Limba si Literatura Romana, evaluarea nationala, 33 de teste cu noua structura a subiectelor cu rezolvari complete - Editia a IV-a
DESCRIERE
Lucrarea Limba si Literatura Romana, evaluarea nationala, 33 de teste cu noua structura a subiectelor cu rezolvari complete, se adreseaza elevilor care se pregatesc pentru Evaluarea Nationala, bazandu-se pe noua programa elaborata de Ministerul Educatiei Nationale si cuprinde:
- probleme teoretice
- modele de compuneri
- 33 de teste dupa ultimul model comunicat de MEN
- rezolvarile complete ale testelor propuse
Noutatea absoluta a cartii, fata de lucrarile pentru Evaluarea Nationala aparute pana acum, consta In modelele de compuneri, care au In vedere atat compunerile pe baza textului literar (rezumatul, caracterizarea personajelor, argumentarea genului si a speciei literare), cat si diverse compuneri libere (descriptive, narative, dialogate etc.). De asemenea, este rezolvat si punctul B de la fiecare dintre cele doua subiecte ale testelor, prin care se solicita alcatuirea unei compuneri specifice; la unele teste, acest punct contine doua sau trei variante de compunere pornind de la acelasi text literar sau nonliterar.
Lucrarea constituie un instrument util si sigur In Insusirea si consolidarea notiunilor si a deprinderilor necesare obtinerii unor rezultate deosebite.
Va dorim succes!
CATEVA PRECIZARI
Lucrarea de fata se adreseaza, in primul rand, elevilor care urmeaza sa se prezinte la examenul de evaluare nationala si se bazeaza pe noua programa aprobata de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii cu ordinul numarul 4846 din data de 31. 08. 2009,
Anexa 3.
Pornind de la prevederile acesteia, am structurat lucrarea in patru parti:
- o parte teoretica, in care am sistematizat atat notiunile de teorie literara si de compozitie, cat si pe cele de limba (fonetica, vocabular, morfologie si sintaxa),
- o a doua parte care cuprinde modele de compuneri din cele prevazute de programa (argumentarea diferitelor specii literare, compuneri descriptive, narative, dialogate etc.),
- a treia si a patra parte in care am inclus 20 de teste cu raspunsurile aferente structurate pe baza matricei de evaluare stabilite de Consiliul National pentru Curriculum si Evaluare In Tnvatamantul.
Preuniversitar.
In privinta compunerilor, indiferent de felul lor, ne-am straduit ca acestea sa fie
accesibile si sa se tncadreze In limitele unui spatiu mai restrans.
In alcatuirea testelor am avut In vedere si cele doua modele oferite de institutia amintita si postate de site-ul www. edu. ro. Deasemenea, ele sunt Insotite si de raspunsurile posibile, care constituie o modalitate de abor
dare a rezolvarii cerintelor continute de subiect, si nicidecum un model infailibil.
Consideram ca o astfel de abordare a problemelor teoretice si practice Ii vor ajuta
pe elevi sa-si sistematizeze si sa-si consolideze cunostintele de limba si literatura romana n vederea obtinerii unor rezultate deosebite la evaluarea nationala.
Nota la editia a II-a
Aceasta noua editie, cea de-a doua, este revizuita si adaugita. Revizuirea a constat ln
corectarea unor greseli de litera sau de tehnoredactare, de altfel foarte putine la numar.
Consistente, de data aceasta, sunt adaugirile. Astfel, am completat volumul cu Tnca zece teste, construite pe baza aceleiasi structuri a subiectelor. lnsa, spre deosebire de testele anterioare (cele douazeci), la unele dintre cele noi, am conceput punctul B - atat de la subiectul I, cat si de la subiectul al II-lea - In mai multe variante, deoarece textele date ofera mai multe posibilitati de abordare. De pilda, la punctul B al subiectului 1 de la Testul nr. 28, am formulat trei variante, pornind de la un text popular: elementele de pastel, caracterul liric si motivul legaturii omului cu natura. De asemenea, la punctul B al subiectului al II-lea de la Testul nr. 27, pornind de la textul dat, s-au formulat doua variante de compuneri: prezentarea unei personalitati muzicale - evidentiindu-i aspectele prin care impresioneaza - si Intocmirea unui articol de dictionar In care sa se prezinte o anumita personalitate muzicala. Evident ca nu numai aceste teste sunt concepute cu mai multe variante, ci si testele nr. 21, 22, 25, 29 si 30.
Am considerat ca In felul acesta elevii au posibilitatea sa se convinga de multitudinea aspectelor ce pot fi abordate In legatura cu un text literar sau nonliterar si sa cunoasca unele dintre aceste abordari, de la care pot porni si ei In tratarea unor
subiecte similare.
Autorii
Nota la editia a III-a
Prezenta editie a Testelor pentru evaluarea nationala a suferit cateva modificari datorate ultimelor modele pentru anul 2013 publicate pe site-ul Ministerului Educatiei Nationale.
Modificarile se refera la punctul A al subiectului al doilea:
apar sase cerinte In loc de patru, punctajul total (24 de puncte) ramanand neschimbat, dar repartizat corespunzator, cate patru puncte pentru rezolvarea fiecarei cerinte;
prima cerinta solicita formularea a doua enunturi pe baza textului suport, In loc de trei, ca In vechea structura;
cerinta a doua ramane neschimbata, iar ultimele doua (a treia si a patra) sunt Inlocuite cu cate o cerinta referitoare la:
- recunoasterea valorii morfologice a unor cuvinte;
- precizarea functiei sintactice a unor termeni sau structuri;
- recunoasterea felului propozitiilor din fraza;
- construirea unor fraze cu anumite tipuri de subordonate.
Am operat toate aceste modificari pentru a respecta structura subiectelor formulate de SNEE, serviciul specializat din cadrul Ministerului Educatiei Nationale.
Autorii
Autori: Catrinel Popa, Ion Popa, Marinela Popa
Anul aparitiei: 2014
Format: 13x23 cm
Nr. pagini: 239
- probleme teoretice
- modele de compuneri
- 33 de teste dupa ultimul model comunicat de MEN
- rezolvarile complete ale testelor propuse
Noutatea absoluta a cartii, fata de lucrarile pentru Evaluarea Nationala aparute pana acum, consta In modelele de compuneri, care au In vedere atat compunerile pe baza textului literar (rezumatul, caracterizarea personajelor, argumentarea genului si a speciei literare), cat si diverse compuneri libere (descriptive, narative, dialogate etc.). De asemenea, este rezolvat si punctul B de la fiecare dintre cele doua subiecte ale testelor, prin care se solicita alcatuirea unei compuneri specifice; la unele teste, acest punct contine doua sau trei variante de compunere pornind de la acelasi text literar sau nonliterar.
Lucrarea constituie un instrument util si sigur In Insusirea si consolidarea notiunilor si a deprinderilor necesare obtinerii unor rezultate deosebite.
Va dorim succes!
CATEVA PRECIZARI
Lucrarea de fata se adreseaza, in primul rand, elevilor care urmeaza sa se prezinte la examenul de evaluare nationala si se bazeaza pe noua programa aprobata de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii cu ordinul numarul 4846 din data de 31. 08. 2009,
Anexa 3.
Pornind de la prevederile acesteia, am structurat lucrarea in patru parti:
- o parte teoretica, in care am sistematizat atat notiunile de teorie literara si de compozitie, cat si pe cele de limba (fonetica, vocabular, morfologie si sintaxa),
- o a doua parte care cuprinde modele de compuneri din cele prevazute de programa (argumentarea diferitelor specii literare, compuneri descriptive, narative, dialogate etc.),
- a treia si a patra parte in care am inclus 20 de teste cu raspunsurile aferente structurate pe baza matricei de evaluare stabilite de Consiliul National pentru Curriculum si Evaluare In Tnvatamantul.
Preuniversitar.
In privinta compunerilor, indiferent de felul lor, ne-am straduit ca acestea sa fie
accesibile si sa se tncadreze In limitele unui spatiu mai restrans.
In alcatuirea testelor am avut In vedere si cele doua modele oferite de institutia amintita si postate de site-ul www. edu. ro. Deasemenea, ele sunt Insotite si de raspunsurile posibile, care constituie o modalitate de abor
dare a rezolvarii cerintelor continute de subiect, si nicidecum un model infailibil.
Consideram ca o astfel de abordare a problemelor teoretice si practice Ii vor ajuta
pe elevi sa-si sistematizeze si sa-si consolideze cunostintele de limba si literatura romana n vederea obtinerii unor rezultate deosebite la evaluarea nationala.
Nota la editia a II-a
Aceasta noua editie, cea de-a doua, este revizuita si adaugita. Revizuirea a constat ln
corectarea unor greseli de litera sau de tehnoredactare, de altfel foarte putine la numar.
Consistente, de data aceasta, sunt adaugirile. Astfel, am completat volumul cu Tnca zece teste, construite pe baza aceleiasi structuri a subiectelor. lnsa, spre deosebire de testele anterioare (cele douazeci), la unele dintre cele noi, am conceput punctul B - atat de la subiectul I, cat si de la subiectul al II-lea - In mai multe variante, deoarece textele date ofera mai multe posibilitati de abordare. De pilda, la punctul B al subiectului 1 de la Testul nr. 28, am formulat trei variante, pornind de la un text popular: elementele de pastel, caracterul liric si motivul legaturii omului cu natura. De asemenea, la punctul B al subiectului al II-lea de la Testul nr. 27, pornind de la textul dat, s-au formulat doua variante de compuneri: prezentarea unei personalitati muzicale - evidentiindu-i aspectele prin care impresioneaza - si Intocmirea unui articol de dictionar In care sa se prezinte o anumita personalitate muzicala. Evident ca nu numai aceste teste sunt concepute cu mai multe variante, ci si testele nr. 21, 22, 25, 29 si 30.
Am considerat ca In felul acesta elevii au posibilitatea sa se convinga de multitudinea aspectelor ce pot fi abordate In legatura cu un text literar sau nonliterar si sa cunoasca unele dintre aceste abordari, de la care pot porni si ei In tratarea unor
subiecte similare.
Autorii
Nota la editia a III-a
Prezenta editie a Testelor pentru evaluarea nationala a suferit cateva modificari datorate ultimelor modele pentru anul 2013 publicate pe site-ul Ministerului Educatiei Nationale.
Modificarile se refera la punctul A al subiectului al doilea:
apar sase cerinte In loc de patru, punctajul total (24 de puncte) ramanand neschimbat, dar repartizat corespunzator, cate patru puncte pentru rezolvarea fiecarei cerinte;
prima cerinta solicita formularea a doua enunturi pe baza textului suport, In loc de trei, ca In vechea structura;
cerinta a doua ramane neschimbata, iar ultimele doua (a treia si a patra) sunt Inlocuite cu cate o cerinta referitoare la:
- recunoasterea valorii morfologice a unor cuvinte;
- precizarea functiei sintactice a unor termeni sau structuri;
- recunoasterea felului propozitiilor din fraza;
- construirea unor fraze cu anumite tipuri de subordonate.
Am operat toate aceste modificari pentru a respecta structura subiectelor formulate de SNEE, serviciul specializat din cadrul Ministerului Educatiei Nationale.
Autorii
Autori: Catrinel Popa, Ion Popa, Marinela Popa
Anul aparitiei: 2014
Format: 13x23 cm
Nr. pagini: 239
OPINIA CITITORILOR