Botezul in traditia patristica (Constantin Voicu)
PRP: 15,00 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 13,50 lei
Diferență: 1,50 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Autor: Constantin Voicu
Editura: AGNOS (S)
Anul publicării: 2012
DESCRIERE
CUVANT INAINTE
Lucrarea de fata este o desfatare duhovniceasca prin care Parintele profesor Constantin Voicu ne imbie cu roadele bunei miresme duhovnicesti ale Sfintilor Parinti despre Sfanta Taina a Botezului. Suntem invitati sa vedem cu mintea si sufletul bogatia darurilor duhovnicesti ale Sfantului Botez asa cum l-au perceput autorii crestini din epoca patristica. Rand pe rand, vom gusta din invataturile Parintilor Apostolici, teologilor alexandrini, ierusalimiteni, capadocieni, egipteni, sirieni. Nu sunt ignorati nici Parintii din Apus sau autorii crestini filocalici. invatatura despre botez, o regasim in lucrarea de fata asa cum ne-au lasat-o cei mai de seama autori patristici din Imperiul Bizantin din secolele VII-XV.
Parintele Profesor lasa sfintii scriitori ai Bisericii sa vorbeasca despre Taina prin care omul dobandeste deplina libertate in fata pacatului. Cel botezat devine urmator al lui Hristos prin har si darurile primite. Contributia Parintelui Profesor este aparte intrucat vasta experienta acumulata la catedra de Patrologie si literatura postpatristica din Sibiu este de mare folos in vederea indrumarii oricarui cititor doritor sa inteleaga mai bine acest mister al renasterii la o noua viata in Hristos. Este o lucrare alcatuita cu migala si impartaseste invatatura curata a Ortodoxiei intr-un limbaj adecvat, semn al unei temeinice experiente didactice. Profitam de ocazie, si amintim aici doar cele trei volume de Patrologie aparute in anul 2009 primele doua volume si, in anul 2010, al treilea. Toate aceste lucrari ale Parintelui Profesor inzestreaza domeniul atat de atragator al studiilor patristice drept pentru care le recomandam tuturor spre citire.
Nicolae Mitropolitul Banatului
INTRODUCERE
Sfintele Taine sunt savarsite de catre Biserica sau de catre Hristos in Biserica asupra unor persoane care vor sa devina madulare ale trupului tainic al Mantuitorului, unindu-se in acest sens cu Hristos. Fara indoiala este insa faptul ca Tainele Bisericii urmaresc unirea celui care le primeste cu Hristos si incorporarea acestuia in Biserica, deschizandu-i astfel posibilitatea accederii la Imparatia cea vesnica. Ori inceputul acestui drum de unire cu Hristos este reprezentat de Botez, prin intermediul caruia omul dobandeste libertatea fata de pacat, devenind imitator al lui Hristos prin har. Ingropandu-se impreuna cu Hristos prin Botez, omul moare cu trupul pacatului, omoara in trupul sau moartea ca sursa a pacatului, devenind liber fata de acesta.
Dar, in acelasi timp, Botezul este si o renastere, o noua nastere. Duhul Sfant se uneste cu omul in apa Botezului, restaurand chipul lui Dumnezeu din om, caci chipul celui botezat este„imprimat” de chipul lui Hristos. Botezul este innoire si luminare, dar si un inceput de drum impreuna cu Hristos in Biserica.„Indreptatu-te-ai, luminatu-te-ai, sfintitu-te-ai, spalatu-te-ai”. Cu aceste cuvinte, ca un corolar al actului savarsit, anunta preotul efectele harice ale Tainei. Aceste efecte harice, care constituie partea nevazuta a acestei Taine, se reduc la minunata lucrare a indreptarii si sfintirii. De acum incolo, intreaga viata a celui botezat devine o continua infrumusetare a chipului curatit prin harul botezului realizata prin intermediul virtutilor.
Pornind de la aceste succinte precizari, lucrarea de fata se prezinta ca o extindere a unui numar de 4 articole redactate pe parcursul activitatii noastre didactice. Mai precis, este vorba de„Botezul de la Hristos in lumina Sfintilor Parinti”,„Botezul prin intreita cufundare in numele Sfintei Treimi in lumina Sfintilor Parinti”,„Taina Sfantului Botez in lumina harului, dupa Sfintii Parinti”,„Cine poate boteza?”, reluate si in lucrarea noastra Studii de Teologie Patristica, in care am incercat, pornind de la textul Sfintilor Parinti, sa prezentam atat bogatia de sensuri si idei doctrinare care se regaseste in operele patristice dedicate Botezului, cat si evolutia ritualului si a interpretarii actelor liturgice. Descoperind de fiecare data noi si noi sensuri si idei, am considerat de bun agur realizarea unei incursiuni in principalele opere patristice care trateaza Taina Sfantului Botez.
In al doilea rand, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a declarat anul 2011 ca„Anul omagial al Sfantului Botez si al Sfintei Cununii in Patriarhia Romana”, fapt care a generat o serie de manifestari cu caracter stiintific si teologic (simpozioane, sesiuni de comunicari) dedicate celor doua Taine, in cadrul carora au fost tratate o serie de aspecte referitoare la insemnatatea acestora in viata Bisericii. In concordanta cu hotararea sinodala, lucrarea de fata se inscrie pe linia unor lucrari aparute pe parcursul acestui an in cuprinsul Patriarhiei axate pe descoperirea si revelarea sensurilor patristice ale Tainei Botezului. Nu in ultimul rand, consideram necesare unele precizari. In lucrarea de fata ne-am oprit asupra principalilor Sfinti Parinti ai Bisericii care au tratat in opera lor aspecte referitoare la Taina Botezului, urmarind totodata o prezentare si a evolutiei ritualului baptismal, fara a intra in prea multe amanunte, fiind interesati mai mult de semnificatia mistico-teologica acordata ritualului si a efectelor sale asupra celui botezat. In acest sens, am considerat absolut necesara prezentarea catorva aspecte referitoare la Botez in Noul Testament, trecand apoi prin teologia baptismala a Parintilor Apostolici, a apologetilor, a alexandrinilor (Clement si Origen), a Parintilor secolelor IV-VI (perioada in care apar catehezele mistagogice si operele patristice dedicate Tainei) si a unor autori bizantini mai reprezentativi.
Biserica este indisolubil legata de Botez. Insasi fundamentul existentei crestine este Botezul, prin care suntem incorporati in comunitatea crestina, sau mai exact ansamblul celor trei Taine ale initierii crestine: Botez, Mirungere, Euharistie. In acest sens, inca de la aparitia primelor comunitati crestine si pana la dezvoltarea doctrinei acesteia, gandirea teologica a acordat un rol important Botezului, semnificatii pe le propune sa le descopere si lucrarea de fata.
Arhid. Prof. Univ. Dr. Constantin Voicu
CUPRINS
Introducere
I. BOTEZUL IN BISERICA PRIMARA
1. Scurte precizari terminologice
2. Botezul lui Ioan Botezatorul
3. Botezul lui Iisus in Iordan
4. Botezul in Biserica primara
4.1. Cateva precizari legate de instituirea Tainei
4.2. Botezul in primele comunitati crestine
5. Elementele constitutive ale Botezului
5.1. Pregatirea pentru Botez
5.2. Marturisirea credintei
5.3. Prezenta apei baptismale
5.4. Botezul„in numele lui Iisus”
5.5. Iertarea pacatelor si nasterea la o noua viata
5.6. Darul baptismal al Duhului
II. BOTEZUL IN EPOCA PARINTILOR APOSTOLICI
1. Invatatura celor Doisprezece Apostoli
2. A doua Epistola catre Corinteni a Sfantului Clement Romanul
3. Ignatie al Antiohiei
4. Epistola lui Barnaba
5. Pastorul lui Herma
III. APOLOGETII CRESTINI DESPRE BOTEZ
1. Iustin Martirul si Filosoful
2. Meliton de Sardes
3. Teofil al Antiohiei
4. Tertulian
5. Sfantul Ciprian al Cartaginei
6. Ipolit al Romei
IV. DOCTRINA CRESTINA DESPRE BOTEZ IN ALEXANDRIA
1. Clement Alexandrinul
2. Origen
VI. BOTEZUL IN SECOLELE IV-VI
1. Ierusalim
1.1. Sfantul Chiril al Ierusalimului
2. Capadocia
2.1. Sfantul Vasile cel Mare
2.2. Sfantul Grigorie de Nissa
3. Antiohia
3.1. Constitutiile apostolice
3.2. Sfantul Ioan Gura de Aur
3.3. Teodor de Mopsuestia
4. Egipt
4.1. Serapion de Thmuis
5. Apusul crestin
5.1. Sfantul Ambrozie al Milanului
6.2. Fericitul Augustin
6. Parinti duhovnicesti si filocalici
6.1. Omiliile macariene
6.2. Sfantul Diadoh al Foticeei
6.3. Sfantul Marcu Ascetul
7. Siria-Palestina secolelor V-VI
7.1. Corpusul Areopagitic
VII. AUTORI BIZANTINI DIN SECOLELE VII-XV
1. Sfantul Maxim Marturisitorul
2. Sfantul Ioan Damaschin
3. Sfantul Simeon Noul Teolog
4. Sfantul Nicolae Cabasila
5. Sfantul Simeon al Tesalonicului
Concluzii
Lista de abrevieri
Bibliografie
Nr. de pagini : 320
Anul aparitiei : 2012
Lucrarea de fata este o desfatare duhovniceasca prin care Parintele profesor Constantin Voicu ne imbie cu roadele bunei miresme duhovnicesti ale Sfintilor Parinti despre Sfanta Taina a Botezului. Suntem invitati sa vedem cu mintea si sufletul bogatia darurilor duhovnicesti ale Sfantului Botez asa cum l-au perceput autorii crestini din epoca patristica. Rand pe rand, vom gusta din invataturile Parintilor Apostolici, teologilor alexandrini, ierusalimiteni, capadocieni, egipteni, sirieni. Nu sunt ignorati nici Parintii din Apus sau autorii crestini filocalici. invatatura despre botez, o regasim in lucrarea de fata asa cum ne-au lasat-o cei mai de seama autori patristici din Imperiul Bizantin din secolele VII-XV.
Parintele Profesor lasa sfintii scriitori ai Bisericii sa vorbeasca despre Taina prin care omul dobandeste deplina libertate in fata pacatului. Cel botezat devine urmator al lui Hristos prin har si darurile primite. Contributia Parintelui Profesor este aparte intrucat vasta experienta acumulata la catedra de Patrologie si literatura postpatristica din Sibiu este de mare folos in vederea indrumarii oricarui cititor doritor sa inteleaga mai bine acest mister al renasterii la o noua viata in Hristos. Este o lucrare alcatuita cu migala si impartaseste invatatura curata a Ortodoxiei intr-un limbaj adecvat, semn al unei temeinice experiente didactice. Profitam de ocazie, si amintim aici doar cele trei volume de Patrologie aparute in anul 2009 primele doua volume si, in anul 2010, al treilea. Toate aceste lucrari ale Parintelui Profesor inzestreaza domeniul atat de atragator al studiilor patristice drept pentru care le recomandam tuturor spre citire.
Nicolae Mitropolitul Banatului
INTRODUCERE
Sfintele Taine sunt savarsite de catre Biserica sau de catre Hristos in Biserica asupra unor persoane care vor sa devina madulare ale trupului tainic al Mantuitorului, unindu-se in acest sens cu Hristos. Fara indoiala este insa faptul ca Tainele Bisericii urmaresc unirea celui care le primeste cu Hristos si incorporarea acestuia in Biserica, deschizandu-i astfel posibilitatea accederii la Imparatia cea vesnica. Ori inceputul acestui drum de unire cu Hristos este reprezentat de Botez, prin intermediul caruia omul dobandeste libertatea fata de pacat, devenind imitator al lui Hristos prin har. Ingropandu-se impreuna cu Hristos prin Botez, omul moare cu trupul pacatului, omoara in trupul sau moartea ca sursa a pacatului, devenind liber fata de acesta.
Dar, in acelasi timp, Botezul este si o renastere, o noua nastere. Duhul Sfant se uneste cu omul in apa Botezului, restaurand chipul lui Dumnezeu din om, caci chipul celui botezat este„imprimat” de chipul lui Hristos. Botezul este innoire si luminare, dar si un inceput de drum impreuna cu Hristos in Biserica.„Indreptatu-te-ai, luminatu-te-ai, sfintitu-te-ai, spalatu-te-ai”. Cu aceste cuvinte, ca un corolar al actului savarsit, anunta preotul efectele harice ale Tainei. Aceste efecte harice, care constituie partea nevazuta a acestei Taine, se reduc la minunata lucrare a indreptarii si sfintirii. De acum incolo, intreaga viata a celui botezat devine o continua infrumusetare a chipului curatit prin harul botezului realizata prin intermediul virtutilor.
Pornind de la aceste succinte precizari, lucrarea de fata se prezinta ca o extindere a unui numar de 4 articole redactate pe parcursul activitatii noastre didactice. Mai precis, este vorba de„Botezul de la Hristos in lumina Sfintilor Parinti”,„Botezul prin intreita cufundare in numele Sfintei Treimi in lumina Sfintilor Parinti”,„Taina Sfantului Botez in lumina harului, dupa Sfintii Parinti”,„Cine poate boteza?”, reluate si in lucrarea noastra Studii de Teologie Patristica, in care am incercat, pornind de la textul Sfintilor Parinti, sa prezentam atat bogatia de sensuri si idei doctrinare care se regaseste in operele patristice dedicate Botezului, cat si evolutia ritualului si a interpretarii actelor liturgice. Descoperind de fiecare data noi si noi sensuri si idei, am considerat de bun agur realizarea unei incursiuni in principalele opere patristice care trateaza Taina Sfantului Botez.
In al doilea rand, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a declarat anul 2011 ca„Anul omagial al Sfantului Botez si al Sfintei Cununii in Patriarhia Romana”, fapt care a generat o serie de manifestari cu caracter stiintific si teologic (simpozioane, sesiuni de comunicari) dedicate celor doua Taine, in cadrul carora au fost tratate o serie de aspecte referitoare la insemnatatea acestora in viata Bisericii. In concordanta cu hotararea sinodala, lucrarea de fata se inscrie pe linia unor lucrari aparute pe parcursul acestui an in cuprinsul Patriarhiei axate pe descoperirea si revelarea sensurilor patristice ale Tainei Botezului. Nu in ultimul rand, consideram necesare unele precizari. In lucrarea de fata ne-am oprit asupra principalilor Sfinti Parinti ai Bisericii care au tratat in opera lor aspecte referitoare la Taina Botezului, urmarind totodata o prezentare si a evolutiei ritualului baptismal, fara a intra in prea multe amanunte, fiind interesati mai mult de semnificatia mistico-teologica acordata ritualului si a efectelor sale asupra celui botezat. In acest sens, am considerat absolut necesara prezentarea catorva aspecte referitoare la Botez in Noul Testament, trecand apoi prin teologia baptismala a Parintilor Apostolici, a apologetilor, a alexandrinilor (Clement si Origen), a Parintilor secolelor IV-VI (perioada in care apar catehezele mistagogice si operele patristice dedicate Tainei) si a unor autori bizantini mai reprezentativi.
Biserica este indisolubil legata de Botez. Insasi fundamentul existentei crestine este Botezul, prin care suntem incorporati in comunitatea crestina, sau mai exact ansamblul celor trei Taine ale initierii crestine: Botez, Mirungere, Euharistie. In acest sens, inca de la aparitia primelor comunitati crestine si pana la dezvoltarea doctrinei acesteia, gandirea teologica a acordat un rol important Botezului, semnificatii pe le propune sa le descopere si lucrarea de fata.
Arhid. Prof. Univ. Dr. Constantin Voicu
CUPRINS
Introducere
I. BOTEZUL IN BISERICA PRIMARA
1. Scurte precizari terminologice
2. Botezul lui Ioan Botezatorul
3. Botezul lui Iisus in Iordan
4. Botezul in Biserica primara
4.1. Cateva precizari legate de instituirea Tainei
4.2. Botezul in primele comunitati crestine
5. Elementele constitutive ale Botezului
5.1. Pregatirea pentru Botez
5.2. Marturisirea credintei
5.3. Prezenta apei baptismale
5.4. Botezul„in numele lui Iisus”
5.5. Iertarea pacatelor si nasterea la o noua viata
5.6. Darul baptismal al Duhului
II. BOTEZUL IN EPOCA PARINTILOR APOSTOLICI
1. Invatatura celor Doisprezece Apostoli
2. A doua Epistola catre Corinteni a Sfantului Clement Romanul
3. Ignatie al Antiohiei
4. Epistola lui Barnaba
5. Pastorul lui Herma
III. APOLOGETII CRESTINI DESPRE BOTEZ
1. Iustin Martirul si Filosoful
2. Meliton de Sardes
3. Teofil al Antiohiei
4. Tertulian
5. Sfantul Ciprian al Cartaginei
6. Ipolit al Romei
IV. DOCTRINA CRESTINA DESPRE BOTEZ IN ALEXANDRIA
1. Clement Alexandrinul
2. Origen
VI. BOTEZUL IN SECOLELE IV-VI
1. Ierusalim
1.1. Sfantul Chiril al Ierusalimului
2. Capadocia
2.1. Sfantul Vasile cel Mare
2.2. Sfantul Grigorie de Nissa
3. Antiohia
3.1. Constitutiile apostolice
3.2. Sfantul Ioan Gura de Aur
3.3. Teodor de Mopsuestia
4. Egipt
4.1. Serapion de Thmuis
5. Apusul crestin
5.1. Sfantul Ambrozie al Milanului
6.2. Fericitul Augustin
6. Parinti duhovnicesti si filocalici
6.1. Omiliile macariene
6.2. Sfantul Diadoh al Foticeei
6.3. Sfantul Marcu Ascetul
7. Siria-Palestina secolelor V-VI
7.1. Corpusul Areopagitic
VII. AUTORI BIZANTINI DIN SECOLELE VII-XV
1. Sfantul Maxim Marturisitorul
2. Sfantul Ioan Damaschin
3. Sfantul Simeon Noul Teolog
4. Sfantul Nicolae Cabasila
5. Sfantul Simeon al Tesalonicului
Concluzii
Lista de abrevieri
Bibliografie
Nr. de pagini : 320
Anul aparitiei : 2012
OPINIA CITITORILOR