Dinamica educatiei pentru profesiile din jurnalism si comunicare
DESCRIERE
Cercetarile lui Lee B. Becker si Tudor Vlad realizeaza o radiografie interesanta a campului jurnalismului si comunicarii cu mijloace structural-functionaliste apartinand marii traditii americane din stiintele sociale, dar multe dintre concluzii pot fi valorificate si in traditie sociologica europeana, ca exemplificari ale teoriei campului cultural, lansata de marele sociolog francez Pierre Bourdieu. Fortele care actioneaza asupra campului jurnalistic, cum ar fi: proiectele politice, schimbarile tehnologice sau demografice, schimbarile in piata fortei de munca, in general, sunt importante si, in functie de contexte, pot da variatii diferite ale ratei angajarii sau chiar variatii ale continutului programelor de educatie. Autorii noteaza, cu modestie, ca principala limita a cercetarii lor este faptul ca au analizat un singur sistem educational, cel din SUA. Aceasta nu scade cu nimic valoarea demersului. Prin aplicarea ei la practica cercetarii sociale cantitative si calitative, este o lucrare-model, deschizatoare de drumuri. Fara a trage concluzii definitive pentru cultura si educatia contemporana, volumul lanseaza, pentru cercetatorii din alte tari si culturi, provocarea de a verifica ipotezele si predictorii globali sau individuali, de a completa liste de ipoteze sau interogatii si a aduce la lumina noi aspecte ale studiului campului jurnalistic si educational global. Din acest punct de vedere, lucrarea profesorilor Lee B. Becker si Tudor Vlad este un ghid perfect pentru educatia universitara din Romania in domeniile comunicarii de masa si jurnalismului. Fiind un demers critic, el concentreaza date ale unei experiente de aproape un secol din SUA si poate furniza piste pentru modernizarea programelor educationale din tara noastra.
Profesorii Lee B. Becker si Tudor Vlad sunt de peste doua decenii prezenti in Romania, unde au tinut cursuri si conferinte, au oferit burse de studii in Statele Unite ale Americii, au ajutat la formarea cadrelor didactice, cercetatorilor sau doctoranzilor celor mai importante facultati de jurnalism din tara, in cadrele institutionale ale COX Center din Atlanta. In acelasi timp, au sprijinit stagii de formare pentru jurnalisti profesionisti si au organizat conferinte, contribuind decisiv la modernizarea invatamantului si formarii in domeniul jurnalismului si comunicarii de masa din Romania. Au sprijinit Guvernul Romaniei si ministerele in formarea de specialisti in comunicare guvernamentala si transparenta, sprijinind de asemenea receptarea pozitiva a Romaniei in perioada aderarii la NATO si UE. Contributia lor la organizarea invatamantului romanesc este exceptionala, iar aparitia acestei lucrari incununeaza 20 de ani de sprijin si solidaritate cu specialistii, cadrele didactice si doctoranzii din tara noastra. Volumul de fata va reprezenta o reintalnire cu conceptia lor moderna despre comunicarea de masa, iar receptarea lucrarii lor va fi, cu siguranta, una exceptionala. (Vasile Sebastian Dancu)
Aceasta carte analizeaza ce s-a intamplat in Statele Unite pe durata a treizeci de ani in invatamantul de jurnalistica si comunicare in masa in relatia sa cu industria media, pe baza unei cercetari anuale efectuate pe esantioane de absolventi ai acestor programe in primul lor an dupa terminarea facultatii si pe baza unor interviuri – de asemenea realizate in fiecare an – cu decanii sau directorii tuturor celor peste 480 de sectii sau facultati de jurnalism si comunicare in masa din tara.
Volumul este relevant pentru cititorul roman, fiindca – dupa 1989 – atat institutii de presa, cat si multe dintre facultatile de specialitate infiintate in Romania au preluat modelul american, cel putin la nivelul de suprafata. Intrebarile sunt cam aceleasi pretutindeni: Ne indreptam oare spre o deprofesionalizare a comunicarii, in care bloggerii, jurnalistii comunitari si alte noi categorii de comunicatori vor prelua intrucatva rolul presei? Va mai reprezenta credibilitatea o valoare pentru public? Va deveni mass-media traditionala tot mai putin relevanta? Va conduce polarizarea sociala, reflectata si in spatiul informational, spre o decredibilizare si mai accentuata a presei? Va mai fi nevoie de facultati de comunicare si, daca da, cum va arata curriculumul viitorilor ani?
Ceea ce s-a petrecut timp de trei decenii in relatia dintre invatamantul de jurnalistica si piata muncii in comunicare in Statele Unite este relevant. Numai cunoasterea a ceea ce s-a intamplat in domeniu pe parcursul unui asemenea interval de timp ne ingaduie sa intelegem prezentul si sa anticipam viitorul. (Lee B. Becker si Tudor Vlad)
Dinamica educatiei pentru profesiile din jurnalism si comunicare. Impactul pietei fortei de munca ofera o perspectiva unica asupra educatiei in domeniul jurnalismului si al comunicarii, bazandu-se pe date extensive si detaliate, de-a lungul timpului, in vederea examinarii evolutiei educatiei pentru profesiile de jurnalism si de comunicare conexe, precum relatiile publice si publicitatea. Demonstreaza cum educatia in jurnalism si comunicare s-a adaptat la forte din interiorul universitatii, cat si la forte din exteriorul ei. Se acorda o atentie deosebita impactului pietelor fortei de munca de care educatia in jurnalism si comunicare e legata. Analiza ilustreaza, in maniera spectaculoasa, cat de mult depind angajatorii de educatia in jurnalism si comunicare, cum s-au schimbat institutiile de invatamant pentru a se adapta studentelor si studentilor minoritari si in ce mod a reactionat piata fortei de munca la absolventii generati. In parte relatare istorica, in parte analiza sociologica, aceasta carte va transforma intelegerea cititorului asupra educatiei in jurnalism, relatii publice, publicitate si profesiile corespondente. Ea ofera, de asemenea, perspective cu privire la ce rezerva viitorul educatiei in aceste domenii.
An aparitie: 2020
Format: 23 X 15
Numar pagini: 360
OPINIA CITITORILOR