Metafizica energiilor divine si schisma bisericii
DESCRIERE
Cartea autorului David Bradshaw „Metafizica energiilor divine si schisma bisericii" de la editura ECCLESIAST
Metafizica energiilor divine si Schisma Bisericii reprezinta o inedita aparitie editoriala in literatura filosofica si religioasa contemporana ce provoaca gandirea cititorului prin miza temei si valoarea argumentatiei. Autorul, Prof. David Bradshaw (Universitatea din Lexington, Kentucky) ne invita la o calatorie prin istoria filozofiei si a Crestinismului pentru a demonstra ca prapastia uriasa care exista momentan intre Ortodoxie si Crestinismul apusean (Catolicism si Protestantism) s-a nascut din intelegerea gresita a conceptului aristotelic energeia. Crestinismul rasaritean a folosit limbajul filozofiei Greciei antice, imbracand conceptele filozofiei cu noi intelesuri pentru a explica faptul ca Dumnezeu este personal si dincolo de conceptualizare si ca, mai mult, omenirea poate participa la viata divina fara sa fie implicata ipoteza panteismului. Teologia augustiniana, insa, L-a inchis pe Dumnezeu intr-o cutie a conceptelor filozofice. Mai precis, prin limitarea lui Dumnezeu la,, fiinta in sine\\" (conform filozofiei neoplatonice dar contrar revelatiei crestine apostolice), Apusul crestin a dezvoltat o teologie sistematica lipsita de autenticitate, fundamentata pe un idol conceptual si nu pe Dumnezeul nesfarsit si personal al Revelatiei Noului Testament. Teologia lui Augustin nu a permis realizarea unei distinctii intre ceea ce este Dumnezeu in sine si ceea ce este El in actul de deschidere fata de creatie. Profesorul David Bradshaw arata cum Toma d\\''Aquino nu a reusit sa indrepte erorile lui Augustin in timp ce, in Rasarit, Grigorie Palama a reusit sa articuleze teologia energiilor divine in cadrul teologiei trinitare patristice, asigurand coerenta teologiei Bizantului cu cea a Parintilor Capadocieni, cu invatatura Parintilor Apostolici si cu revelatia Noului Testament. Bradshaw ne pune in fata unei dileme, anume a faptului ca in momentul de fata in Crestinism exista doi Dumnezei: pe de o parte cel al Apusului - asemanator mai mult cu un idol conceptual, care poate fi cuprins numai rational, contemplat de la distanta intr-o vedere beatificatoare si, pe de alta parte, Dumnezeul Crestinismului rasaritean - Care este personal, mai presus de intelegere, dar Care Se daruieste din iubire prin energiile Sale divine. Noi pe Care Il alegem?
304 pagini
OPINIA CITITORILOR