George Tzipoia. Muzica in arta lui Alexandru Tipoia
DESCRIERE
Cartea autorului George Tzipoia „George Tzipoia. Muzica in arta lui Alexandru Tipoia" de la editura ICR
,, As vrea ca imaginea sa redea armonia muzicii, sa ii preia esenta. Imaginea sa devina ea insasi muzica pura.\\" - Alexandru Tipoia
Contents:
Pavel Susara - Music and Painting as Ethical Experience
George Tzipoia - Music in Alexandru Tipoia\\''s art
1. The Man and the Music
2. The Still Life and the Music
3. The Musical Instrument. The Metamorphosis of a Concept
4. Searching for the Perfect Shape and the Pure Sound
5. Alexandru Tipoia. Biography, Family tree notes
,, Among the Romanian plastic artists whose work is marked by music - in the highest sense of the term - Alexandru Tipoia holds a special place.
We can say, without fail, that Tipoia is the standard artist whose work of a Builder is closely related, in shape, to the great music harmony, with deep existential twists. He did a work of creation in the plastic arts, starting from the suggestion of association of the violin to the female body, a personal world, a serious one, of deep spirituality.
For over thirty years, until his death, the artist lived in a continuous universe of serious tones, of elevated musical forms, drawing inspiration and translating them into plastic forms, creating his own Visual Scores in infinite games of harmonic allusions between the Body and the Violin, the queen of instruments, and the Female Body, the queen of feelings.
The beauty, balance and gravity of the image are often inspired by the beauty, balance and gravity of music, by its inner richness, its major themes, as the artist often worked listening to music, letting himself be transported by it to the highest spheres.\\" - George Tzipoia
Cuprins:
Pavel Susara - Muzica si pictura ca experienta etica
George Tzipoia - Muzica in arta lui Alexandru Tipoia. Simfonia fantastica a operei.
1. Omul si muzica
2. Natura moarta si muzica
3. Instrumentul muzical. Metamorfoza unui concept
4. In cautarea formei perfecte si a sunetului pur
5. Alexandru Tipoia. Biografie, Genealogie
,, Printre artistii plastici romani a caror opera este marcata de muzica - in sensul cel mai inalt al termenului - Alexandru Tipoia ocupa un loc aparte. Se poate spune, fara gres, ca Tipoia este artistul etalon a carui opera de Constructor este strans legata prin forma, de armonia muzicii mari, cu adanci inflexiuni existentiale. El a creat in plastica, pornind de la sugestia asemanarii corpului viorii cu cel al corpului feminin, o lume personala grava, de adanca spiritualitate.
Timp de mai bine de treizeci de ani, pana la moarte, artistul a trait intr-un continuu univers al tonurilor grave, al formelor muzicale elevate, inspirandu-se si transpunandu-le in forme plastice, creand propriile sale Partituri vizuale in infinite jocuri de aluzii armonice intre Corpul viorii, regina instrumentelor, si Corpul femeii, regina sentimentelor.
Frumusetea, echilibrul si gravitatea imaginii sunt deseori inspirate de frumusetea, echilibrul si gravitatea muzicii, de bogatia ei launtrica, de marile ei teme, caci artistul lucra deseori ascultand muzica, lasandu-se transportat de aceasta in sfere dintre cele mai inalte.\\" - George Tzipoia
,, Formula artistica a lui Baba, aceea a lui Ciucurencu, aceea a lui Tuculescu si aceea a lui Tipoia sunt fatetele particulare ale unei lumi unice si inepuizabile. In vreme ce Baba priveste epopeic, sadovenian, o umanitate sumultan inaltatoare si dramatica, Ciucurencu priveste extatic spectacolul crud al luminii, al vegetatiei si al meteorologiei, iar Tuculescu resuscita memoria substantei cromatice si clameaza voluptatile ei abisale, Tipoia cerceteaza, pe toate palierele si in toate registrele, disponibilitatea limbajului de a se recrea pe sine insusi ori de a construi lumi alternative si mereu imprevizibile. Antropocentrismul lui Baba, hedonismul apolinic al lui Ciucurencu si submersia dionisica a lui Tuculescu sunt completate firesc de estetismul cu sclipiri metafizice si de geometria senzuala pe care se sprijina toata creatia lui Alexandru Tipoia.
Numai ca, in timp ce mai marii sau mai modestii sai colegi de generatie participau cu penelul si cu spitul la muncile cimpului sau la treburile otelariilor, in timp ce ei alungau chiaburii si pictau in transa voiosiile colectivizarii, Alexandru Tipoia se interesa de lucrurile marunte, cum ar fi, de pilda, geometria ascunsa si eterna a obiectelor perisabile, armonia formelor nespectaculoase in care se reflecta, insa, marile armonii ale universului insusi. Problemelor imediate, legate de comanda oficiala si de promisiunea unei pozitii sociale si a unei cariere profitabile, el le-a preferat austeritatea, rigoarea morala si prezenta publica discreta pina la marginea anonimatului.\\" - Pavel Susara
OPINIA CITITORILOR