Elogiu cititorului. Un documentar al (re)cunoasterii emotionale de sine
DESCRIERE
Proiect editorial aparut de Ziua Nationala a Lecturii, sub egida Cenaclului UBB, coordonat de Ion Muresan
Partener: Asociatia ?coala Ardeleana de Editare si Promovare a Cartii
Lucian Dobarta – LuciD, utopii distopice (2021)
Colectia Binefacerile Lecturii este coordonata de Vasile George Dancu.
Comenzile se onoreaza incepand de marti, 15 februarie
Elogiu cititorului este o „incitare la nesupunere”, ba chiar o „declaratie de nesupunere a cititorului”. Dupa ce am citit cartea, am avut viziunea unei mari demonstratii, a unui mare miting, la care mii de cititori poarta in maini pancarte cu un vers de Eminescu drept revendicare: „Cine-i acel ce-mi spune povestea pe de rost?”. Noi, cititorii, iesiti din anonimat, fiecare cu numele sau, vrem sa ni se dea spre judecare si condamnare scriitorul anonim (Marele Anonim?): cel care ne-a scris viata si istoria. Indemnul lui Zorin Diaconescu catre cititorii participanti la miting este unul socratic: „Citeste-te pe tine insuti!” si vei gasi „textul care sa faca minuni”. Chiar daca finalul cautarii, spune autorul, ar putea fi unul amar: „Ori textul acela nu exista, ori vremea minunilor a trecut”. (Ion Muresan)
* * *
De cand l-am cunoscut, mi-am pus intrebarea: de ce Zorin, care se bucura de adevarate calitati scriitoricesti, nu scrie sistematic si nu are o opera? Abia acum, publicandu-i aceasta carte, am gasit raspunsul: nu vrea sa piarda Pariul Cititorului, fiindca el e, de fapt, marele castigator. Se poate trai fara citit, dar ar fi pacat… ?i atunci, de ce a tradat Zorin Diaconescu cauza? Pentru a ne aminti de Binefacerile Lecturii, de Comunitatea Profunda a Cititorilor! (Vasile George Dancu)
* * *
Autorul recunoaste, dar nu regreta fapta:
„Textul a fost scris pe invers, din perspectiva potentialului cititor. Pentru noi, cititorii, scriitorii sunt o secta care, ca orice secta, inlocuieste realitatea cu un ritual. Spre deosebire de scriitor, cititorul nu scrie cu placere, fiindca pe el nu il bantuie gloria publicarii. Cititorul nu e preocupat de stil si nu cunoaste critici, ma refer la cei literari. Cititorul nu are o reputatie de aparat, el este un personaj colectiv si beneficiaza de privilegiul anonimatului”.
Scriind aceasta carte, am trecut Rubiconul in asteptarea confruntarii cu Senatul Cititorilor, care sper sa fie necrutator, dovedind ca distinsii membri au parcurs textele si nu se eschiveaza prin obisnuitele laude si felicitari, de fapt atat de des invocate scuze si tot atatea scutiri de la cazna lecturii. Nu-mi doresc acordul cititorilor, ma multumesc sa-i stiu de acord cu propriul lor cuget, stimulati de aceste randuri, dovedind astfel ca truda autorului nu a fost doar un zadarnic exercitiu de orgoliu.” (Zorin Diaconescu)
* * *
Cuprins
Nota de fundamentare
In loc de introducere
Ziua in care cititorul a descoperit nelinistea interioara
Cititorul isi aminteste, nostalgic, de anii de studentie
Cititorul descopera caietele unui cronicar
Cronicarul se intoarce la primii pasi in gazetarie
Cititorul se intreaba ce i-a ramas
Cititorul descopera libertatea de a te declara fricos
Cititorul ia in considerare o posibila atitudine
Ce credem ca am ratat noi, cititorii?
Cititorul este tentat sa devina blogger
Cititorul e ispitit de fatalism
Cateva concluzii care nu apartin neaparat viitorului
Cum a ratat cititorul si extrema dreapta…
Aici urmeaza comentariile, adevaratul miez al textului…
* * *
ZORIN DIACONESCU (n. 11 septembrie 1948, Timisoara). Studii de Filologie, Universitatea Babes-Bolyai (1972). Profesor de limba engleza pana in 1990. Din 1991, jurnalist la Radio Cluj si Radio Romania (Bucuresti), producator TV, traducator. Debut in periodice (Tribuna, Astra – recenzii, critica, traduceri). A publicat: Schimbarea la fata, roman, Editura Eikon, 2009; Undeva, candva, 1989, roman, Editura Astra, 2018; Let’s Talk about Summer, antologie, 2017, Leaves of Autumn, antologie, 2018, Winter is Coming, antologie, 2019, Blue Ribbon of Spring, antologie, 2021, publicate la Editura Expeditionen, Hamburg; Amaravati Poetic Prism 2019, antologie, Cultural Centre of Vijayawada & Amaravati (CCVA), Vijayawada, Andhra Pradesh, India, 2019; Declaratie pe proprie raspundere. Cenaclul UBB in pandemie. Antologie. Cu un argument de Ion Muresan (coord.: Luminita Rusu, ROC), Editura ?coala Ardeleana, 2021. Traduceri: Radu ?uculescu, Der Mikrowellenherd, Editura Lehner, 2008; Radu Salvan, The Little Banker, Austin Macauley Publishers, New York, 2020; Delia Munteanu, Journeys with Olga Tokarczuk, Polirom, 2019.
OPINIA CITITORILOR