Curajul de a fi
PRP: 18,00 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 14,76 lei
Diferență: 3,24 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Autor: PAUL TILLICH
ISBN: 978-973-7970-855
Editura: HERALD
Anul publicării: 2007
Pagini: 224
Format: 13 x 20 cm
DESCRIERE
Curajul de a fi
Prezentare:
Curajul de a fi a fost scrisa in cursul verii anului 1950, pe cand P. Tillich se pregatea pentru prelegerile pe care urma sa le sustina la Universitatea din Yale la finele aceluiasi an. Paul Tillich descrie in amanunt dilema omului modern, aratand caile catre de depasire a angoaselor ce deriva din lipsa de sens pe care de multe ori acesta o resimte. Daca angoasa neurotica poate fi vindecata relativ usor, nu acelasi lucru este valabil si pentru angoasa existentiala. Pentru depasirea acesteia omul are nevoie de �curajul de a fi�, si anume, curajul de a fi parte a unei cuprinderi mai largi (societatea) precum si de a sta de unul singur (sau de a fi el insusi); nu in ultimul rand, de curajul de a se lasa sustinut de puterea creatoare a Fiintei la care fiecare fiinta participa. Curajul este forta care determina actiunea, care se auto-afirma, care recunoaste nevoia divinului in vietile noastre si care ne impinge inainte cand totul pare pierdut.
Titlul incearca sa uneasca cele doua sensuri ale conceptului de curaj: cel etic si cel ontologic. Ca act uman, curajul este o chestiune de valoare si este un concept etic. Curajul ca afirmare-de-sine universala si esentiala este un concept ontologic. �Curajul de a fi este actul etic prin care omul afirma propria lui fiinta in pofida elementelor din existenta lui care vin in conflict cu afirmarea-de-sine esentiala a lui�.
Unii exegeti l-au catalogat pe Tillich ca fiind un filosof grec si nu unul orientat inspre o teologie crestina biblica. Curajul de a fi este cartea care l-a facut celebru, demonstrand stralucit ca teologia, filozofia si psihologia nu se exclud reciproc, ci conlucreaza la rezolvarea unor probleme dintre cele mai complexe ale omului contemporan.
CUPRINS
I. Fiinta si curaj 7
CURAJUL SI DARZENIA: DE LA PLATON LA TOMA 9
CURAJUL SI INTELEPCIUNEA: STOICII 16
CURAJUL SI AUTO-AFIRMAREA: SPINOZA 26
CURAJUL SI VIATA: NIETZSCHE 34
II. Fiinta, ne-fiinta si angoasa 43
ONTOLOGIA ANGOASEI 43
Sensul termenului ne-fiinta 43
Interdependenta dintre frica si angoasa 47
TIPURI DE ANGOASA 52
Cele trei tipuri de angoasa si natura omului 52
Angoasa sortii si a mortii 54
Angoasa golului interior si a lipsei de sens 58
Angoasa vinei si a condamnarii 65
Sensul disperarii 68
PERIOADE ALE ANGOASEI 71
III. Angoasa patologica, vitalitate si curaj 79
NATURA ANGOASEI PATOLOGICE 79
ANGOASA, RELIGIE SI MEDICINA 86
VITALITATE SI CURAJ 94
IV. Curaj si participare [Curajul de a fi ca o parte] 105
FIINTA, INDIVIDUALIZARE SI PARTICIPARE 105
MANIFESTARI COLECTIVE SI SEMI-COLECTIVE ALE CURAJULUI DE A FI CA O PARTE 110
MANIFESTARI NEO-COLECTIVE ALE CURAJULUI DE A FI CA O PARTE 117
CURAJUL DE A FI CA O PARTE A CONFORMISMULUI DEMOCRATIC 124
V. Curaj si individualitate [Curajul de a fi in sine] 135
APARITIA INDIVIDUALISMULUI MODERN SI CURAJUL DE A FI IN SINE 135
FORMELE ROMANTICE SI NATURALISTE ALE CURAJULUI DE A FI IN SINE 139
FORME EXISTENTIALISTE ALE CURAJULUI DE A FI IN SINE 146
Atitudinea existentiala si existentialismul 146
Punctul de vedere existentialist 149
Pierderea punctului de vedere existentialist 154
Existentialismul ca revolta 158
EXISTENTIALISMUL ASTAZI SI CURAJUL DE A DISPERA 162
Curaj si disperare 162
Curajul de a dispera in arta si literatura 166
contemporana 166
Curajul de a dispera in filosofia contemporana 172
Curajul de a dispera in atitudinea existentialista non-creativa 175
Limitele curajului de a fi in sine 176
VI. Curaj si transcendenta [Curajul de a accepta acceptarea] 181
PUTEREA FIINTEI CA SURSA A CURAJULUI DE A FI 183
Experienta mistica si curajul de a fi 183
Intalnirea divino-umana si curajul de a fi 187
Vinovatia si curajul de a accepta acceptarea 190
Soarta si curajul de a accepta acceptarea 194
Credinta absoluta si curajul de a fi 199
CURAJUL DE A FI � O CHEIE CATRE FIINTA IN SINE 206
Ne-fiinta deschide fiinta 206
Transcenderea teismului 210
Dumnezeu mai presus de Dumnezeu si curajul de a fi 215
Prezentare:
Curajul de a fi a fost scrisa in cursul verii anului 1950, pe cand P. Tillich se pregatea pentru prelegerile pe care urma sa le sustina la Universitatea din Yale la finele aceluiasi an. Paul Tillich descrie in amanunt dilema omului modern, aratand caile catre de depasire a angoaselor ce deriva din lipsa de sens pe care de multe ori acesta o resimte. Daca angoasa neurotica poate fi vindecata relativ usor, nu acelasi lucru este valabil si pentru angoasa existentiala. Pentru depasirea acesteia omul are nevoie de �curajul de a fi�, si anume, curajul de a fi parte a unei cuprinderi mai largi (societatea) precum si de a sta de unul singur (sau de a fi el insusi); nu in ultimul rand, de curajul de a se lasa sustinut de puterea creatoare a Fiintei la care fiecare fiinta participa. Curajul este forta care determina actiunea, care se auto-afirma, care recunoaste nevoia divinului in vietile noastre si care ne impinge inainte cand totul pare pierdut.
Titlul incearca sa uneasca cele doua sensuri ale conceptului de curaj: cel etic si cel ontologic. Ca act uman, curajul este o chestiune de valoare si este un concept etic. Curajul ca afirmare-de-sine universala si esentiala este un concept ontologic. �Curajul de a fi este actul etic prin care omul afirma propria lui fiinta in pofida elementelor din existenta lui care vin in conflict cu afirmarea-de-sine esentiala a lui�.
Unii exegeti l-au catalogat pe Tillich ca fiind un filosof grec si nu unul orientat inspre o teologie crestina biblica. Curajul de a fi este cartea care l-a facut celebru, demonstrand stralucit ca teologia, filozofia si psihologia nu se exclud reciproc, ci conlucreaza la rezolvarea unor probleme dintre cele mai complexe ale omului contemporan.
CUPRINS
I. Fiinta si curaj 7
CURAJUL SI DARZENIA: DE LA PLATON LA TOMA 9
CURAJUL SI INTELEPCIUNEA: STOICII 16
CURAJUL SI AUTO-AFIRMAREA: SPINOZA 26
CURAJUL SI VIATA: NIETZSCHE 34
II. Fiinta, ne-fiinta si angoasa 43
ONTOLOGIA ANGOASEI 43
Sensul termenului ne-fiinta 43
Interdependenta dintre frica si angoasa 47
TIPURI DE ANGOASA 52
Cele trei tipuri de angoasa si natura omului 52
Angoasa sortii si a mortii 54
Angoasa golului interior si a lipsei de sens 58
Angoasa vinei si a condamnarii 65
Sensul disperarii 68
PERIOADE ALE ANGOASEI 71
III. Angoasa patologica, vitalitate si curaj 79
NATURA ANGOASEI PATOLOGICE 79
ANGOASA, RELIGIE SI MEDICINA 86
VITALITATE SI CURAJ 94
IV. Curaj si participare [Curajul de a fi ca o parte] 105
FIINTA, INDIVIDUALIZARE SI PARTICIPARE 105
MANIFESTARI COLECTIVE SI SEMI-COLECTIVE ALE CURAJULUI DE A FI CA O PARTE 110
MANIFESTARI NEO-COLECTIVE ALE CURAJULUI DE A FI CA O PARTE 117
CURAJUL DE A FI CA O PARTE A CONFORMISMULUI DEMOCRATIC 124
V. Curaj si individualitate [Curajul de a fi in sine] 135
APARITIA INDIVIDUALISMULUI MODERN SI CURAJUL DE A FI IN SINE 135
FORMELE ROMANTICE SI NATURALISTE ALE CURAJULUI DE A FI IN SINE 139
FORME EXISTENTIALISTE ALE CURAJULUI DE A FI IN SINE 146
Atitudinea existentiala si existentialismul 146
Punctul de vedere existentialist 149
Pierderea punctului de vedere existentialist 154
Existentialismul ca revolta 158
EXISTENTIALISMUL ASTAZI SI CURAJUL DE A DISPERA 162
Curaj si disperare 162
Curajul de a dispera in arta si literatura 166
contemporana 166
Curajul de a dispera in filosofia contemporana 172
Curajul de a dispera in atitudinea existentialista non-creativa 175
Limitele curajului de a fi in sine 176
VI. Curaj si transcendenta [Curajul de a accepta acceptarea] 181
PUTEREA FIINTEI CA SURSA A CURAJULUI DE A FI 183
Experienta mistica si curajul de a fi 183
Intalnirea divino-umana si curajul de a fi 187
Vinovatia si curajul de a accepta acceptarea 190
Soarta si curajul de a accepta acceptarea 194
Credinta absoluta si curajul de a fi 199
CURAJUL DE A FI � O CHEIE CATRE FIINTA IN SINE 206
Ne-fiinta deschide fiinta 206
Transcenderea teismului 210
Dumnezeu mai presus de Dumnezeu si curajul de a fi 215
OPINIA CITITORILOR