Post/neoistoria filmului romanesc (si nu numai) in mono-dialoguri critice - Volumul 1
DESCRIERE
Ca vorbeste sau ca scrie, din spusele lui Valerian Sava irumpe o calitate de nepretuit: pasiunea. Filmele nu ar fi ce sint daca despre ele nu ar vorbi cu patima si inflacarare pasionati de cinema capabili si vrednici sa analizeze fiecare detaliu si sa ne deschida cai proaspete – ale lor – de a vedea filmele. Valerian Sava este unul dintre putinii entuziasti ramasi in mica noastra lume cinematografica romaneasca, asa incit sa ne bucuram ca putem inca sa ne lasam molipsiti de pasiunea sa pentru cinema si sa-l onoram citindu-i insemnarile. (CRISTIAN MUNGIU)
* * *
Valerian Sava combate. Uneori cu acid, atunci cind cu morile de vint nu poti intra intr-o lupta dreapta. Ca un critic veritabil care-si asuma ceea ce spune, chiar daca uneori contra curentului. E ferm, dar nu fundamentalist, si scrie cu vioiciunea unui tinar rebel de pe Facebook, dar fara teribilismul acestuia. Are o viziune clara, transanta despre Noul Cinema Romanesc, pe care l-a decorticat intens, o stilistica arborescenta aparte si recognoscibila instant, straina de orice minimalism, si o maxima apetenta pentru polemica aplicata, intr-o perioada in care conflictele nu mai au nevoie de argumente. (MIHAI CHIRILOV)
* * *
Cuprins
Preliminarii la imersiunea-excurs / in istoria in curs – fara a ignora pandemia
2018 – I (cu recurs 2017)
1. Cuvint inainte / Mostra de proba la Gala Premiilor Gopo 12 • 2. Contraselectia – regula jocului/locului?! • 3. Ofensiva revansarda a documentarului: Corneliu Porumboiu & Copel Moscu • 4. Politicul si politica, Fatih Akin si Cinepolitica • 5. Documentarul Romania neimblanzita versus neimblinzita dezinformare calificata • 6. Intre luptele casnice si cele stradale, doua filme de la FFF 22 • 7. Un destin de urmarit: Emanuel Parvu. Sau cum se naste un cineast (I) • 8. Singuri, fara Lucian Pintilie (Nota bene: acesta nu este un necrolog) • 9. Un destin de urmarit: Emanuel Parvu. Sau cum se naste un cineast (II) • 10. Exista si palmaresuri desavirsite: TIFF 17, cu FIPRESCI aliat • 11. Charleston sau noutatea cinemaului aristocratic
2018 – II
12. Superioritatea militantismului soft (LGBTTQQFAGBDSM): Cateva conversatii despre… • 13. Agnes Varda 88 versus Jean-Luc Godard 33: Visages, villages – candidatura la Filmul anului • 14. Banalizarea asasinatului: O viata violenta – in Corsica (pe ecran) si la noi (pe strada) • 15. Altfel de film de gen: Licu, o poveste romaneasca de Ana Dumitrescu • 16. Fatala decadenta a fictiunii: Un print si jumatate, in conjuratia feminitatilor regizorale • 17. Evitind depresurizarile altora, Radu Jude prefera implozia: Imi este indiferent daca… • 18. Lungul drum spre arta al filmului de gen; sau Damien Chazelle de la La La Land la First Man • 19. Cannes-ul la Bucuresti, Ioana Uricaru la debut (Lemonade) si cit de „independenti” sint altii • 20. In Post-NCR, cu Radu Muntean, Marta Bergman si din nou Ioana Uricaru • 21. Noroacele ecranizarii unei non-capodopere: Morometii 2 (plus un film trimis la subsol) • 22. Din nou ultimii, prin UNATC (CineMAiubit) si nu numai • 23. Top Ten romanesc 2018, cu riscuri
2019 – I
24. Revizuire: locul 1 in Top – Dragoste 1. Caine de Florin? erban • 25. Soft war cu Angelo Mitchievici, pentru Cold War de Pawel Pawlikowski • 26. Un destin de urmarit: Florin? erban. Sau cum se consacra un cineast (I) • 27. Cinema in post/neoistorie: Oscarurile 2019 vazute la Bucuresti • 28. Nimicul din care ne salveaza (din nou) documentarele, cu Nina Cassian in prim-plan • 29. Dupa Premiile Gopo 13, asteptind UCIN-ul – plecarea lui Tudor Caranfil • 30. UCIN-ul & Asociatia criticilor, centrifuga & titulaturile • 31-32. Depresia de primavara, AIFF 3, Cinepolitica 8 si prabusirea tectonica a unui debutant • 33-34. Proba a majoratului TIFF 18: un film romanesc in competitie – niciun loc in Palmares
2019 – II
35. Reformatarea relatiilor cu literatura: Parking de Tudor Giurgiu; si contrarierea lui Andrei Gorzo • 36. Cum ajunge un cineast pe podium. Dialog cu Tudor Giurgiu, dupa Parking • 37. Intermezzo colocvial cu Marian Crisan si Marin Malaicu-Hondrari, la FFF Salonta 1 • 38. Doi perdanti de elita, cvasi-simetrici nominal: Q. Ta-ran-ti-no & C. Po-rum-bo-iu • 39. Canonul militantismului multilateral dezvoltat: Monstri. (Marius Olteanu) & Arest (Andrei Cohn) • 40. Reformatarea relatiilor cu literatura continua: Pisica verde – Timisoara Film Society, dupa Elise Wilk • 41. O impotmolire autobiografica: Jurnalul familiei –escu • 42. Solutii similare in avaria globala: sud-coreeanul Parasite & nord-americanul Joker • 43. Resuscitarea britanica a filmului istoric romanesc: Maria, Regina Romaniei de Alexis Sweet Cahill • 44. Tirania realului – moartea & salvarea cinemaului: Cardinalul de Nicolae Margineanu • 45. Dublu Top Seven 2019 – filme romanesti & filme straine
2020 – I
46. Evanghelia filmica dupa Florin? erban: Dragoste 2. America • 47. Un destin de urmarit: Florin? erban. Sau cum se consacra un cineast (II) • 48. Patru filme-puncte cardinale la Bucuresti si Oscarurile 2020 in schimbare la Los Angeles • 49. Rezistenta prin documentar: Colectiv & Tipografic Majuscul • 50. Falimentul fictiunii, desavirsit: Urma & Ivana cea Groaznica
2020 – II
51. Filmul ca materie prima exploziva (semnal de la Chisinau): Gradina Sovietica de Dragos Turea
2021 – I
52. Cu Marian Crisan, despre Crisana filmica, in paradoxal intitulatul Berliner • 52 bis. Intermezzo Extra-Facebook. FILM. Revista de cinema a cineastilor – dincolo de tautologii • 53. Bun venit in Post-cinema! Sau Radu Jude, de la … barbari la Babardeala…
Anexe. Eseuri critice Extra-Facebook
• Cel mai insemnat film romanesc din 2016-2017 si nu numai. Sieranevada lui Cristi Puiu, Sierra Nevada lui Andrei Gorzo si risul „perfect democratic”
• Zenit suveran al documentarului (monolog & dialog despre). Alexandru Solomon in Abhazia si abstragerea autorului din propria capodopera: Ouale lui Tarzan
• Un dictionar persecutat de cifre si de litere. Cinematografistii. 2345 de Bujor T. Ripeanu – de la piosenia arhivistica la arhivismul plenipotent
Indice de nume
Indice de titluri – filme, carti, publicatii
Cronologie foto 2017-2021
* * *
VALERIAN SAVA este critic si istoric de film. A fost, din 1957, redactor-sef al revistei Film, desfiintata in 1958 din motive politice, redactor fondator, sub directia lui Victor Iliu, in 1963, al revistei Cinema, secretar al Sectiei de critica si coorganizator al Clubului criticii din cadrul Asociatiei Cineastilor din Romania, sub presedintia lui Ion Popescu Gopo (anii ’70-’80), secretar general de redactie si redactor al paginilor de arta al revistei Literatorul, cu Marin Sorescu redactor-sef, in anii ’90, cadru didactic asociat, titular al cursului Critica si presa cinematografica la Facultatea de Film a Academiei de Teatru si Film – Universitatea de Arta Teatrala si Cinematografica din Bucuresti, in aceiasi ani. Este titularul paginii Mono-dialoguri filmo-critice postate din 2018 pe Facebook de firma Rova Film, patronata de Marian Crisan. Distins de Asociatia Cineastilor din Romania cu Premiul pentru critica in 1978.
A publicat volumele: Istoria critica a filmului romanesc contemporan, cu o Retrospectiva de la inceputuri. 1. Obsedantul deceniu (Editura Meridiane, 1999), O istorie subiectiva a tranzitiei filmice. Al Patrulea Val, restauratia mediocrata si refondarea cinemaului romanesc (Vol. 1, 2, 3, Editura Paralela 45 – 2011, 2012, 2013) si Post/neoistoria filmului romanesc (si nu numai) in mono-dialoguri critice (via Facebook & Extra-Fb.). Vol. 1 (Editura? coala Ardeleana, 2021).
Nr. pagini: 394
Format: 16x23
Anul aparitiei: 2021
OPINIA CITITORILOR