Marketing in artele spectacolului
DESCRIERE
Cartea autorului Ionescu Irina „Marketing in artele spectacolului" de la editura EIKON
Marketingul face intalnirea/interactiunea dintre artisti si public posibila. Este esential, dat fiind ca artele spectacolului nu exista in lipsa receptarii directe de catre un public prezent in proximitate.
Volumul combina fondul teoretic cu cateva studii de caz si opiniile unor personalitati ale lumii culturale/profesionisti cu multi ani de experienta. Printre ei: Emil Boroghina, Constantin Chiriac, Lucian Varsandan, Adrian Roman, Dan Bartha-Lazar, Vava %u0218tefanescu, Gilda Lazar, Marinela %u021Aepus, Tamara Susoi, Maria Sarbu si Simion Buia.
Autoarea spera ca „fiecare cititor sa poata decide la finalul lecturii (conform scopurilor profesionistilor din domeniu, stabilite de Arts Council of Great Britain) in cunostinta de cauza ce functioneaza si ce nu functioneaza pentru propriile obiective organizationale, sa isi poata intelege mai bine publicul actual si sa descopere cum se poate apropia de spectatorii sai potentiali, sa se concentreze asupra nevoilor publicului inca de la alegerea repertoriului, a distributiei si pana la scrierea mesajelor destinate comunicarii si desenarii intregii atmosfere din jurul spectacolului (foaier, personal preluare/intampinare, chiar intensitatea luminii, a muzicii de fundal) si – nu in ultimul rand – daca sta in puterile sale, sa aloce mai multe resurse (umane, financiare, tehnologice) activitatii de marketing din propria organizatie.“
Inzestrarea genetica (IQ, EQ, talentul nativ), cunoasterea domeniului, apoi experienta (cele zece mii de ore de practica necesare obtinerii statutului de expert) si oportunitatile ivite din alegerile facute sau datorate hazardului vor contura in cele din urma parcursul de succes al fiecaruia. Important de retinut este ca actiunile inteligente, oricat de marunte, pot sa duca la schimbari semnificative, daca se intampla la locul si in momentul oportun.
Irina Ionescu este lector univ. dr. la Universitatea de Arte din Targu-Mures. Lucreaza de aproape 20 de ani in domeniul administratiei culturale, la Institutul Cultural Roman. A urmat diverse cursuri/stagii de formare si dezvoltare profesionala, cele mai importante la: Goldsmiths University of London (2010), Utrecht University (2010), King’s College London (2009), Central European University (2007), Felix Meritis Foundation (2005), The Amsterdam-Maastricht Summer University (2004 si 2003).
Irina Ionescu a mai publicat volumul Management de proiect si elemente de marketing in artele spectacolului (Bucuresti: Editura Eikon, 2018).
O carte scrisa, in cheie practica, pentru tinerii cu studii umaniste/artistice, o lucrare in care autoarea incearca sa explice, intr-o forma succinta, de ce managementul de proiect este un instrument foarte eficient, care poate conduce la succese si schimbari remarcabile. O schema logica si de bun simt, deci accesibila si usor de inteles/folosit.
Volumul porneste de la un fond teoretic, dar directioneaza permanent spre sfera practica, prin adresarea unor intrebari menite sa dezvolte la nivel personal abilitatile si atitudinea necesare in domeniul managementului de proiect si al marketingului cultural/in artele spectacolului. Accentul cade pe importanta utilizarii unei structuri logice si verificabile, in functie de obiective clar stabilite, pe necesitatea documentarii detaliate, in scopul minimizarii riscurilor si pe obligatia transmiterii cu acuratete a mesajelor.
Criticul de teatru Octavian Saiu recomanda noua aparitie editoriala: „Scris cu pasiune si luciditate in egala masura, intre tonul amical si metoda academica, volumul Irinei Ionescu transforma managementul cultural intr-o poveste. Nu una simpla, insa, ci extrem de complexa: cu multe dimensiuni, nuante si mai ales principii. Meritul textului e ca porneste de la ele si ajunge la creativitate si stil personal. Sunt marile calitati ale oricarui proiect dus la bun sfarsit. Iata ghidul perfect pentru un astfel de parcurs!“
Constantin Chiriac, directorul Teatrului National „Radu Stanca“ Sibiu si presedinte al Festivalului International de Teatru de la Sibiu, declara la randul sau: „M-am aplecat asupra cartii din curiozitate si trebuie sa marturisesc ca nu am lasat-o din mana pana nu am citit-o. Este una dintre cele mai interesante carti pe care le-am gasit in limba romana despre ceea ce inseamna management cultural, leadership, dezvoltare de proiecte pe termen lung in zona antreprenoriala. Este un demers riguros, cu o bibliografie foarte serioasa si cu referinte la zi asupra unui domeniu in care avem atat de putini specialisti in Romania.“
Criticul de teatru Razvana Nita crede ca volumul este „o fascinanta expeditie in rezervele de experienta ale predecesorilor care au descris si chiar conceptualizat provocarile pe care le-au avut de gestionat.“
Miki Braniste, manager cultural si curator, afirma: „Este o carte foarte utila pentru studentii de la teatrologie si pentru toti cei interesati de management cultural. O recomand cu multa caldura, pentru ca explica intr-un limbaj prietenos conceptele si nu sperie cu termeni tehnici.“
Silvia Dumitrache, critic literar si de teatru, consultant artistic la Teatrul Nottara, recomanda volumul: „Este pentru prima oara cand nu pot sa las din mana o carte despre management. Acest manual a structurat cunostintele pe care deja le aveam, dar as fi vrut sa-l citesc la inceputul drumului meu in aceasta meserie… Este important sa ne fie, in primul rand noua, foarte clar ce raspunsuri avem la intrebari de genul: de ce?; cum?; cand?; pentru cine?. Altfel nu cred ca putem merge mai departe. %u0218i aceasta carte ne poate ajuta sa ne atingem obiectivele, prin articularea unor intrebari absolut necesare si parcurgerea unor pasi esentiali.“
Criticul de teatru Oltita Cintec considera ca: „Este o combinatie intre lecturi de specialitate si experienta practica a autoarei si asta se vede in fiecare pagina a volumului. Este o carte foarte bine gandita, logic structurata si foarte utila tuturor celor din domeniul artelor spectacolului. Nu este deloc arida, desi are o bibliografie foarte serioasa. Dimpotriva, este o carte prietenoasa, o carte atragatoare, care ofera foarte multe sfaturi aplicate. Mi-a facut placere sa o citesc.“
Cristina Rusiecki, critic de teatru, a declarat: „Oricat v-ati stradui, nu veti gasi nimic arid in acest volum de management si marketing. Limbajul este accesibil, desi informatia se dovedeste, in fiecare pagina, consistenta si densa. Tonul omenesc face ca paginile sa curga repede si agreabil. La sfarsit, te-ai trezit cu materia invatata aproape fara niciun efort.“
Iar autoarea isi doreste „ca aceasta carte sa-i ajute pe cei aflati la inceput de drum sa isi descopere in mod rational punctele tari si sa isi construiasca o serie de repere pe care sa se bazeze in diferite proiecte. Mi-ar placea sa stiu ca studentii mei pot recunoaste, asuma si crea valori. Ca au invatat cum sa isi evalueze ideile si ca au capatat cunostintele necesare si curajul de a le implementa.“
ISBN: 978-606-49-0227-6
ANUL APARITIEI: 2020
NR. PAGINI: 246
FORMAT: 13x20
OPINIA CITITORILOR