Programe de educatie parentala (Training de dezvoltare a competentei parentale)

PRP: 8,00 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 6,88 lei
Diferență: 1,12 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Editura:
Anul publicării: 2012

DESCRIERE

In Romania exista diverse forme in care se realizeaza educatia parentala (cursuri, programe etc.), avand ca scop armonizarea relatiei parinti-copii. In general, acestea sunt adresate parintilor cu copii de varsta prescolara, puberi sau adolescenti.

Datele statistice pe care le ofera realitatea din Romania cu privire la deviantele comportamentale ale elevilor din gimnaziu si liceu sunt alarmante. Este foarte importanta aplecarea teoretica si investigativa asupra functionarii competentei parentale in relatie cu scolarul mic (intre 6 si 10/11 ani), aspect mai putin studiat, probabil si datorita aprecierii ca problemele copilului in acest stadiu sunt mai reduse, pozitie fata de care autoarea se delimiteaza, considerand ca includerea parintilor intr-un program formativ este esentiala pentru a preveni probleme ulterioare, mult mai grave.

Imbinand experienta de consilier scolar (ceea ce i-a permis sa cunoasca problematica specifica varstei scolare mici) cu cea de cadru didactic universitar (calitate ce presupune o interactiune constanta cu adultii-studenti si care este sustinuta de cunoasterea si analiza factorilor psihosociali ai invatarii si dezvoltarii la varsta adulta), autoarea concepe, implementeaza si evalueaza un program de educatie a adultilor specific dezvoltarii competentei parentale in relatia cu scolarul mic. Acest demers a impus utilizarea unor rezultate prezentate in cartea anterioara („Competenta parentala. Modele de conceptualizare si diagnoza”) in care autoarea a descris functionarea competentei parentale si a elaborat instrumente de evaluare. Datele obtinute prin aplicarea acestora au permis identificarea existentei nevoii de dezvoltare a competentei parentale si conturarea directiilor de urmat in acest scop– aspecte concretizate in trainingul proiectat de autoare si prezentat in acest volum.

Valoarea cartii este data de initiativa autoarei de a aborda intr-un nou registru educatia parentala; apelul la training (ca formula riguroasa de lucru, ce presupune anumite etape si procedee specifice) conduce la depasirea caracterului subiectiv ce se regaseste in alte programe de formare/educatie. Spre exemplu, sub raportul monitorizarii si evaluarii obiective a impactului programelor de educatie parentala din Romania asupra comportamentului concret al copilului, datele sunt aproape inexistente, insa demersul prezentat in acest volum permite o evaluare riguroasa si algoritmica a efectului pe care il are schimbarea comportamentului parental in urma trainingului asupra integrarii scolare si sociale a copilului.

Trebuie remarcat caracterul integrativ al proiectului propus de autoare: aceasta nu desconsidera predispozitia individului de a-si asuma rolul parental si dezvoltarea spontana a competentei parentale ca urmare a acumularii de experienta in relatia cu copilul, ci propune un demers formativ organizat ca o completare a acestei invatari intuitive, care sa-i puna pe parinti in posesia unor ghiduri de bune practici.

Intersectia dintre experienta profesionala a autoarei si solida fundamentare stiintifica a initiativei sale practice face aceasta carte sa devina una de referinta in domeniu si o recomanda celor ce doresc sa gaseasca un raspuns valid la nevoia de dezvoltare a competentei parentale existenta in societatea romaneasca.


Conf. univ. dr. Irina Anca Tanasescu



Prefata / 9

Cuvant inainte / 11


PARTEA INTAI
PROGRAME DE DEZVOLTARE A COMPETENTEI PARENTALE

Capitolul I 
PROGRAME NATIONALE SI INTERNATIONALE DE EDUCATIE PARENTALA  / 14
1. Un model de educatie parentala in conceptie romaneasca (Ecaterina Vrasmas) / 15
2. Strategia nationala integrata de formare si dezvoltare a competentelor parentale / 17
3. Design-uri formative experimentate / 20
    3.1. Programul Richard R. Abidin / 20
    3.2. Programul Portage pentru parinti / 22
4. Evenimentul„Evidence-Based Parent Education Programs and  Best Practicesto Promote Positive Parenting” / 24

Capitolul II
TRAININGUL– PROCEDEU IN DEZVOLTAREA COMPETENTEI PARENTALE  / 29
1. Factori psihosociali ai invatarii la vasta adulta / 30
    1.1. Teoriile invatarii / 31
    1.2.  Caracteristicile actului de invatare la varsta adulta  / 33
2. Continut, metodologie si etape in programul de training / 39
    2.1.  Identificarea nevoii de formare / 41
    2.2.  Definirea obiectivelor instruirii / 42
    2.3.  Proiectarea programului de training / 43
    2.4.  Metode de formare / 51
          2.4.1. Expunerea / 51
          2.4.2. Prelegerea / 52
          2.4.3. Demonstratia / 54
          2.4.4. Discutia / 55
          2.4.5. Studiul de caz / 60
          2.4.6. Scenariile pe roluri / 62
          2.4.7. Studiul independent / 63
          2.4.8. Formarea dirijata prin sarcina / 63
          2.4.9. Rezolvarea de probleme / 64
          2.4.10. Instruirea pe suport tehnologic / 65
    2.5. Testarea-pilot a programului de instruire / 66
    2.6. Implementarea propriu-zisa a programului de instruire / 67
    2.7. Evaluarea trainingului– modele de validarea unui program de instruire  / 71
          2.7.1.  Modelul lui D.L. Kirkpatrick (1967, 2006) / 74
          2.7.2.  Modelul lui P.B. Warr, M. Bird si N. Rackham (1970) / 76
          2.7.3.  Modelul lui S. Mann si L.T. Robertson (1996) / 76
          2.7.4.  Modelul lui M. Wilson (1999) / 77


PARTEA A DOUA
CERCETARE

Capitolul III
METODOLOGIA CERCETARII  / 81
1. Obiective / 81
2. Ipoteze / 81
3. Subiecti / 81
4. Etape / 83
5. Metode / 84
    5.1. Instrumente folosite pentru examinarea parintilor / 84
          5.1.1. Inventarul C.C.P. (Simona Maria Glaveanu) /84
          5.1.2.  Grila de evaluare a perceptiei cadrelor didatice asupra dinamicii competentei parentale (Simona Maria Glaveanu) / 88
    5.2. Instrumente folosite pentru examinarea copiilor / 89
          5.2.1. Chestionarul W.M.(R.S. Woodworth– E. Mathews)  / 89
          5.2.2. Grila de observare si evaluare a comportamentului copilului la scoala si de investigare a evenimentelor familiale din perspectiva cadrelor didactice (Simona Maria Glaveanu) / 91

Capitolul IV
PREZENTAREA, ANALIZA SI INTERPRETAREA DATELOR  / 93

Capitolul V
CONCLUZII  / 108

BIBLIOGRAFIE / 112

ANEXE / 122

Anexa 1– Promovarea unui modul de training printr-un afis pe panoul scolii / 122
 

Anexa 2– Inventarul C.C.P. / 123

Anexa 3– Grila de evaluare a perceptiei cadrelor didactice asupra dinamicii competentei parentale / 131

Anexa 4– Grila de observare si evaluare a comportamentului copilului la scoala si de investigare a evenimentelor familiale (din perspectiva cadrelor didactice) / 133

Anexa 5– Structura programului de training. Dezvoltarea competentei parentale / 135

 Mediul actual genereaza o serie de probleme: munca prelungita/in strainatate a parintilor, copii crescuti de bone, influente negative ale mass-media, fenomenul drogurilor etc., toate acestea creand premise ale esecului scolar, aparitiei deficientelor de adaptare/integrare si delincventei juvenile; in aceste conditii, parintii intampina dificultati tot mai mari in a gasi modalitati de relationare eficienta cu copiii.

Dezvoltarea competentei parentale in contextul socio-economic si socio-cultural al Romaniei constituie o veritabila provocare pentru psihologiei.

Termenul de competenta parentala a fost conceptualizat de noi in anul 2008, fiind prezentat la„Conferinta internationala de la Sibiu” in cadrul unui studiu ce a fost publicat un an mai tarziu la Editura Universitara din Bucuresti, in volumul intitulat„Cercetarea psihologica moderna: directii si perspective”, coordonat de M. Milcu, W. Griebel si Ana Raluca Sassu. Competenta parentala reprezinta un sistem de cunostinte, priceperi, deprinderi si abilitati sustinute de trasaturi de personalitate specifice, ce ii permit parintelui sa indeplineasca cu succes responsabilitatile parentale, sa previna si sa depaseasca situatiile de criza in favoarea dezvoltarii copilului (Simona Glaveanu, 2009a).

Conceptul de competenta parentala a cunoscut o larga recunoastere in Romania, prin aparitia in anul 2010 a„Strategiei nationale integrate de formare si dezvoltare a competentelor parentale” sustinuta de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.

Cercetarile de specialitate atrag atentia permanent asupra nevoii de sustinere a eforturilor educative ale parintilor, modului de relationare in cadrul familiei, climatului afectiv si interventiei socio-culturale.

In Romania se deruleaza programe centrate pe consilierea si educatia parentala efectuate prin informarea parintilor si antrenarea lor prin tehnici participative, dar fara a pune accent pe evaluarea riguroasa a programului.

Drept urmare, ne propunem determinarea bazei stiintifice pentru proiectarea, implementarea, evaluarea si validarea unui program de dezvoltare a competentei parentale prin intermediul trainingului. Am utilizat acest procedeu formativ, specific educatiei adultilor, dar folosit mai degraba in dezvoltarea abilitatilor profesionale si i-am extins aria de actiune in domeniul consilierii familiale, pentru a realiza o evaluare algoritmica a rezultatelor dezvoltarii competentei parentale, corelate cu cresterea adaptarii sociale si scolare a copilului.

In cadrul cercetarii noastre, abordarea nu va exclude perspectiva traditionala, a genezei spontane a competentei parentale ca efect al experientei si evolutiei psihosociale; se va urmari o completare, o maximizare a efectelor acestei dezvoltari spontane prin recurgerea la programul de training.

Programul este validat conform modelului lui D.L. Kirkpatrick (2006), ce presupune analiza reactiei participantilor, a invatarii, a comportamentului– ca transfer a celor invatate in conduita concreta si a rezultatelor– a efectului schimbarii comportamentului parental asupra adaptarii copilului.

Cercetarea noastra ofera un program de training valid in sprijinul„Strategiei nationale” a M.E.C.T.S. (mentionata anterior si a carei existenta dovedeste nevoia stringenta de interventie pe acest palier).

Cartea a inclus, dincolo de problematica stiintifica, si rezultatele experientei profesionale de psiholog– consilier scolar, ca urmare oferind cititorilor:

a) o analiza succinta a teoriilor;

b) metode de diagnoza a relatiilor parinti-copii („Chestionarul de investigare a competentei parentale” si„Grilele de observare si evaluare” ale dinamicii acesteia si ale comportamentului copilului la scoala);

c) o introducere in demersul de concepere, implementare si evaluare a unui training adresat adultilor, dar si un model de validare a acestuia– etape aplicate pentru dezvoltarea competentei parentale.

De aceea, cartea se adreseaza atat specialistilor din domeniul consilierii scolare si/sau familiale, educatiei adultilor si trainingului, cat si studentilor la facultati, cursuri de masterat si alte forme de invatamant cu profilele mai sus mentionate.

Designul cercetarii descris in aceasta carte este o continuare a unei macro-cercetari a carei baza a fost structurata in primul volum intitulat„Competenta parentala. Modele de conceptualizare si diagnoza (Parental Competence Questionnaire)” (329 pag.), aparut la Editura Universitara in anul 2012. In cadrul acestuia, prin sintetizarea conceptiilor stiintifice, au fost puse la dispozitia specialistilor in domeniul consilierii scolare/familiale metode de evaluare a relatiei parinti-copii, a caror analiza din perspectiva calitatilor psihometrice a dovedit caracterul valid al acestora si etalonarea pe populatia romaneasca.
 

Continutul ambelor volume a fost elaborat prin preluarea si reorganizarea textului tezei noastre de doctorat„Studiul competentei parentale: o abordare structural-dinamica in scopul proiectarii unui program de formare-dezvoltare”, care a fost apreciata in anul 2011 de Comisia Institutului de Psihologie„Constantin Radulescu-Motru” al Academiei Romane cu distinctia MAGNA CUM LAUDE.

Simona Maria Glaveanu


Anul aparitiei: 2012
Nr. pagini: 149

OPINIA CITITORILOR

Nu există opinii exprimate. Fii primul care comentează. scrie un review

Titluri de același autor

Created in 0.0648 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.