Cercetarea stiintifica in educatie si invatamant (intrebari cu si fara raspunsuri imediate)
PRP: 17,40 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 14,96 lei
Diferență: 2,44 lei
Disponibilitate: In stoc furnizor
Timp confirmare stoc: 1 - 2 zile lucratoare
Timp confirmare stoc: 1 - 2 zile lucratoare
Autor: Eugenia Enachescu
Editura: UNIVERSITARA
Anul publicării: 2012
DESCRIERE
O carte este scrisa si, apoi, publicata, pentru a transmite cititorilor ei cateva din gandurile, emotiile si, mai ales, experientele autorului ce s-a incumetat pe un asemenea drum. Din acest motiv, o carte trebuie sa intre in circuitul informational destinat celor interesati, care o vor parcurge, integral sau partial, conferindu-i locul cuvenit pe lista lucrarilor preferate.
De ce ar alege cineva sa citeasca aceasta carte?
In primul rand, din dorinta de a afla lucruri noi despre un domeniu de interes, care sa se adauge, chiar si selectiv, celor deja cunoscute din alte carti, articole, recenzii sau orice alte surse ce i-au fost disponibile pana acum. Personal, consider ca din fiecare lectura se poate invata cate ceva, oricat de putin sau, aparent, neimportant pentru moment.
Apoi, cartea poate fi citita, pe indelete sau in graba, dintr-o anume curiozitate de a patrunde, chiar si pe aceasta cale, dincolo de poarta unei institutii de invatamant, unde, copii, tineri si adulti se intalnesc pentru a invata si a socializa intr-un spatiu ce le este, in mod special, destinat.
Si, in sfarsit, cartea poate circula in mediul profesionist, unde autorii se cunosc intre ei, au cooperat in diverse imprejurari, se informeaza reciproc si se manifesta colegial cu prilejul oricarei aparitii editoriale anuntate pe diverse cai.
Cine ar putea fi beneficiarii acestei carti sau, altfel spus, cui se adreseaza acest volum?
Intr-o anumita ordine, pot fi mentionati urmatorii:
• studenti care au ales o profesie in acest domeniu, pentru a se familiariza cu un traseu deja parcurs de catre autor, care, la randu-i, s-a aflat candva in amfiteatrele aceleasi universitati;
• profesori din gradinite, scoli, licee de profil, cluburi si palate, scoli speciale, indemnandu-i sa creada in frumusetea muncii de cercetare, cu toate dificultatile bine-cunoscute de catre toti cei care activam in domeniu;
• tineri cercetatori care trebuie sa ramana aproape de mentorii lor si sa pretuiasca sprijinul ce li se acorda in anii de inceput; lectura cartii poate fi doar optionala;
• participanti la cursuri de perfectionare si continua formare; o lucrare care ii vizeaza nu poate fi decat bine-venita;
• orice alta persoana, din interiorul sau din afara sistemului, daca doreste sa rasfoiasca lucrarea, din motive de orice fel.
Care este continutul acestei carti sau la ce se poate astepta un eventual cititor sa descopere dincolo de titlul anuntat?
Cartea cuprinde cinci parti distincte, dar legate intre ele prin ideea de baza, aceea a continuitatii muncii de cercetare, care incepe in anii universitari, se edifica in perioada de stagiatura, se exerseaza in etapele vietii profesionale si se perfecteaza prin experiente ce se valorifica, intr-un fel sau altul, in lumea scolii si a iubitorilor ei.
Continutul inserat in capitolele cartii vizeaza diversele fatete ale cercetarii in domeniul educational, de la proiectia in plan mental a ceea ce va urma sa se intample si intocmirea documentului-proiect (formularea titlului, obiectivelor si ipotezei care vor declansa cercetarea, alegerea metodelor si instrumentelor de lucru), pana la prelucrarea datelor si redactarea materialului final ori sustinerea publica cu prilejul unor sesiuni stiintifice.
Pe parcursul lucrarii, prind viata diferite categorii educationale, receptive, prin natura lor, la innoiri, adaptari si chiar reformari, atunci cand realitatea le impune: elevii si profesorii lor, studenti indrumati de magistri cu titluri universitare, cercetatori dedicati investigarilor metodice si stiintifice in domeniul lor de manifestare profesionala, participanti la cursuri de perfectionare a propriei pregatiri sau, in general, educatori dispusi sa initieze proiecte de cercetare in favoarea imbunatatirii activitatii lor didactice si educative.
Forma de prezentare a cartii nu trimite la un manual sau curs universitar, nici la un ghid sau indrumar de initiere. Din acest motiv, in lucrare nu s-au explicat concepte, notiuni sau termeni-cheie, nu s-au formulat definitii si nu s-au construit exercitii si aplicatii. In schimb, au fost surprinse aspecte ale exercitarii„pe viu” a elementelor alcatuitoare ale unei cercetari, au fost descrise evenimente ce se pot petrece in mediul educational si s-au facut referiri la tematicile care ii preocupa pe educatorii din sistem.
Finalitatea acestei carti este aceea de a se adauga altor lucrari de profil si de a circula pe cai virtuale pentru a se afla ca exista si asteapta sa fie bine primita de catre cititori.
Ar fi de dorit ca lectura acestui volum sa dezvaluie printre randuri ceea ce nu s-a exprimat direct, dar se poate intui de catre un lector avizat. De pilda, se poate intelege faptul ca o asemenea profesie se parcurge pe tot traseul vietii. Un educator daruit cercetarii traieste intr-o permanenta cautare de raspunsuri, studiaza, exerseaza, luand-o adesea de la capat, lucreaza oricand i se iveste momentul potrivit sau este atins de starea prielnica actului creator. Apoi, cercetarea presupune munca in echipa, chiar daca gandurile, ideile, aspiratiile apartin fiecaruia, in mod individual.
Personal, am facut parte dintr-o asemenea echipa care a dainuit mult timp, iar relatiile ce s-au conturat pe parcurs au depasit cadrul strict profesional si s-au convertit in prietenii ce nu s-au stins nicicand.
Cea mai apropiata a fost si a ramas in inimile noastre dr. Gheorghita Fleancu, pentru ca ne-a daruit generos din stiinta ei, cerandu-ne, in schimb, doar competenta si seriozitate.
Mi-as ingadui sa amintesc, cu prilejul aparitiei acestei carti, componenta echipei de cercetare: dr. Elena Irimie, dr. Elena Istrate, dr. Rodica Garleanu, dr. Ioana Tuta, dr. Eugenia Enachescu si ulterior, cercet. st. Maria Cernea, alaturi de care au lucrat, cu daruire si profesionalism, colegele din colectivul de documentare: prof. Laura Falk, prof. Cornelia Catuneanu, prof. Ligia Ivan, prof. Valentina Leonte, prof. Ecaterina Buzduga, fiindu-ne aproape si alti colaboratori din aceeasi institutie: dr. Mihai Mircescu, dr. Iacob Irimia, dr. Mircea Stefan, prof. Ioan Fica, prof. Mircea Stanculescu.
Munca de secretariat si de imprimare a fost asigurata in rastimpul anilor de indragita Maria Timnea, careia ii aduc binemeritate multumiri.
Educatoare, invatatoare, profesori din scoli, licee si cluburi sau palate, directori si inspectori scolari ne-au insotit pe acest drum si speram sa se regaseasca discret in paginile cartii.
Datorez aceasta aparitie Editurii Universitare, care a acceptat binevoitor sa publice cartea pentru a ajunge, cat mai curand, la cititorii ei.
Dr. Eugenia Enachescu
Eugenia Enachescu
Doctor in psihologie, titlu pe care l-a obtinut cu disertatia Succesul si insuccesul ca factori motivationali in activitatea elevului.
Profesional, a manifestat interes pentru studiul psihologiei in context scolar, devenind o prezenta activa in domeniul cercetarii si in pregatirea si formarea personalului din invatamant.
A participat la viata stiintifica semnand articole, comunicari, lucrari de specialitate.
Ultima carte publicata la Editura Universitara esteÏnvatarea continua. Aplicatii la educatie si invatamant.
Cuprins:
Cuvant inainte / 9
INTRODUCERE: EDUCATIA– DOMENIU DESCHIS CERCETARII STIINTIFICE / 13
Capitolul l: CERCETAREA STIINTIFICA SI ROSTURILE EI IN PREGATIREA VIITORILOR EDUCATORI / 19
1. 1. Initierea viitorilor educatori in teoria si practica cercetarii stiintifice / 20
1. 1. 1. Proiectia cercetarii / 27
1. 1. 2. Metode si instrumente de lucru / 32
1. 1. 3. Procedee de prelucrare si prezentare a datelor / 62
1. 2. Valorificarea cercetarii in mediul universitar / 68
1. 2. 1. Lucrarea de licenta / 72
1. 2. 2. Disertatia de master / 74
1. 2. 3. Teza de doctorat / 75
1. 3. Etica si estetica cercetarii in stiintele educatiei / 76
Bibliografie selectiva / 79
Capitolul 2: CERCETAREA METODICO– STIINTIFICA IN UNIVERSUL SCOLAR SI EXTRASCOLAR / 82
2. 1. Cercetarea metodico-stiintifica la nivelul unitatii de invatamant / 91
2. 1. 1. Cercetarea pedagogica a procesului de instruire / 94
2. 1. 2. Abordarea psihopedagogica a fenomenului educativ / 108
2. 1. 3. Investigarea psihosociala a grupurilor de elevi / 114
2. 2. Cercetarea metodico-stiintifica in perimetrul extrascolar / 124
2. 2. 1. Metodica activitatilor in cercurile de elevi / 125
2. 2. 2. Timpul liber si cercetarea lui / 135
2. 2. 3. Studiul grupurilor spontane de copii si adolescenti / 138
Bibliografie selectiva / 142
Capitolul 3: CERCETAREA STIINTIFICA A GRUPURILOR EDUCATIONALE DE TINERI SI ADULTI / 147
3. 1. Grupurile educationale de tineri studenti / 150
3. 2. Grupurile educationale de cursanti adulti / 155
Bibliografie selectiva / 174
Capitolul 4: CERCETAREA STIINTIFICA LA NIVEL ACADEMIC / 177
4. 1. Cercetarea fundamentala / 188
4. 2. Experimentul educational / 189
4. 3. Ancheta sociopedagogica / 191
4. 4. Cercetarea de teren / 195
4. 5. Cercetarea documentara / 196
Bibliografie selectiva / 201
Capitolul 5: CERCETAREA STIINTIFICA– PROFESIE SI VOCATIE / 205
Anexa: Termeni-cheie in cercetarea stiintifica / 210
Bibliografie generala / 214
Anul aparitiei: 2012
Nr. pagini: 218
De ce ar alege cineva sa citeasca aceasta carte?
In primul rand, din dorinta de a afla lucruri noi despre un domeniu de interes, care sa se adauge, chiar si selectiv, celor deja cunoscute din alte carti, articole, recenzii sau orice alte surse ce i-au fost disponibile pana acum. Personal, consider ca din fiecare lectura se poate invata cate ceva, oricat de putin sau, aparent, neimportant pentru moment.
Apoi, cartea poate fi citita, pe indelete sau in graba, dintr-o anume curiozitate de a patrunde, chiar si pe aceasta cale, dincolo de poarta unei institutii de invatamant, unde, copii, tineri si adulti se intalnesc pentru a invata si a socializa intr-un spatiu ce le este, in mod special, destinat.
Si, in sfarsit, cartea poate circula in mediul profesionist, unde autorii se cunosc intre ei, au cooperat in diverse imprejurari, se informeaza reciproc si se manifesta colegial cu prilejul oricarei aparitii editoriale anuntate pe diverse cai.
Cine ar putea fi beneficiarii acestei carti sau, altfel spus, cui se adreseaza acest volum?
Intr-o anumita ordine, pot fi mentionati urmatorii:
• studenti care au ales o profesie in acest domeniu, pentru a se familiariza cu un traseu deja parcurs de catre autor, care, la randu-i, s-a aflat candva in amfiteatrele aceleasi universitati;
• profesori din gradinite, scoli, licee de profil, cluburi si palate, scoli speciale, indemnandu-i sa creada in frumusetea muncii de cercetare, cu toate dificultatile bine-cunoscute de catre toti cei care activam in domeniu;
• tineri cercetatori care trebuie sa ramana aproape de mentorii lor si sa pretuiasca sprijinul ce li se acorda in anii de inceput; lectura cartii poate fi doar optionala;
• participanti la cursuri de perfectionare si continua formare; o lucrare care ii vizeaza nu poate fi decat bine-venita;
• orice alta persoana, din interiorul sau din afara sistemului, daca doreste sa rasfoiasca lucrarea, din motive de orice fel.
Care este continutul acestei carti sau la ce se poate astepta un eventual cititor sa descopere dincolo de titlul anuntat?
Cartea cuprinde cinci parti distincte, dar legate intre ele prin ideea de baza, aceea a continuitatii muncii de cercetare, care incepe in anii universitari, se edifica in perioada de stagiatura, se exerseaza in etapele vietii profesionale si se perfecteaza prin experiente ce se valorifica, intr-un fel sau altul, in lumea scolii si a iubitorilor ei.
Continutul inserat in capitolele cartii vizeaza diversele fatete ale cercetarii in domeniul educational, de la proiectia in plan mental a ceea ce va urma sa se intample si intocmirea documentului-proiect (formularea titlului, obiectivelor si ipotezei care vor declansa cercetarea, alegerea metodelor si instrumentelor de lucru), pana la prelucrarea datelor si redactarea materialului final ori sustinerea publica cu prilejul unor sesiuni stiintifice.
Pe parcursul lucrarii, prind viata diferite categorii educationale, receptive, prin natura lor, la innoiri, adaptari si chiar reformari, atunci cand realitatea le impune: elevii si profesorii lor, studenti indrumati de magistri cu titluri universitare, cercetatori dedicati investigarilor metodice si stiintifice in domeniul lor de manifestare profesionala, participanti la cursuri de perfectionare a propriei pregatiri sau, in general, educatori dispusi sa initieze proiecte de cercetare in favoarea imbunatatirii activitatii lor didactice si educative.
Forma de prezentare a cartii nu trimite la un manual sau curs universitar, nici la un ghid sau indrumar de initiere. Din acest motiv, in lucrare nu s-au explicat concepte, notiuni sau termeni-cheie, nu s-au formulat definitii si nu s-au construit exercitii si aplicatii. In schimb, au fost surprinse aspecte ale exercitarii„pe viu” a elementelor alcatuitoare ale unei cercetari, au fost descrise evenimente ce se pot petrece in mediul educational si s-au facut referiri la tematicile care ii preocupa pe educatorii din sistem.
Finalitatea acestei carti este aceea de a se adauga altor lucrari de profil si de a circula pe cai virtuale pentru a se afla ca exista si asteapta sa fie bine primita de catre cititori.
Ar fi de dorit ca lectura acestui volum sa dezvaluie printre randuri ceea ce nu s-a exprimat direct, dar se poate intui de catre un lector avizat. De pilda, se poate intelege faptul ca o asemenea profesie se parcurge pe tot traseul vietii. Un educator daruit cercetarii traieste intr-o permanenta cautare de raspunsuri, studiaza, exerseaza, luand-o adesea de la capat, lucreaza oricand i se iveste momentul potrivit sau este atins de starea prielnica actului creator. Apoi, cercetarea presupune munca in echipa, chiar daca gandurile, ideile, aspiratiile apartin fiecaruia, in mod individual.
Personal, am facut parte dintr-o asemenea echipa care a dainuit mult timp, iar relatiile ce s-au conturat pe parcurs au depasit cadrul strict profesional si s-au convertit in prietenii ce nu s-au stins nicicand.
Cea mai apropiata a fost si a ramas in inimile noastre dr. Gheorghita Fleancu, pentru ca ne-a daruit generos din stiinta ei, cerandu-ne, in schimb, doar competenta si seriozitate.
Mi-as ingadui sa amintesc, cu prilejul aparitiei acestei carti, componenta echipei de cercetare: dr. Elena Irimie, dr. Elena Istrate, dr. Rodica Garleanu, dr. Ioana Tuta, dr. Eugenia Enachescu si ulterior, cercet. st. Maria Cernea, alaturi de care au lucrat, cu daruire si profesionalism, colegele din colectivul de documentare: prof. Laura Falk, prof. Cornelia Catuneanu, prof. Ligia Ivan, prof. Valentina Leonte, prof. Ecaterina Buzduga, fiindu-ne aproape si alti colaboratori din aceeasi institutie: dr. Mihai Mircescu, dr. Iacob Irimia, dr. Mircea Stefan, prof. Ioan Fica, prof. Mircea Stanculescu.
Munca de secretariat si de imprimare a fost asigurata in rastimpul anilor de indragita Maria Timnea, careia ii aduc binemeritate multumiri.
Educatoare, invatatoare, profesori din scoli, licee si cluburi sau palate, directori si inspectori scolari ne-au insotit pe acest drum si speram sa se regaseasca discret in paginile cartii.
Datorez aceasta aparitie Editurii Universitare, care a acceptat binevoitor sa publice cartea pentru a ajunge, cat mai curand, la cititorii ei.
Dr. Eugenia Enachescu
Eugenia Enachescu
Doctor in psihologie, titlu pe care l-a obtinut cu disertatia Succesul si insuccesul ca factori motivationali in activitatea elevului.
Profesional, a manifestat interes pentru studiul psihologiei in context scolar, devenind o prezenta activa in domeniul cercetarii si in pregatirea si formarea personalului din invatamant.
A participat la viata stiintifica semnand articole, comunicari, lucrari de specialitate.
Ultima carte publicata la Editura Universitara esteÏnvatarea continua. Aplicatii la educatie si invatamant.
Cuprins:
Cuvant inainte / 9
INTRODUCERE: EDUCATIA– DOMENIU DESCHIS CERCETARII STIINTIFICE / 13
Capitolul l: CERCETAREA STIINTIFICA SI ROSTURILE EI IN PREGATIREA VIITORILOR EDUCATORI / 19
1. 1. Initierea viitorilor educatori in teoria si practica cercetarii stiintifice / 20
1. 1. 1. Proiectia cercetarii / 27
1. 1. 2. Metode si instrumente de lucru / 32
1. 1. 3. Procedee de prelucrare si prezentare a datelor / 62
1. 2. Valorificarea cercetarii in mediul universitar / 68
1. 2. 1. Lucrarea de licenta / 72
1. 2. 2. Disertatia de master / 74
1. 2. 3. Teza de doctorat / 75
1. 3. Etica si estetica cercetarii in stiintele educatiei / 76
Bibliografie selectiva / 79
Capitolul 2: CERCETAREA METODICO– STIINTIFICA IN UNIVERSUL SCOLAR SI EXTRASCOLAR / 82
2. 1. Cercetarea metodico-stiintifica la nivelul unitatii de invatamant / 91
2. 1. 1. Cercetarea pedagogica a procesului de instruire / 94
2. 1. 2. Abordarea psihopedagogica a fenomenului educativ / 108
2. 1. 3. Investigarea psihosociala a grupurilor de elevi / 114
2. 2. Cercetarea metodico-stiintifica in perimetrul extrascolar / 124
2. 2. 1. Metodica activitatilor in cercurile de elevi / 125
2. 2. 2. Timpul liber si cercetarea lui / 135
2. 2. 3. Studiul grupurilor spontane de copii si adolescenti / 138
Bibliografie selectiva / 142
Capitolul 3: CERCETAREA STIINTIFICA A GRUPURILOR EDUCATIONALE DE TINERI SI ADULTI / 147
3. 1. Grupurile educationale de tineri studenti / 150
3. 2. Grupurile educationale de cursanti adulti / 155
Bibliografie selectiva / 174
Capitolul 4: CERCETAREA STIINTIFICA LA NIVEL ACADEMIC / 177
4. 1. Cercetarea fundamentala / 188
4. 2. Experimentul educational / 189
4. 3. Ancheta sociopedagogica / 191
4. 4. Cercetarea de teren / 195
4. 5. Cercetarea documentara / 196
Bibliografie selectiva / 201
Capitolul 5: CERCETAREA STIINTIFICA– PROFESIE SI VOCATIE / 205
Anexa: Termeni-cheie in cercetarea stiintifica / 210
Bibliografie generala / 214
Anul aparitiei: 2012
Nr. pagini: 218
OPINIA CITITORILOR