Bozaru Dan - Yoga pentru fiecare, yoga pentru toti. Elemente fundamentale pentru incepatori si avansati

PRP: 55,00 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 49,50 lei
Diferență: 5,50 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Autor:
Anul publicării: 2015

DESCRIERE

In mod paradoxal, cei mai multi dintre oameni - desi cauta mai binele - nu sesizeaza totusi in mod corect care este acesta. Cauzele sunt complexe si nuantate, insa cele mai multe dintre ele implica afectiunile trupului si mintii. in realitate, boala - de orice natura ar fi ea - nu este decat expresia repartitiei neuniforme a energiei vitale in structura fizica si subtila a omului.
Atunci cand curentii vitali se afla in dezechilibru si nu circula armonios prin trup, sanatatea este afectata si organismul uman se imbolnaveste, insa atunci cand energia vitala se distribuie in mod armonios si circula liber in fiinta, echilibrul se restabileste, iar tandemul trup-minte isi redobandeste armonia si starea de sanatate perfecta.

Actualmente, chiar si medicina moderna alopata recunoaste ca prevenirea si vindecarea maladiilor trebuie sa inceapa nu de la nivelul fizic, ci de la nivelul mental. intr-adevar, sa previi este cu mult mai bine si mai usor decat sa vindeci. Problema este cum putem dobandi controlul mental asupra functiilor organice, deoarece se stie ca miscarile si activitatile trupului sunt comandate prin intermediul mintii. In aceasta directie, una dintre metodele infailibile este YOGA.
Practica acestui veritabil sistem spiritual se impune din ce in ce mai mult in zilele noastre, aproape ca o necesitate, deoarece decadenta vietii contemporane determina in mod necesar o actiune de contrabalansare, fara de care fiinta umana si-ar ruina viata. Unul dintre atuurile extraordinare ale sistemului yoga este acela ca el imbina obtinerea perfectiunii trupului sau macar a bunastarii lui cu realizarile de natura spirituala ale fiintei, alcatuind astfel un tot unitar la nivelul constiintei. Astfel, purificarea, cizelarea si elevarea fiintei umane au loc simultan in trei planuri existentiale ale acesteia: planul fizic, planul mental si planul spiritual.


Fragment


1. Austeritatea

Orice efort care este depus pentru a controla trupul sau mintea poate fi considerat o forma de tapas sau, altfel spus, de austeritate. Termenul"austeritate" nu reprezinta totusi in mod fidel intelesul cuvantului sanscrit tapas, care ii corespunde. Astfel, termenul tapas ar putea fi explicat prin orice actiune ce este savarsita cu gandul, cu trupul sau cu vorba, care dezvolta vointa si care totodata serveste la controlul activitatii umane neconstientizate, automate, de tip robot.
Majoritatea oamenilor din societatea contemporana manifesta un comportament"sablon"; intr-un fel, am putea spune ca fiintele umane adopta tipologia robotului, manifestand un anumit mecanicism al gandirii, al miscarilor si al modului de actiune. Cu alte cuvinte, ele nu traiesc spontan si liber, ci dupa"sabloane". Fenomenul a fost descris de marele initiat Gurdjieff care, in conformitate cu spusele principalului sau discipol Uspenski, definea omul contemporan ca fiind"omul-masina","omul-mecanic", aproape incapabil de o profunda constientizare a ceea ce el gandeste sau faptuieste clipa de clipa. Viata unui astfel de om poate fi asemanata cu pojghita de gheata de la suprafata unui lac, subtire si nerezistenta, adevaratele secrete si realitati fiind de fapt prezente sub aceasta"masca" fragila, in adancimile si profunzimile lacului.
La modul esential vorbind, tapas reprezinta controlul constiintei asupra dorintelor si impulsurilor trupului si mintii, avand ca rezultat contopirea vointei individuale cu vointa suprema a Sinelui Nemuritor (atman). Tapas semnifica si orice juramant care este facut pentru a servi un tel spiritual. El inseamna, de asemenea, orice alta forma a controlului de sine: controlul asupra trupului si controlul deplin asupra respiratiei; controlul simturilor si al gandurilor; realizarea meditatiei, a rugaciunii, postului, tacerii; el implica abstinenta sau continenta sexuala, precum si juramintele de abtinere de la alte activitati zilnice, consumatoare de energie.
In aceeasi grupa a activitatilor din categoria tapasului intra si anumite angajamente ferme, sincere, luate pentru realizarea unor actiuni in mod regulat, cum ar fi: aprinderea lumanarilor la biserica sau acasa; cititul Bibliei sau al altor scrieri sacre; oferirea in mod altruist a unor sume de bani celor saraci, in mod regulat; practica asana-elor sau a altor tehnici specifice de hatha yoga un anumit timp in fiecare zi; practica zilnica a meditatiei timp de cateva zeci de minute etc.
Pentru purificarea si intarirea trupului si a mintii exista mai multe forme specifice de tapas. In prezent, cei mai multi oameni au o vointa slaba si sunt lenesi datorita, in mare parte, confortului si luxului in care traiesc sau, dimpotriva, datorita decrepitudinii, mizeriei si saraciei in care se complac. Linia lor directoare in viata a disparut, iar locul ei a fost luat de comoditate si de lasitate. Cele mai multe fiinte umane nu-si pot stapani aproape deloc simturile si nici impulsurile trupului sau ale mintii. Din acest punct de vedere, comparativ vorbind, starea societatii in urma cu 100 sau 200 de ani - adica intr-o perioada cand viata era mult mai putin confortabila si luxoasa - era superioara celei din prezent.
Luxul si facilitatile din prezent au diminuat vointa omului si l-au predispus la felurite boli. Paradoxal, chiar daca progresul tehnologic este remarcabil, totusi oamenii sufera mai mult decat in trecut, atat fizic cat si psihic si mental.
Tocmai de aceea este necesar sa se reconsidere anumite practici uitate sau indepartate, care ar putea sa confere fiintelor umane putere fizica si mentala in locul inertiei, slabiciunii si confuziei. In aceasta directie se poate realiza gradat si cu discernamant postul alimentar regulat (o zi pe saptamana post negru, adica fara sa se manance nimic timp de 24 de ore, dar in care se poate si chiar este necesar sa se bea apa). Efectul principal al postului este o reala si eficienta purificare corporala si mentala a fiintei, care este absolut necesara pentru mentinerea unui organism sanatos. De asemenea, se recomanda ca practica regulata asa-numitul"angajament al tacerii" (mauna): zilnic, pe anumite perioade de timp (de la cateva minute pana la cateva ore) ne putem propune sa ramanem interiorizati si sa nu vorbim, indiferent de conjuncturile care se ivesc atunci. In practica lui mauna se vor elimina de asemenea rasul, mimica si alte gesturi; in cazuri extreme, se poate recurge totusi la o foaie de hartie si la un creion pentru a scrie cele cateva cuvinte absolut necesare, care sunt solicitate de anumite situatii. In rest, activitatile zilnice se vor desfasura normal, cu deosebirea ca singurul"dialog" va fi cel interiorizat, cu noi insine. Astfel, gradat, caracterul va deveni puternic, iar vointa va creste in intensitate; vom dobandi astfel o noua dimensiune a personalitatii noastre, care este maturitatea sociala si cea spirituala.
In general vorbind, omul contemporan are tendinta sa urmeze caile usoare, superficiale si adeseori viciate ale vietii, care ii submineaza atat sanatatea fizica, cat si echilibrul psihic. Prin urmare, el trebuie sa revizuiasca si sa reconstruiasca forta sa morala si puterea vointei, astfel incat sa devina stapanul propriei sale vieti. Din nefericire, adeseori el refuza aceasta alternativa, preferand sa joace in lume rolul unei marionete, care este azvarlita dintr-o parte in alta de orice capriciu, avertisment sau toana a societatii in care traieste. Un astfel de individ nu va avea nicio baza si niciun punct de plecare care sa-l faca sa discrimineze intre ceea ce il poate ajuta si ceea ce il poate distruge.
Majoritatea oamenilor se conformeaza asa-ziselor obligatii si reguli sociale, intoxicandu-si organismul, hranindu-se cu felurite alimente vechi (congelate, conservate) si chimizate, band alcool si fumand. Adeseori se considera ca toate acestea sunt"normale", chiar"firesti", in special pentru faptul ca cei mai multi oameni procedeaza in acest mod aberant. Mimetismul social devine astfel un dusman greu de contracarat.
Pentru a diminua efectele nocive ale acestor obiceiuri rele, fiinta umana are nevoie de practica tapas-ului, deoarece in acest fel ea isi va putea dezvolta si rafina puterea de concentrare si vointa, adica atuurile sale principale in realizarea telurilor materiale si spirituale pe care si le-a propus.



Cuprins


Prefaţă

Partea I

CAPITOLUL 1
Yoga preliminară sau Kriya Yoga
1. Austeritatea
2. Introspecţia sau analiza de sine
3. Devotiuneaşi abandonarea voinţei individualeîn fata voinţei lui Dumnezeu

CAPITOLUL 2
Raja Yoga sau calea cu opt ramificaţii (I)
l. YAMA
2. NIYAMA

CAPITOLUL 3
Raja Yoga sau calea cu opt ramificaţii (II)
1. Asana - Posturile fizice
2. Pranayama - Controlulşi ritmarea suflului
3. Pratyahara - Retragerea mintii de la simţuri
4. Dharana - Concentrarea
5. Dhyana - Meditaţia
6. Samadhi - Extazul final

CAPITOLUL 4
Unele obstacoleîn practica spirituală
1. Boala
2. Leneaşi inerţia fizică
3.îndoiala.
4. Lipsa atenţieişi a interesului
5. Inerţia mentală
6. Impulsurile senzoriale

CAPITOLUL 5
Îndepărtarea obstacolelor de pe calea spiritualităţii

Partea a II-a

PRACTICAÎN HATHA YOGA

Introducere
Sfaturi utileîn practica hatha yoga

CAPITOLUL 6
Tehnici de purificare
Noţiuni preliminare
Cele patru exerciţii de purificare matinală
DANTA DHAUTI (Curăţarea dinţilor)
VAMANA DHAUTI (Curăţirea stomacului)
BASTI (Curăţarea intestinului gros)
SHANK PRAKSHALANA (Purificarea tractului digestiv)

CAPITOLUL 7
Posturile corporale (ASANA)
Noţiuni preliminare
EXERCIŢIILE DEÎNCĂLZIRE
PADAHAST ASANA
PADANGHUSTHASANA
TALASANA
SAHAJ AGNISARA DHAUTI
AGNISARA DHAUTI
KATICHAKRASANA
GARUDASANA
TRIKONASANA
ARDHA CHANDRASANA
UTKATASANA
NAULI
UTTITHA ARDHA DHANURASANA
JIVABALASANA
KHANJANASANA
SHUTARMURGASANA
PRASARITA PADATANASANA
PRARTHANASANA
BHUJANGASANA
CHAKRASANA
BADRASANA
SUKHASANA
VATAYAN ASANA
SHIMHASANA
KURMASANA
PASCHIMOTTANASANA
ARDHA MATSYENDRASANA
VIRASANA
SUPTA VAJRASANA
MATSYASANA
VRISHIKASANA
UTTITHA DHANURASANA
BHEKASANA
SHALABASANA
YONIASANA
NABHIASANA
MAYURASANA
PRANAVASANA
MANDUKASANA
HALASANA
KARNAPIDASANA
KOKILASANA
JANUSHIRSHASANA
DHANURASANA
BRAHMACHARYASANA
GARBHASANA
DANDASANA
SARVANGASANA
SHASHASANA
SETUBANDHASANA
VAJRASANA
BADDHA PADMASANA
GOMUKHASANA
ARDHA SHIRSHASANA
PADMASANA
SHIRSHASANA
SIDDHASANA
SHAVASANA

CAPITOLUL 8
Tehnici de control a respiraţiei (pranayama)
Noţiuni preliminare
RESPIRAŢIA YOGHINĂ COMPLETĂ
SHITAKARI
SHITALI
SURYABHEDANA
SURYA BHEDA KUMBHAKA
SAMAVRITTI
ANULOMA VILOMA

CAPITOLUL 9
Contracţiile specifice (BANDHA)
Noţiuni preliminare
UDDIYANA BANDHA
JALANDHARA BANDHA
MULA BANDHA
BANDHA TRAYAM PRAKRIYA

CAPITOLUL 10
Gesturile simbolice sincronizatoare (MUDRA)
Noţiuni preliminare
JNANA MUDRA
UTTARABODHI MUDRA
ASHVINI MUDRA
YONI MUDRA
SHAKTICHALANA MUDRA
SHANMUKHI MUDRA
YOGA MUDRA

CAPITOLUL 11
Tehnicişi elemente de concentrare (DHARANA)
Noţiuni preliminare
Tehnica de concentrare asupra ceasului
TRATAKA
SHAMBHAVI MUDRA

CAPITOLUL 12
Exerciţii deîmbunătăţire a vederiişi metode de vindecare a unor boli oculare
Exerciţiul 1 - Palmingul
Exerciţiul 2 - Rotaţia ochilor
Exerciţiul 3 - Acuitatea vizuală la diferite distante
Exerciţiul 4 - Clipirea conştientă
Exerciţiul 5 - Acţiunea binefăcătoare a soarelui

CAPITOLUL 13
Boli ce pot fi tratate cu succes prin practica hatha yoga

Capitolul 14
Importanţa Ghidului spiritualîn practica yoga



Nr. de pagini: 312
Anul aparitiei: 2015

OPINIA CITITORILOR

Nu există opinii exprimate. Fii primul care comentează. scrie un review

Titluri de același autor

Created in 0.0567 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.