Jean Luc Marion, Certitudini negative
PRP: 29,00 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 26,10 lei
Diferență: 2,90 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Autor: Jean Luc Marion
Editura: DEISIS (S)
Anul publicării: 2013
DESCRIERE
Cartea de fata incheie desfasurarea posibilitatilor teoretice deschise in 1997 de Fiind dat. Incercare a unei fenomenologii a donatiei si degajate in 2001 de In plus. Studii asupra fenomenele saturate, iar in 2003 de Fenomenul erosului, precum si, intr-un alt sens, in 2008 de In loc de sine. Abordarea sfantului Augustin. In toate aceste cazuri nu e vorba decat de un travaliu in vederea unei largiri a teatrului fenomenalitatii: dupa donatie si saturatie incercam aici sa introducem in filozofie conceptul de certitudini negative.A cunoaste inseamna a cunoaste cu certitudine obiecte urmand stiintele lor si atunci n-ar exista certitudine decat afirmativa si stiintifica. Restul, ceea ce se spune altundeva, in filozofie sau literatura, n-ar aduce nici o certitudine. Iata ce toti socotim in mod spontan ca se intelege de la sine. Aceasta carte vrea sa puna sub semnul intrebarii acest lucru.
Caci cu conditia sa aiba un sens o intrebare poate ajunge la o certitudine, daca vom intelege de ce si cum trebuie sa ramana fara raspuns. Intrebarile fara raspuns dau astfel certitudini, dar certitudini negative.
Astfel nu trebuie sa existe raspuns la intrebarea despre definitia omului— caci definirea omului va sfarsi intotdeauna prin a sfarsi cu anumiti oameni.Astfel intrebarea cu privire la Dumnezeu supravietuieste oricarui argument asupra imposibilitatii experientei lui Dumnezeu tocmai pentru ca prin ipoteza Dumnezeu priveste ceea ce ne ramane imposibil.Astfel darul si ceea ce il confirma prin redundanta, si anume iertarea si sacrificiul, nu admite nici o conditie de posibilitate tocmai pentru ca transcende economia schimburilor.
Astfel evenimentul survine fara nici o previziune si contra oricarei asteptari pentru ca nu va putea deveni niciodata obiect al unei comprehensiuni exhaustive, ca un obiect sau un spectacol.S-ar putea ca certitudinile negative pe care nici o teorie sau experienta viitoare nu va veni sa le corecteze sau invalideze, sa ne ofere infinit mai multa certitudine decat orice afirmatie.
J-L.M.
Cuprins
Cuvant-inainte
1. Incercare de a introduce in filozofie conceptul de certitudini negative
I. Nedefinibilul sau fata omului
2.„Ce este omul?”
3.„Ipse mihi magna quaestio”
4. Ce costa sa [te] cunosti
5. Proscrierea
6. Fondul incomprehensibilitatii
7. Nedefinitul si instabilul
II. Imposibilul sau propriul lui Dumnezeu
8. Fenomenul imposibil
9. Ireductibilul
10. Posibilitatea fara conditii
11. [Im]posibilul: de la contradictie la eveniment
12. [Im]posibilul care ma cunosc
13. [Im]posibilul care se recunoaste Dumnezeu
III. Neconditionatul sau forta darului
14. Contradictiile darului
15. Termenii schimbului
16. Reducerea darului la donatie
17. Fara principiul identitatii
18. Fara principiul ratiunii suficiente
IV. Neconditionatul si variatiunile darului
19. Sacrificiul in termenii schimbului
20. Redundanta plecand de la donatar
21. Confirmarea lui Avraam
22. Iertareapar-donul in termenii schimbului
23. Redundanta plecand de la donator
24. Intoarcerea fiului ratacitor
V. Imprevizibilul sau evenimentul
25. Ceea ce exclude obiectul
26. Conditia de obiect
27. Despre distinctia fenomenelor in obiecte si evenimente
28. Fara cauza
29. Necunoscutul originar
30. Dubla interpretare
Concluzie
31. Elogiul paradoxului
Nota bibliografica
Nr. de pagini : 348
Anul aparitiei : 2013
Caci cu conditia sa aiba un sens o intrebare poate ajunge la o certitudine, daca vom intelege de ce si cum trebuie sa ramana fara raspuns. Intrebarile fara raspuns dau astfel certitudini, dar certitudini negative.
Astfel nu trebuie sa existe raspuns la intrebarea despre definitia omului— caci definirea omului va sfarsi intotdeauna prin a sfarsi cu anumiti oameni.Astfel intrebarea cu privire la Dumnezeu supravietuieste oricarui argument asupra imposibilitatii experientei lui Dumnezeu tocmai pentru ca prin ipoteza Dumnezeu priveste ceea ce ne ramane imposibil.Astfel darul si ceea ce il confirma prin redundanta, si anume iertarea si sacrificiul, nu admite nici o conditie de posibilitate tocmai pentru ca transcende economia schimburilor.
Astfel evenimentul survine fara nici o previziune si contra oricarei asteptari pentru ca nu va putea deveni niciodata obiect al unei comprehensiuni exhaustive, ca un obiect sau un spectacol.S-ar putea ca certitudinile negative pe care nici o teorie sau experienta viitoare nu va veni sa le corecteze sau invalideze, sa ne ofere infinit mai multa certitudine decat orice afirmatie.
J-L.M.
Cuprins
Cuvant-inainte
1. Incercare de a introduce in filozofie conceptul de certitudini negative
I. Nedefinibilul sau fata omului
2.„Ce este omul?”
3.„Ipse mihi magna quaestio”
4. Ce costa sa [te] cunosti
5. Proscrierea
6. Fondul incomprehensibilitatii
7. Nedefinitul si instabilul
II. Imposibilul sau propriul lui Dumnezeu
8. Fenomenul imposibil
9. Ireductibilul
10. Posibilitatea fara conditii
11. [Im]posibilul: de la contradictie la eveniment
12. [Im]posibilul care ma cunosc
13. [Im]posibilul care se recunoaste Dumnezeu
III. Neconditionatul sau forta darului
14. Contradictiile darului
15. Termenii schimbului
16. Reducerea darului la donatie
17. Fara principiul identitatii
18. Fara principiul ratiunii suficiente
IV. Neconditionatul si variatiunile darului
19. Sacrificiul in termenii schimbului
20. Redundanta plecand de la donatar
21. Confirmarea lui Avraam
22. Iertareapar-donul in termenii schimbului
23. Redundanta plecand de la donator
24. Intoarcerea fiului ratacitor
V. Imprevizibilul sau evenimentul
25. Ceea ce exclude obiectul
26. Conditia de obiect
27. Despre distinctia fenomenelor in obiecte si evenimente
28. Fara cauza
29. Necunoscutul originar
30. Dubla interpretare
Concluzie
31. Elogiul paradoxului
Nota bibliografica
Nr. de pagini : 348
Anul aparitiei : 2013
OPINIA CITITORILOR