Investit: Cum am schimbat din temelii sectorul investitiilor
Timp confirmare stoc: 1 - 2 zile lucratoare
DESCRIERE
Investit: Cum am schimbat din temelii sectorul investitiilor / Invested: Changing Forever the Way Americans Invest de Charles Schwab este povestea omului de afaceri Charles Schwab si a firmei de brokeraj construite de acesta, Charles Schwab Corporation - care a plecat de la ideea de a lansa un nou model de brokeraj, dedicat investitorilor independenti care isi doreau sa aiba acces pe piata fara intermediere si „sfaturi” costisitoare din partea unor persoane aflate adesea in conflict de interese. Prin ceea ce a realizat in cadrul Charles Schwab Corporation, Charles Schwab a schimbat fundamental modul cum investesc americanii, dar si intregul sector al investitiilor in general.
„Am fondat Schwab pentru a ajuta investitorii autonomi sa efectueze tranzactii ieftine, fara supravegherea unui broker platit la comision. Asta insemna, probabil, 5% din piata – investitori independenti si informati in domeniu. Ceilalti 95% aveau nevoie de asistenta pe diferite niveluri si asa au aparut consultantii financiari. Noi ne-am dorit o abordare complet diferita de Wall Street. Consultantii nostri financiari nu percepeau comisioane, erau salariati. Primeau bonusuri in functie de numarul de clienti si active pe care il gestionau. Nu aveau nimic de-a face cu producerea de comisioane.” (Charles Schwab, Investit)
Charles Schwab s-a nascut in Sacramento, California. Este absolvent al Universitatii Stanford, unde a obtinut o diploma de licenta in economie si un master in administrarea afacerilor.
Charles („Chuck”) R. Schwab a infiintat Charles Schwab Corporation, cu sediul in San Francisco, in 1971, ca o companie de brokeraj traditionala, pentru ca, in 1974, sa se numere printre pionierii brokerajului cu discount si, nu dupa mult timp, sa devina cel mai mare broker cu discount din tara.
Astazi, Charles Schwab Corporation este cel mai important furnizor de servicii de investitii din America (dintre firmele cotate la bursa), cu active ale clientilor de peste trei trilioane de dolari. Fiindu-i adesea atribuit meritul ca a „democratizat” investitiile, Charles Schwab a adus numeroase inovatii in industria serviciilor de investitii. In prezent, Charles Schwab Corporation nu mai este doar o firma de brokeraj cu discount, oferind servicii de investitii complete si experiente bancare pentru milioane de clienti din tara si strainatate.
Cartea de fata este impartita in cinci parti, dupa cum urmeaza:
Partea I: Inceputurile
In aceasta prima parte a cartii facem o incursiune in copilaria omului de afaceri Charles Schwab. Ii cunoastem familia si lucrurile pe care afaceristul sustine ca le-a invatat de la fiecare dintre membrii ei; vedem cum s-a luptat cu dislexia in timpul anilor de scoala, ce pasiuni avea si ce sotii facea, dar si cum i s-a modelat treptat gustul pentru actiuni si tranzactii bursiere inca de la 13 ani, cand acestea i-au devenit cunoscute. De altfel, autorul marturiseste ca principala lui preocupare inca de la cea mai frageda varsta a fost cum sa castige bani, cum sa-i economiseasca si, ulterior, cum sa-i investeasca.
Tot aici, ne familiarizam cu fostele slujbe ale lui Schwab, si ce a invatat acesta din fiecare dintre ele, dar si care a fost momentul in care a realizat cum nu isi doreste sa fie la maturitate, sau cel in care si-a dat seama ca ii vine usor sa inteleaga felul in care functioneaza afacerile.
Facem o calatorie inapoi in timp - pe 30 aprilie 1975 mai exact - o zi care este cunoscuta de cei din industria serviciilor financiare sub denumirea de „Intai Mai”. In acea zi, Comisia de Valori Mobiliare si Burse a proclamat sfarsitul fazei experimentale de liberalizare si a anuntat ca, incepand cu 1 mai 1975, vanzarea de actiuni devenea o tranzactie ca oricare alta in America, singura autoritate care urma sa stabileasca preturile fiind piata.
In aceste conditii, Charles Schwab, care avea pe atunci 38 de ani, decide sa isi mai infiinteze o firma de brokeraj, desi America se afla in toiul unei crize bursiere de doua decenii, iar el era plin de datorii.
Tot aici asistam la debutul lui Charles Schwab in antreprenoriat, la varsta de 25 de ani cand a infiintat un buletin informativ de investitii intitulat Investment Indicators impreuna cu alti doi parteneri. Mitchell, Morse & Schwab oferea totodata si servicii de gestionare a banilor.
Potrivit lui, secretul care a stat la baza succesului sau in brokeraj a fost acesta:
„Tot ce trebuia sa fac era sa lansez serviciul de brokeraj cu comisioane reduse si apoi sa ofer cele mai bune servicii de relatii cu clientii posibile. Aceasta idee simpla a stat la baza a mii de decizii pe care le-am luat in anii urmatori – decizii care m-au ajutat sa ma deosebesc de restul firmelor de brokeraj cu discount, recent aparute, ca de exemplu: sa-mi public poza in reclamele din ziar, sa-mi formez o retea de sucursale, sa deschid centre de apel si sa preiau comenzi, fara comision, 24 de ore pe zi.”
In fiecare dintre cele cinci parti ale cartii, Charles Schwab formuleaza cateva dintre lectiile pe care le-a invatat din experienta lui la Charles Schwab Corporation, care a fost cotata la bursa in anul 1987. Iata doar doua dintre ele:
• Nu exista niciun fel de garantii pe bursa. Poti garanta serviciile, costurile, calitatea si, fara indoiala, integritatea. Dar nu poti garanta performanta. Riscul face, pur si simplu, parte din tranzactie.
• Este dificil sa vinzi sfaturi de investitii atunci cand, zi de zi, deschizi ziarul si citesti ca piata a scazut din nou.
Descopera si alte lectii invatate de Charles Schwab din experienta lui pe piata bursiera din acest capitol interesant!
Partea a II-a: Ca o racheta
In a doua parte a cartii patrundem in universul companiei de brokeraj Charles Schwab Corporation, o companie care in momentul de fata are peste 10 milioane de clienti, succes care se datoreaza „retetei” inovatoare propuse de aceasta: brokerajul cu comisioane reduse.
Vedem cum au fost zilele de inceput ale acestei corporatii, cum era perceputa de oameni, care au fost primii angajati si cum decurgeau primele tranzactii. Vedem totodata si care erau principalele probleme si obstacole cu care se confrunta compania in primii ani de activitate: personal inadecvat si fara experienta (angajati care lucrau peste program, nu dormeau suficient si mancau prost); sisteme netestate; probleme cu evidenta contabila; lipsa de credibilitate, etc. Problemele generate de cresterea mult prea rapida au reprezentat mai tarziu o problema destul de mare, autorul prezentand aici seria de masuri si de decizii pe care le-a luat pentru a le rezolva. Charles Schwab Corporation a ajuns sa aiba dupa numai trei ani 13 sucursale si 250 de angajati.
Ulterior vedem ce poate propulsa cu usurinta un astfel de business sau ce tip de promovare este cel mai eficient, dar si cat de importanta este intuitia in acest domeniu. De asemenea vom vedea cum functiona sistemul BETA (brokerage execution and transaction accounting ) la inceputurile lui si ce inconveniente avea.
Daca esti interesat sa afli mai multe despre cultura antreprenoriala a Charles Schwab Corporation, raspunsul il vei gasi tot in aceasta parte a cartii care ne prezinta inceputurile unei afaceri care in momentul de fata valoreaza peste 11 miliarde de dolari.
Vedem tot aici cum a decurs prima tentativa de a lista la bursa Charles Schwab Corporation; cum a reusit Charls Schwab sa faca rost de bani rapid pentru ca compania lui sa mai poata supravietui o zi; cine a fost primul om de afaceri care a investit in actiuni Charles Schwab Corporation si care a fost miscarea care i-a oferit companiei capital si credibilitate atunci cand avea cea mai mare nevoie de ele. In final, aflam detaliile fuziunii cu Bank of America, o fuziune care nu a fost avantajoasa pentru Charles Schwab Corporation, dar care a reprezentat la momentul respectiv cea mai buna solutie.
Intram astfel intr-o noua etapa din viata companiei lui Schwab, aceea de filiala detinuta in totalitate de Bank of America, o pozitie care se va dovedi destul de greu de suportat. Tot aici vom vedea ce schimbari in organizarea firmei au insemnat trecerea companiei de la adolescenta la maturitate, dar vom asista si la momentul in care Charles Schwab isi da demisia din consiliul de administratie al Bank of America si in care a fost inlaturat din consiliul de administratie al Charles Schwab Corporation.
Descoperim astfel secretele unei tranzactii nu tocmai sincere si asistam la fericitul moment in care Charles Schwab isi rascumpara propria companie cu doar cateva luni inainte sa implineasca varsta de 50 de ani.
Vedem ulterior cum sunt listate la Bursa din New York actiunile companiei, la doar sase luni de la rascumpararea de la Bank of America si cum evolueaza pretul acestora pe piata. Asistam si la debutul crizei din 1987 si vedem cum a reusit Charles Schwab Corporation sa depaseasca acest moment, dar si care au fost beneficiile surprinzatoare ale crizei pentru aceasta companie, precum si lectiile pe care Charles Schwab le-a invatat din aceasta experienta. Iata doar cateva dintre ele:
• Nimic nu se compara cu recomandarile prin viu grai in urma unei campanii bune de relatii publice. Acest lucru era valabil pe timpuri, si este cu atat mai valabil in prezent, odata cu explozia retelelor sociale.
• Ca antreprenor, incerci o multime de lucruri. Inveti din mers. Si, cateodata, gasesti ceva care functioneaza si care nu era planificat.
• Cateodata, o idee stralucita cu un rezultat prost este cea care te readuce pe drumul cel bun.
• Uneori, secretul este sa exploatezi la maximum nevoile si sa nu ratezi ocaziile atunci cand ti se ivesc in cale.
• Cartoforilor le place sa-si asume riscuri, nu antreprenorilor. Antreprenorii pornesc de la o viziune si accepta, resemnati, ca niciuna nu a fost pusa vreodata in practica fara un risc important. Dar un antreprenor adevarat incearca, pe cat posibil, sa controleze riscurile.
• Cand cumperi actiuni, nu cumperi doar capital in compania respectiva; cumperi o miza in cadrul sistemului. Cu cat numarul de actiuni este mai important, cu atat miza este mai mare – si, asa cum am sustinut dintotdeauna, la fel si gradul de responsabilitate civica.
• Daca am invatat un lucru dupa atatia ani de afaceri, acesta este ca nu puteam sti niciodata cum va evolua piata a doua zi.
• Cand piata de valori scade, asta se intampla, de obicei, din cauza cresterii ratei dobanzilor.
• Concurenta si fortele pietei te indeamna sa faci mai multe, sa devii mai bun, sa gasesti noi modalitati de a atrage clienti, sa inovezi, sa-ti folosesti eficient capitalul, sa angajezi mai multi oameni... sa cresti.
• Poti sa-ti controlezi deciziile si felul in care le duci la indeplinire; dar nu poti controla mediul inconjurator.
• Exista un adevar crucial despre domeniul investitiilor: timpul este de partea ta atunci cand iti prisoseste; si poate fi dusmanul tau de moarte atunci cand e limitat.
Partea a III-a: Urcusuri si coborasuri
Orice companie are nevoie la un moment dat de consultanta pentru a depasi un prag. Vedem asadar, ce a invatat Charles Schwab Corporation despre ea insasi dupa ce a consultat o firma de consultanta si cum si-a indreptat atentia ulterior spre fondurile mutuale in momentul in care popularitatea acestora a crescut foarte mult.
Vedem cum se dezvolta serviciul de fonduri mutuale al Charles Schwab Corporation, denumit OneSource, ce investitii a presupus acesta, cum a evoluat de-a lungul anilor si ce revolutie a insemnat el pentru acest domeniu.
Asistam ulterior la intrarea Charles Schwab Corporation pe piata conturilor individuale de pensii (IRA), pentru ca mai apoi sa vedem cum a intuit valoarea pe care tehnologia si Internetul o vor avea in viitor, infiintand companiile de sine statatoare Schwab Technology si SchwabLine.
Observam astfel ca unul dintre secretele succesului Charles Schwab Corporation a fost faptul ca a tinut pasul cu vremurile, s-a adaptat, a valorificat fiecare noua oportunitate si a inovat permanent. Astfel, cand tranzactiile prin telefon au inceput sa ia amploare a infiintat TeleBroker; mai tarziu, cand internetul a luat amploare, a infiintat e.Schwab pentru a se numara printre primele companii care mutau tranzactiile in mediul online. Efortul le-a fost rasplatit cu varf si indesat pentru adaptarea rapida la vremuri, pentru ca, dupa cum vom vedea aici, numarul tranzactiilor a crescut extraordinar de mult.
Urmarim ascensiunea rapida a companiei datorita impulsului oferit de mutarea tranzactiilor online si vedem cum Charles Schwab Corporation depaseste Merrill Lynch, datorita retetei sale sigure pentru succes, aceea de a oferi o companie de brokeraj pe masura investitorului de rand.
Dezvoltarea rapida (la inceputul anului 1990 Charles Schwab Corporation avea peste 26.000 de angajati) avea sa insemne alte probleme pentru companie. Care au fost acestea, veti vedea in acest capitol deosebit de interesant referitor la dezvoltarea Charles Schwab Corporation, care, in august 2000, inregistra active ale clientilor de peste 1 trilion de dolari. Vedem tot aici care au fost doua dintre cele mai mari mutari ale companiei din istorie, dar si ce a insemnat criza din anul 2000 pentru ea.
Infiintarea Charles Schwab Bank, prima banca conceputa exclusiv pentru nevoile investitorilor, se va dovedi un real succes tocmai pentru ca a luat in considerare toate punctele slabe ale celorlalte banci si a incercat sa le evite.
Rememoram evenimentele din 11.09.2001 si vedem cum au afectat acestea bursa si tranzactiile bursiere si asistam la lansarea Schwab Equity Ratings, un sistem de evaluare obiectiva a actiunilor care sfida modalitatile conflictuale de recomandari bursiere practicate pe Wall Street.
Spre finalul acestui capitol vom asista la o mica schimbare in managementul companiei dictata de vremurile de austeritate pe care le traversa economia in acea perioada, masura care s-a incadrat intr-o lunga serie de alte schimbari ce au fost facute in interiorul companiei, masuri pe care Charles Schwab a fost nevoit sa le faca si pe care mai tarziu le-a regretat.
Partea a IV-a: Actul secund
Succesul in afaceri vine atunci cand stii sa te adaptezi usor si rapid transformarilor din economie. Astfel, vom vedea ca, uneori, nu trebuie decat sa reduci proportiile organizatiei, ca sa se poata dezvolta intr-un mod nou.
Urmarim astfel cum, noul director general al Charles Schwab Corporation (dupa retragerea lui Charles Schwab) va lua decizia radicala de a renunta la cateva dintre afacerile auxiliare ale firmei. Aceste decizii, starnesc neincrederea in noul director general si duc la reintoarcerea lui Charles Schwab in acest post la varsta de 67 de ani.
Urmarim in continuare cu ce idei s-a reintors Charles Schwab in postul de director general al companiei, care au fost primele masuri pe care le-a luat in aceasta calitate pentru a restructura compania, dar si care a fost viziunea companiei pe care a formulat-o odata ce a preluat din nou fraiele companiei:
„Misiunea noastra este sa ne reluam cresterea si sa reafirmam principiile pe care a fost intemeiata aceasta firma – sa ne punem in slujba investitorilor seriosi si sa sprijinim in continuare inovatia in industria serviciilor financiare… Trebuie, de asemenea, sa ne respectam angajamentul de a reduce costurile. Fiecare dintre noi este responsabil si trebuie sa faca tot posibilul pentru cresterea eficientei si scaderea costurilor. Stiu ca nu este usor, dar beneficiile pentru firma – si pentru actionari, clienti si, in cele din urma, pentru noi toti – vor fi imense.”
Vom vedea astfel pe parcursul acestui capitol cum aceasta misiune va fi transpusa in practica si cum Schwab va muta centrul de interes de pe marketing pe dezvoltarea relatiilor personale cu clientii. Vom vedea de asemenea efectul extraordinar pe care il poate avea o campanie publicitara bine facuta, dar si cum Charles Schwab va incheia inca o afacere importanta cu Bank of America.
Iata doua din lectiile pe care Charles Schwab ti le preda in aceasta sectiune a cartii:
• Exista o sumedenie de motive pentru care trebuie sa actionezi repede si cu indrazneala. Cred ca acesta este punctul in care se poticnesc multe companii mari. Se blocheaza in rutina si se pierd in ceata sau incearca sa se transforme si nu reusesc.
• Nu este usor sa investesti cu succes, asta e concluzia. Implica intr-o masura prea mare emotiile, increderea in sine si orgoliul.
Partea a V-a: Testul timpului
Charles Schwab a avut o cariera incununata de succes. Nu intamplator, presedintele Bush l-a rugat sa prezideze Consiliul Presedintelui pentru Alfabetizarea Financiara, pozitie pe care a acceptat-o. Prin aceasta initiativa revolutionara presedintele si secretarul Trezoreriei americane au fost consiliati cu privire la modalitatile de promovare si sporire a alfabetizarii financiare.
In aceasta sectiune a cartii, vom vedea ce efecte devastatoare a avut criza din 2008 asupra economiei americane si cum a reusit Charles Schwab Corporation sa treaca cu bine de aceasta perioada dificila care insemnat o criza a creditelor, o criza financiara si totodata inceputul recesiunii. Motivele pentru care compania lui Charles Schwab nu a fost afectata de criza le vei gasi in acest capitol.
Tot aici, asistam la momentul in care Charles Schwab Corporation isi gaseste un nou presedinte si director general, in persoana lui Walt Bettinger. Este anul 2008, iar pentru Charles Schwab a venit momentul sa se retraga din cadrul afacerii pe care a creat-o si a condus-o aproape 40 de ani.
O parte din lectiile pe care le vei retine din acest capitol sunt:
• Daca ai luat decizia sa vinzi ceva, sfatul meu este sa te misti repede; asteptarea nu-ti aduce nimic altceva decat riscuri.
• Pentru a fi un investitor de succes, trebuie sa fii optimist. Trebuie sa crezi in inovatiile create de mintea si spiritul uman.
• Nu trebuie sa administrezi o companie in functie de pretul actiunilor ei, dar nici sa-l ignori.
• Nu intra in panica si nu reactiona excesiv la conditiile economice sau la pretul actiunilor; concentreaza-te in continuare pe lucrurile care functioneaza.
In final, te invit sa citesti aceasta carte, care reprezinta povestea unei afaceri de succes si povestea unui om care a avut intotdeauna inspiratia sa gaseasca noi cai pentru ca Charles Schwab Corporation sa mearga mai departe de fiecare data cand lucrurile au devenit complicate. O carte din care, cu siguranta, fiecare om de afaceri va avea o lectie de invatat si totodata o carte care ofera o perspectiva cum nu se poate mai frumoasa asupra afacerilor. Iat-o:
„Afacerile sunt un proces creativ. Mergi inainte, catre un viitor necunoscut, incerci lucruri noi, faci descoperiri din mers si o iei de la capat. Totul tine de invatare si crestere. De aceea ador afacerile si piata libera de idei, care faciliteaza acest proces si inovatia. Imi place sa spun ca afacerile sunt ceva organic, asemenea vietii, in continua schimbare. Ele reprezinta spiritul uman insufletit, plin de curiozitate si creativitate, si motivul pentru care sunt vesnic optimist cu privire la viitor.”
Anul aparitiei:2022
OPINIA CITITORILOR