Ajutorul public judiciar in materia taxelor judiciare de timbru, garantie a dreptului de acces la o instanta

Alertă stoc

*
?
Completați adresa dumneavoastră de e-mail
*
?
Codul de siguranță, necesar pentru a face distincție între oameni și programele informatice automate care răspândesc spam

DESCRIERE

Ajutorul public judiciar lato sensu (formulare menita sa includa si facilitatile la plata taxelor judiciare de timbru ce pot fi acordate persoanelor juridice) este o tema majora, frecvent intalnita in procesele civile, deci de interes practic si deosebit de ofertanta din perspectiva sumedeniei de dificultati de interpretare si aplicare pe care le presupune.

 

Este neindeajuns de bine disecata in doctrina noastra; este mai mereu omisa de facultatile de drept de la noi, interesul scazut pentru aceasta problematica fiind vizibil si din perspectiva timpului insuficient alocat pentru studiu si aprofundare, inclusiv prin activitati de seminar practice specifice.

 

In egala masura, cadrul reglementar intern lacunar si competenta oricarei instante non-penale de a solutiona cereri de acordare a ajutorului public judiciar si a facilitatilor la plata taxelor judiciare de timbru, impreuna cu cererea corespunzatoare de reexaminare, dublate de imprejurarea ca legalitatea solutionarii acestei cereri nu poate fi analizata la nivelul instantei superioare (desigur, atunci cand aceasta ar exista), genereaza o inevitabila impredictibilitate si inconsecventa judiciara in privinta interpretarii si aplicarii normelor juridice specifice.

 

La acestea se adauga pasivitatea statului sub aspectul informarii prealabile a posibilului solicitant cu privire la ajutorul public judiciar si presupunerea nerealista a cunoasterii legii de catre oricine, motive pentru care justitiabilul neinitiat in materie juridica are cel mai mult de suferit: nu intelege ce inseamna ajutorul public judiciar, nu stie care este actul normativ si care sunt dispozitiile aplicabile cazului sau, de unde se poate informa, nu cunoaste ce beneficii ii pot fi acordate, in ce conditii le poate primi, cum sa redacteze cererea, in ce termen, ce se intampla daca nu formuleaza cererea in termen, care sunt acele documente pe care trebuie sa le ceara si sa le obtina, de unde trebuie sa le solicite si unde anume trebuie sa le depuna, daca si in ce conditii poate face ceva in cazul in care i se respinge cererea. Toate aceste ambiguitati de informare si de intelegere si multe altele de acest tip reprezinta slabiciuni ale sistemului care vulnerabilizeaza inca de la inceput acest tip de solicitant in navigarea sistemului de ajutor public judiciar.

 

DESPRE LUCRARE

 

Lucrarea identifica si abordeaza frontal dificultatile practice ale unicului mecanism din dreptul nostru de moderare judiciara a cuantumului taxei judiciare de timbru (stabilite in mod definitiv), pe doua culoare reglementare – doctrinar si jurisprudential, i.e. unul european al drepturilor omului si unul de drept intern (roman si strain).

 

Lucrarea vine in intampinarea justitiabilului neinitiat care urmareste sa formuleze o cerere de ajutor public judiciar: ii faciliteaza accesul la cunoastere dispersand ceata din comunicarile de la instanta in materie si din textele deosebit de tehnice ale legii (descurajante pentru ca pot da senzatia ca nu pot fi patrunse) si il ajuta sa inteleaga ce are de facut, cum trebuie sa faca, in ce termene si in ce conditii. Solicitantul experimentat, pe de o parte, si mandatarul avocat si judecatorul, pe de alta parte, au la dispozitie analiza aprofundata a problemelor de drept frecvent intalnite, slab iluminate anterior sub aspectul rezolvarii lor, impreuna cu propuneri de solutii consistent si convingator motivate, capitonate cu argumente jurisprudentiale particularizate preluate din practica instantei europene.

 

Peste 1.200 de surse bibliografice, dintre care aproximativ 140 de hotarari nepublicate, din propria cazuistica ori obtinute gratie unor demersuri proprii si peste 15 raspunsuri ale instantelor de judecata, autoritatilor publice ori societatilor de asigurare la adresele autorului sunt valorificate onest si echidistant. Acestea zugravesc o imagine noua, actuala, originala – in care prejudecatile juridice si platitudinile sunt lasate in plan secund si perspectiva unghiului mort impinsa mai in fata –, de ce nu, chiar transformatoare a materiei tratate, cu toate cangrenele si lacunele sale jurisprudentiale ori de inzestrare normativa. Bogatia si diversitatea surselor releva profunzimea si anvergura analizei, iar substantialul aport aplicativ are aptitudinea de a transforma lucrarea intr-un veritabil ghid de bune practici in materia ajutorului public judiciar.

 

Abordarea este una deopotriva (i) inovativ integratoare prin prisma reunirii in acelasi volum a taxelor judiciare de timbru, a ajutorului public judiciar impreuna cu facilitatile la plata taxelor si a dreptului de acces la o instanta si (ii) interdisciplinara, valorificand materii precum dreptul european al drepturilor omului, dreptul procesual civil, dreptul comparat, dreptul fiscal si dreptul constitutional.

 

PUNCTE FORTE

 

- analizeaza critic, diseca si proceseaza (i) cazuistica relevanta a Curtii Europene a Drepturilor Omului in materia examinata (inclusiv cea mai putin accesibila publicului juridic) pentru a identifica standardul conventional in privinta problemelor de drept si faciliteaza preluarea (acestei jurisprudente) in plan intern si (ii) jurisprudenta instantelor noastre de judecata;

 

- examineaza comparativ reguli, mecanisme si institutii analoage din alte sisteme de drept moderne, astfel cum sunt acestea reflectate in doctrina si eventual in jurisprudenta relevanta prin raportare la particularitatile schemei noastre de ajutor public judiciar si, astfel, analizeaza eventualul castig reglementar ce ar putea fi adus de pe urma unui eventual „transplant” in dreptul romanesc;

 

- propune chei proprii de interpretare argumentate a jurisprudentei Curtii EDO (indeosebi a celei din cauzele contra Romaniei), in cazurile in care instanta europeana nu a oferit explicatii pentru ca nu a dorit, pentru ca nu a gasit necesar sa procedeze in acest mod ori pentru ca acest rol revenea interpretului;

 

- defineste inca de la inceput termenii cheie frecvent intrebuintati din considerente de accesibilitate, de familiarizare a lectorului si de situare a autorului fata de acesti termeni;

 

- tinde sa intrebuinteze un limbaj usor de inteles si o compartimentare accesibila chiar si unui justitiabil neinitiat in materie juridica;

 

- ofera diagnostice juridice pentru problemele de drept controversate;

 

- propune rezolvari cu dubla raportare conventionala si de drept intern si cu dubla stratificare a rationamentelor, a perspectivelor de analiza si a argumentelor;

 

- extrage, din jurisprudenta Curtii EDO, principiile de evaluare a situatiei personale a solicitantului care stau la baza acordarii ajutorului public judiciar;

 

- foreaza in jurisprudenta Curtii EDO pentru a identifica, extrage, inventaria si analiza de o maniera aprofundata criteriile concrete de evaluare a taxelor judiciare de timbru din perspectiva cererii de ajutor public judiciar lato sensu (nelimitate la cele redate repetitiv de instanta europeana in bine cunoscuta si sudata sa formula jurisprudentiala), compatibile cu sistemul nostru de drept, cu atribuirea corespunzatoare a unor denumiri sugestive, personalizate;

 

- puncteaza prima analiza riguroasa a plauzibilitatii si a eventualului transplant in dreptul nostru a criteriului sanselor de succes al demersului judiciar pentru care solicitantul cere ajutorul public judiciar lato sensu, pornind de la jurisprudenta organelor Conventiei si a legislatiilor statelor moderne (in care este expres reglementat un asemenea de criteriu);

 

- repune in discutie argumentat actualitatea conceptiei conform careia exista in sistemul nostru de drept un principiu al gratuitatii procesului civil;

 

- propune un protocol procesual de obtinere de catre instanta a documentelor si/sau a informatiilor de la solicitant, prealabil unei eventuale respingeri a cererii de ajutor public judiciar, care sa tina seama de exigentele principiului umanismului;

 

- analizeaza argumentat masura in care componente ale patrimoniului solicitantului de tipul economiilor si ratelor de credit se preteaza la includerea, dupa caz, in elementele de pasiv ori de activ, pentru a putea stabili cat mai fidel suma reala de care dispune solicitantul pentru achitarea taxei judiciare de timbru;

 

- analizeaza spinoasa problematica a acordarii scutirii la plata persoanelor juridice ca posibila facilitate la plata taxelor judiciare de timbru care sa poata fi acordata de instanta de judecata, in bine-cunoscutul context neprielnic al lipsei unei reglementari interne in acest sens, insa printr-o aprofundata raportare la jurisprudenta relevanta a Curtii Europene a Drepturilor Omului, propunand argumentat o solutie grefata pe o ruta jurisprudentiala noua, curajoasa, iesita din calapod, favorabila dreptului de acces la o instanta;

 

- identifica un set de criterii necesare pentru a se putea face diferenta intre formele concrete de acordare a ajutorului public judiciar cu privire la plata taxelor judiciare de timbru;

 

- analizeaza legalitatea practicii minoritare a unor instante de a solicita depunerea la dosar a dovezii de plata a ratelor esalonate, impreuna cu efectele juridice ale neconformarii;

 

- analizeaza ceea ce s-ar putea face pentru cresterea in viitor a eficientei sistemului de ajutor public judiciar si propune solutii cat se poate de concrete de ajustare a legislatiei in materie in scopul imbunatatirii sale, ce pot fi oricand surse de inspiratie pentru legiuitor, de tipul:

 

Ø  mijloacelor de atenuare a pozitiei deosebit de fragile a solicitantului de ajutor public judiciar neinitiat in materie juridica, in directia cresterii gradului de diseminare a informatiilor cu privire la ajutorul public judiciar, pentru a aduce mai aproape acest tip de solicitant de mecanismul legal si pentru a-l familiariza cu acest mecanism;

 

Ø  cresterii pragurilor fixe de eligibilitate financiara din materia ajutorului public judiciar, ca urmare a unei analize fundamentate teoretic si cu evaluarea subsecventa a impactului practic, prin raportare matematica la solutiile din alte 18 legislatii europene;

 

Ø  identificarii unei metodologii unitare de determinare a elementelor de calcul ale veniturilor si ale cheltuielilor solicitantului;

 

Ø  reglementarii exprese a mecanismului finantarilor private si a incurajarii subscrierii in practica a asigurarilor de protectie juridica. 

 

PUBLICUL TINTA

 

- avocati litiganti care se confrunta inevitabil cu formularea unei cereri de ajutor public judiciar lato sensu si, dupa caz, a cererii corespunzatoare de reexaminare;

 

- judecatori ca factori decidenti cu privire la cererea de ajutor public judiciar si la cererea corespunzatoare de reexaminare;

 

- cursanti INPPA, auditorii INM;

 

- justitiabilii neinitiati (e.g., solicitanti de ajutor public judiciar) care isi doresc sa inteleaga (mai bine) mecanismele, normele si practicile in domeniu si, astfel, sa aiba o imagine ceva mai clara a problemelor de drept care pot aparea si a rezolvarilor acestora;

 

- cercetatorii din domeniul juridic;

 

- orice alte persoane isi doresc sa achizitioneze sau sa isi imbogateasca cunostintele in domeniu (e.g., studenti, masteranzi, doctoranzi).

OPINIA CITITORILOR

Nu există opinii exprimate. Fii primul care comentează. scrie un review
Created in 0.0547 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.