Ghid de terapie ABA - editia a doua. Strategii de management al comportamentului si un curriculum pentru interventia comportamentala intensiva in autism
DESCRIERE
Cartea autorului Ron Leaf „Ghid de terapie ABA editia a doua. Strategii de management al comportamentului si un curriculum pentru interventia comportamentala intensiva in autism" de la editura FRONTIERA
Ghid de terapie ABA este editia a doua a primului ghid practic in limba romana pentru implementarea unui program ABA acasa sau la scoala. Aceasta editie reuneste intr-o singura carte cu format economic cele doua volume anterioare ale primei editii.
Prima parte descrie pe larg cele mai dificile comportamente cu care se confrunta parintele unui copil cu autism: crizele de furie, autostimularea, problemele de somn si alimentatie, folosirea toaletei. Autorii prezinta intr-un limbaj accesibil regulile de baza ale modificarii comportamentale, dar si principalele greseli care e bine sa fie evitate atunci cand parintii sau specialistii isi propun sa dezvete copilul de comportamente nepotrivite.
Partea a doua prezinta programele de lucru pentru terapia intensiva comportamentala, fise de lucru, tabele pentru strangerea datelor in timpul sesiunii terapeutice, dar si tabele de evaluare a terapeutului sau a programelor. Programele de lucru sunt prezentate in detaliu: obiectivele specifice fiecarui program, criteriile de incepere, criteriile de succes, prompturile necesare, precum si toate etapele de parcurgere a programului, de la cea mai simpla la cea mai avansata. Programele sunt foarte diverse, de la imitatie, potriviri sau desen pana la conversatie, interactiunea cu alti copii sau invatarea prin observare.
Cuprins
Prefata autorilor
Partea I
Strategii de modificare
a comportamentului copiilor autisti
Introducere
Parteneriat
Povestea unui parinte
Capitolul 1: Interventia comportamentala intensiva
Date istorice
Curriculum
De cate ore de terapie are nevoie copilul meu?
Care este rolul familiei?
Formatul terapiei
Formatul lectiilor
Mediul de predare
Stadiile terapiei
Evaluarea
Eficienta programului
Caracteristice comune ale programelor de calitate
Capitolul 2:
O metoda potrivita si pentru copiii mari si adolescenti
Terapia copiilor mari
Forma de invatamant
Capitolul 3: Recompense
Obiectii impotriva recompenselor
Identificarea si dezvoltarea recompenselor
Evaluarea recompenselor
Selectarea modelului de recompensare
Reguli de recompensare
Feedback diferentiat si informativ
Capitolul 4: Comportamentele disruptive
Cand este considerat problematic un comportament
Crearea mediului optim
Mediul inconjurator si stresul
Cum sa faceti terapia naturala, placuta si generalizabila
Capitolul 5: Cum sa intelegem comportamentele disruptive
Cum se abordeaza problemele comportamentale
Etapele intensificarii comportamentului
Prima etapa
A doua etapa
A treia etapa
Etapa finala
Sfaturi valabile pentru toate etapele
Tehnici specifice de management al comportamentului
Capitolul 6: Programe comportamentale
Comportamentele disruptive
Programul de toleranta la frustrare
Ierarhizarea situatiilor de stres
Noncomplianta
Sfaturi care sa faciliteze complianta
Programul de complianta
Ierarhizarea compliantei
Program de interventie pozitiv
Program de interventie reductiv
Capitolul 7: Comportamentele autostimulatoare
Functiile autostimularii
Procedee reactive
Procedee proactive
Capitolul 8: Problemele de somn
Stabilirea unei rutine de somn
Alegerea orei potrivite de culcare
Obiectul care „aduce” somnul
Cum determinati copilul sa ramana in pat
Cum sa tineti copiii departe de patul parintilor
Somnul de pranz
Capitolul 9: Folosirea toaletei
Momentul propice
Echipamentul
Orarul de toaleta
Marirea intervalelor orarului
Folosirea independenta a toaletei
Verificari
Program intensiv de invatare a folosirii toaletei
Cu prompt sau fara prompt?
Dificultati legate de defecatie
Ritualuri
Folosirea toaletei pe timpul noptii
Somnul de pranz
Capitolul 10: Problemele de alimentatie
Selectia alimentelor
Momentul potrivit pentru ceva nou
Introducerea alimentului nou
Alte probleme de alimentatie
Capitolul 11: Jocul si abilitatile sociale
Stimularea limbajului
Invatarea incidentala
Recompensarea sociala
Impotrivirea fata de programele de joc si socializare
Selectarea abilitatilor de joc care vor fi predate
Jocul solitar
Programul de joc
Componentele programului
Analiza componentelor
Un singur pas o data
Exersare intensiva
Promptarea si diminuarea promptului
Recompensarea
Dezvoltarea independentei
Capitolul 12: Jocul social
Exemple de activitati de joaca/socializare
Organizarea intalnirilor de joaca
Alegerea partenerilor de joaca
Etapele dezvoltarii sociale
Partea a II-a
Programe de lucru
Desfasurarea sesiunilor de terapie
Predarea prin exercitii distincte
I. Introducere
II. Componentele unui exercitiu distinct
III. Captarea atentiei
IV. Sfaturi generale pentru accelerarea progresului
Tabel de evaluare pentru generalizare
Complianta
Imitatie nonverbala
Imitatie cu cuburi
Abilitati motorii
Potriviri
Desen
Joc
Strategia generala de predare
Tipuri de joc
Stadiile jocului
Cantece
Joc independent
Scenarii de joaca
Instructiuni (receptiv)
Denumiri (receptiv)
Comunicarea functionala
Stimularea comunicarii
Imitatia verbala
Dificultati de articulare
Denumiri (expresiv)
Bazele conversatiei
Asertivitatea
Da/nu
Negatia
Coordonarea atentiei
Emotii
Gesturi (Pragmatica)
Atribute
Functii
Categorii
Cunostinte generale si rationamente I
Cunostinte generale si rationamente II
La fel/diferit
Prepozitii
Pronumele
Dezvoltarea limbajului I
Timpurile verbale
Pluralul
„Nu stiu”
Format: 23 x 16 cm
Anul aparitiei: 2016
Numar de pagini: 320
Traducator: Ileana Achim
Editia: a 2-a
Autori: Ron Leaf, John McEachin
OPINIA CITITORILOR