Mitul nasterii Eroului. O interpretare psihologica a mitologiei
DESCRIERE
Ni se propune, in aceste randuri, o incursiune in universul nasterii mitului eroului.
Dupa o scurta schitare a paradigmelor importante, autorul ne dezvaluie modelul sau explicativ.
Interpretarea lui este psihologica si psihanalitica. Rank realizeaza o analiza comparativa a unora dintre cele mai importante mituri eroice universale.
Demersul lui Rank se construieste pe baza analogiei dintre ego-ul copilului si portretul eroului mitic. Actul eroic este, astfel, inteles ca o modalitate de reabilitare individuala in raport cu relatiile parentale.
Mitul este creat, perpetuat si popularizat - sustine si explica autorul - de adulti cu ajutorul fantasmelor retrograde ale copilariei. El este pus in legatura cu disfunctiile noastre nevrotice si chiar psihotice.
Rank anunta si o intentie de armonizare a interpretarii sale cu alte conceptii, insa nu mai insista asupra acesteia.
Lucrarea este un prilej captivant de incursiune nu doar in sfera unora dintre cele mai populare si importante mituri ale culturii, dar si - de ce nu - in istoria noastra emotionala.
Suntem convinsi ca miturile, cel putin la origine, sunt structuri ale facultatii umane de imaginare, care la un moment dat au fost proiectate din anumite motive asupra cerului si se poate sa fi fost transferate in mod secundar asupra corpurilor ceresti, cu fenomenele lor enigmatice.
Semnificatia urmelor inconfundabile pe care acest transfer l-a imprimat miturilor nu trebuie subestimata catusi de putin, desi este posibil ca originea acestor figuri sa fi avut un caracter psihic, fiind facuta ulterior baza a calculelor astronomice si astrologice, tocmai datorita acestei semnificatii.
In general, s-ar parea ca cercetatorii care s-au folosit exclusiv de modalitatea naturalista de interpretare nu au putut, in incercarea lor de a descoperi sensul originar al povestilor mitice, sa se indeparteze cu totul de un proces psihologic, cum de altfel s-a intamplat si cu creatorii miturilor.
Motivul este identic si conduce in aceeasi directie, atat in ceea ce ii priveste pe creatorii miturilor cat si pe exegeti...
In afara de conceptia astrala, ideea rolului jucat de viata psihica trebuie creditata cu aceleasi drepturi pentru formarea miturilor, iar aceasta cerinta va fi justificata amplu de rezultatele metodei noastre de interpretare.
Avand acest obiectiv, vom lua intai materialul legendar pe care se va incerca o astfel de interpretare psihologica pentru prima oara la o scara mare si vom selecta din marea masa a acestor mituri eroice pe acelea care sunt cunoscute cel mai bine. Otto Rank
CUPRINS:
Introducere
Sargon
Moise
Karna
Oedip
Paris
Telephos
Perseu
Ghilgames
Kyros
Tristan
Romulus
Hercule
Iisus
Siegfried
Lohengrin
O interpretare psihologica a mitologiei
Index
Cod bara EAN 13: 5948417220213
Coperta: Policromie, carton laminat
Format: 13 x 20 cm
Nr. pagini: 160
An aparitie: 2012
Dupa o scurta schitare a paradigmelor importante, autorul ne dezvaluie modelul sau explicativ.
Interpretarea lui este psihologica si psihanalitica. Rank realizeaza o analiza comparativa a unora dintre cele mai importante mituri eroice universale.
Demersul lui Rank se construieste pe baza analogiei dintre ego-ul copilului si portretul eroului mitic. Actul eroic este, astfel, inteles ca o modalitate de reabilitare individuala in raport cu relatiile parentale.
Mitul este creat, perpetuat si popularizat - sustine si explica autorul - de adulti cu ajutorul fantasmelor retrograde ale copilariei. El este pus in legatura cu disfunctiile noastre nevrotice si chiar psihotice.
Rank anunta si o intentie de armonizare a interpretarii sale cu alte conceptii, insa nu mai insista asupra acesteia.
Lucrarea este un prilej captivant de incursiune nu doar in sfera unora dintre cele mai populare si importante mituri ale culturii, dar si - de ce nu - in istoria noastra emotionala.
Suntem convinsi ca miturile, cel putin la origine, sunt structuri ale facultatii umane de imaginare, care la un moment dat au fost proiectate din anumite motive asupra cerului si se poate sa fi fost transferate in mod secundar asupra corpurilor ceresti, cu fenomenele lor enigmatice.
Semnificatia urmelor inconfundabile pe care acest transfer l-a imprimat miturilor nu trebuie subestimata catusi de putin, desi este posibil ca originea acestor figuri sa fi avut un caracter psihic, fiind facuta ulterior baza a calculelor astronomice si astrologice, tocmai datorita acestei semnificatii.
In general, s-ar parea ca cercetatorii care s-au folosit exclusiv de modalitatea naturalista de interpretare nu au putut, in incercarea lor de a descoperi sensul originar al povestilor mitice, sa se indeparteze cu totul de un proces psihologic, cum de altfel s-a intamplat si cu creatorii miturilor.
Motivul este identic si conduce in aceeasi directie, atat in ceea ce ii priveste pe creatorii miturilor cat si pe exegeti...
In afara de conceptia astrala, ideea rolului jucat de viata psihica trebuie creditata cu aceleasi drepturi pentru formarea miturilor, iar aceasta cerinta va fi justificata amplu de rezultatele metodei noastre de interpretare.
Avand acest obiectiv, vom lua intai materialul legendar pe care se va incerca o astfel de interpretare psihologica pentru prima oara la o scara mare si vom selecta din marea masa a acestor mituri eroice pe acelea care sunt cunoscute cel mai bine. Otto Rank
CUPRINS:
Introducere
Sargon
Moise
Karna
Oedip
Paris
Telephos
Perseu
Ghilgames
Kyros
Tristan
Romulus
Hercule
Iisus
Siegfried
Lohengrin
O interpretare psihologica a mitologiei
Index
Cod bara EAN 13: 5948417220213
Coperta: Policromie, carton laminat
Format: 13 x 20 cm
Nr. pagini: 160
An aparitie: 2012
OPINIA CITITORILOR