTUL - DIMENSIUNE ESENTIALA A COMUNICARII
135
VII. 1. Conflictul. Perspective de analiza 135
VII. 2. Functiile conflictului 139
VII. 3. Tipologia conflictului 140
VII. 4. Metode si tehnici de management al conflictului 147
VII. 5. Tehnici de mediere a conflictului 149
VII. 6. Negocierea
150
REFERINTE BIBLIOGAFICE 155
Autori: Mocanu Lacramioara, Leanca Anca
Anul aparitiei: 2010
Nr. pagini: 224
OPINIA CITITORILOR