Manual practic pentru politicieni si functionari publici
DESCRIERE
„Analfabetii secolului XXI nu vor fi cei care nu stiu sa scrie si sa citeasca, ci aceia care nu pot invata, dezvata si reinvata.”(Herbert Gerjouy)
Dupa ce am citit cu atentie acest minunat „Manual practic pentru Politicieni si Functionari Publici”, scris de prietena mea din Romania, Elena Chirita, nu as avea cum sa nu recomand aceasta lucrare care pastreaza un echilibru corect intre continutul teoretic riguros si viziunea pragmatica,dinamica si realista a exercitiului functiei publice.
Ca orice manual bun, acesta cuprinde o analiza a tuturor aspectelor raportate la exercitiu profesional al unui politician si functionar public modern care aspira sa relationeze intr-o forma asertiva si empatica cu cetatenii. Cu aceasta carte, Elena Chirita va invata sa aplicati cele mai bune reguli pentru o comunicare de succes. Pentru continutul acestei lucrari, autoarea foloseste experienta sa in jurnalism si diplomatie publica, cunostintele teoretice dobandite la prestigioase scoli de Oratorie, Ledearship, Protocol si Ceremonial din America de Sud, precum si o bibliografie suplimentara atent selectata.
Oratorie si Leadership, Protocol si Negociere sunt teme care nu pot fi evitate de niciun politician sau functionar care se respecta.
Politicienii si functionarii publici ai secolului XXI trebuie sa invete ceea ce nu stiu. Asa incepe inovatia. Stim insa ca este foarte greu, pentru ca multi dintre acestia au o personalitate foarte puternica si sunt foarte orgoliosi.
„Manual practic pentru Politicieni si Functionari Publici” contine cheile pentru a face competitiva orice activitate din administratia locala si centrala.
Intr-o lume in care noile tehnologii si retelele sociale joaca un rol fundamental in orice campanie politica, fiind pe punctul de a fi recunoscute ca factor determinant in alegerea primului om in stat, principalii candidati la functii eligibile ignora primul si cel mai vechi instrument al campaniei: oratoria politica. Pregatirea slaba si, prin urmare, putinele calitati discursive ale aspirantilor la functii publice sunt evidente. In general, se observa un dezinteres pentru acest instrument de baza al propagandei, politicienii considerand ca sunt suficient de bine pregatiti, pentru a face fata publicului in diferite imprejurari in care trebuie sa i se adreseze; rezistenta in acest sens fiind foarte mare.
S-ar parea insa ca nimeni nu vrea sa admita ca numai forma sa naturala de exprimare nu este suficienta pentru a obtine impactul dorit intr-o campanie politica. Pe de alta parte, principalul atu al unui om politic, intr-un sens larg al termenului, este puterea politica pe care o detine. Aceasta constructie a puterii sau reprezentativitatea clasica se bazeaza pe metodologii in care capacitatea comunicarii orale nu joaca un rol decisiv.
In primul rand, un lider trebuie sa invete cum sa construiasca puterea teritoriala, cum sa devina puternic intr-un spatiu geografic specific, cum sa relationeze cu personalitati cheie ale zonei respective, cum sa negocieze acorduri si aliante strategice si, mai ales, sa astepte cu rabdare oportunitatea de a se ridica de la baza piramidei de partid. In acest context, nu este insa ceva neobisnuit ca un candidat sa aspire la o functie publica importanta, fara sa detina adevarate abilitati de comunicare cu publicul larg, in momente in care marea diferenta intre candidati se realizeaza prin impactul comunicational. Primul pas pentru imbunatatirea performantei discursive este de a ne recunoaste limitele si de a incepe o pregatire continua.
Acest proces trebuie realizat pe baza valorilor si abilitatilor propria candidatului. Nimeni nu se poate transforma in ceea ce nu este si putini ajung, prin ei insisi, la potentialul maxim la care aspira.
Prof. Mgter. Antonio Ezequiel Di Génova
Universitatea Belgrano / Argentina
Profesor invitat la Schoolof Business and Social Sciences – ESERP / Spania
Presedinte REDIRP
Cuprins
CUVANT INAINTE
PREFATA
CAPITOLUL I
GANDIREA POLITICA IN ANTICHITATE
• Grecia, leaganul democratiei
• Polis. Orasul-Stat
• Politica deriva din justitie
• Roma Antica
• Institutiile Republicii Romane
• Regatul Dac
• Sisteme de guvernare. Monarhie+aristocratie+democratie?
CAPITOLUL II
CAMPANIA ELECTORALA
• Campania electorala. Concepte
• Cheile marketingului politic. Origini
• Marketingul politic modern
• Ce sensibilizeaza electoratul: partidul, liderul, candidatul?
• Planificarea campaniei electorale
• Echipa de campanie
• Biroul de presa. Purtatorul de cuvant
• Atributiile biroului de presa
• Opt reguli de aur pentru candidati
• Dezbaterea electorala, calcaiul lui Ahile
• Mesajul candidatului
• Exemple de mesaje electorale
• Interviul de presa in campania electorala
• Spotul publicitar
• Discursul electoral. Metaforele in limbajul politic
• Trei mari greseli in campania electorala
• Muzica, instrument de comunicare politica in campanie
• Atributele candidatului
• Alianta politica
• Tipuri de coalitii
• Avantajele si dezavantajele coalitiei
CAPITOLUL III
LIDER SAU SEF?
• Criza partidelor politice sau criza de lideri politici?
• Calitatile liderului
• Clasificarea liderilor
• Stilul liderului
• Carentele liderilor
CAPITOLUL IV
COMUNICAREA POLITICA
• Mesajele politice si arta oratoriei
• Oratoria persuasiva pentru administratie si leadership
• Trei norme de aur pentru orator
• Decalogul discursului persuasiv
• Mesajul oral, un mesaj triplu
• Orator si ascultator. Decalogul bunului ascultator
• Rostirea discursului
• Comportamentul in fata audientei
• Psihologia oratorului neinstruit si psihologia publicului
• Propaganda politica
• Comunicarea non-verbala
• Cum cunoastem oamenii prin limbajul lor corporal
CAPITOLUL V
DISCURSURI CELEBRE
• Marcus Tullius Cicero
• Simon Bolivar
• Nicolae Iorga
• NicolaeTitulescu
• Iuliu Maniu
• Ion I. C. Bratianu
• Regele Ferdinand I al Romaniei
• Mihail Kogalniceanu
• Take Ionescu
• Eva Peron
• Hugo Rafael Chavez Frias
• Margaret Thatcher
• Martin Luther King jr.
• Abraham Lincoln
• Barack Obama
CAPITOLUL VI
ARTA NEGOCIERII POLITICE
• Negociere, nu dezbatere
• Consecintele comunicarii deficitare
• Avantajele negocierii intre partidele politice
• Alegerea negociatorului
• Profilul negociatorului de succes
• Paradigme in procesul negocierii
• Psihologia in negocierea politica
• Diferenta intre strategie si tactica
• Etapele negocierii
• Instrumentele negocierii
• Recomandari pentru o negociere de succes
• Oferta si contraoferta
• Ceremonial si Negociere
• Negocieri care au marcat istoria omenirii
• Conflicte si Acorduri de Pace
CAPITOLUL VII
POLITICI PUBLICE SI FUNCTIONARI PUBLICI
• Politici publice
• Functii publice generale
• Functii publice de conducere
• Functii publice de executie
• Functionar public
• Functionarul de ghiseu
• Profilul functionarului bun
• Comunicarea guvernamentala
• Obiective si instrumente
• Recomandari pentru un comunicat eficient
• Pregatirea conferintei de presa
• Desfasurarea conferintei de presa
• Declaratia de presa. Briefing
• Etapele organizatorice ale briefingului
• Dosarul de presa
• Cand si cum raspundem jurnalistilor
• Dreptul la replica
• Relatia cu presa
• Pasi de urmat pentru realizarea interviului
• Purtatorul de cuvant. Profil si atributii
• Gestionarea crizei. Reactie sau tacere?
• Consecintele crizei
• Consilierii
• Greselile comunicarii guvernamentale
CAPITOLUL VIII
NORME GENERALE DE ETICHETA SI PROTOCOL
• Exista protocol politic?
• Protocol. Ceremonial. Definitii si concepte
• Specialist in protocol: sef de protocol, maestru de ceremonii
• Personal de protocol: Profil si atributii
• Folosirea simbolurilor nationale
• Reuniuni. Arborarea drapelelor „intra-muros”
• Eticheta de prezentare
• Formule de adresare
• Obiceiuri internationale
• Forme de salut in diferite tari
• Cadourile
• Invitatia scrisa
• Importanta culorilor in eticheta si protocol
Anul aparitiei: 2020
Numar pagini: 210
OPINIA CITITORILOR