100 de basme si povesti. Odaia fericirii
DESCRIERE
A vazut lumina tiparului, la Editura Zorio, volumul ”100 de basme si povesti. Odaia Fericirii”, de Petre Craciun.
Antologia (752 de pagini, format 17x24, editie de lux) contine basme publicate de Petre Craciun in volumele ”Basme”, ”Basme pentru familia mea”, ”Povesti din Tara copiilor fericiti” si ”Roboteii. Povesti moderne”. Sunt si 30 de basme si povesti inedite, scrise in ultimii doi ani.
Prefata cartii, foarte magulitoare pentru autor, este semnata de criticul Alex Stefanescu.
”100 de basme si povesti. Odaia Fericirii”, cea mai ampla antologie de autor din istoria literaturii romane, este o carte pentru bibliofili, pentru cei care iubesc, cu adevarat, povestile, pentru biblioteci, pentru profesorii de limba romana, pentru iubitorii de povesti de orice varsta, pentru invatatori, dar si pentru elevii care nu se sperie de lectura.
Volumul ”100 de basme si povesti” se bucura grafica realizata de artistul Hugo Maracineanu.
Coperta este una de lux, utilizand tehnici tipografice costisitoare, si de mare efect: utilizarea bronzului auriu si a lacului selectiv. Culoarea predominanta este albastrul regal, care face casa buna cu bronzul folosit pentru titlul cartii, pentru cotorul de circa 5 cm si pentru textul criticului Alex Stefanescu, de pe coperta IV.
Desenul de pe coperta I ii apartine lui Hugo Maracineanu si a fost facut pentru basmul ”Odaia fericirii”. Este si motivul pentru care am optat pentru ca acest titlu sa se alature celui initial: ”100 de basme si povesti”.
Conceptia grafica a copertei apartine editurii noastre si va va ajuta sa intrati deja in lumea povestilor.
Pe cotorul cartii apare mentiunea: ”EDITIE NUMEROTATA”.
Toate exemplarele primului tiraj (500 exemplare) sunt numerotate, au dedicatia autorului si se mentioneaza, scris de mana, numele destinatarului.
Din prefata criticului Alex Stefanescu
”Fiecare basm scris de Petre Craciun pare spus, nu scris. In timp ce citim, „auzim” vocea autorului, datorita exceptionalei oralitati a textului (intamplator, Petre Craciun are si in realitate o voce melodioasa, dar chiar si cine nu-l cunoaste si-o poate imagina in timpul lecturii).
Apoi, acest autor, mai talentat decat toti cei care scriu in vremea noastra carti pentru copii, se remarca printr-o adevarata virtuozitate in folosirea limbii romane. Gaseste de fiecare data cuvantul de care are nevoie, firesc, fara efort, asa cum respira. Chiar si cuvintele rare la care recurge devin imediat inteligibile pentru toata lumea, intrucat se insira armonios, urmand parca indemnul „insir’te margarite” transmis noua de maestrii de altadata ai povestilor, de la Petre Ispirescu la Victor Eftimiu.
Petre Craciun nu-i maimutareste − cum e moda azi – pe copii, nu face exces de diminutive, nu simuleaza o gandire simplista (care, in mod paradoxal, nu place copiilor). Pentru el, copiii sunt parteneri egali, sunt prietenii lui, carora li se adreseaza cu incredere, stiind ca ei inteleg mai mult decat cred maturii. Bine spunea cine spunea ca literatura pentru copii nu se deosebeste de literatura propriu-zisa decat prin faptul ca este mai buna.
O calitate care nu poate lipsi unui autor de povesti este imaginatia. Petre Craciun are o imaginatie inepuizabila, el intra in concurenta cu Seherezada care ii spune califului Sahriar povesti timp de o mie si una de nopti (nu m-as mira sa aflu ca, de fapt, Petre Craciun era consilierul ei secret!).
Personajele si intamplarile pe care le nascoceste autorul par desprinse din basmele dintotdeauna, le recunoastem imediat, desi sunt cu totul noi. Autorul nu vrea o ruptura cu trecutul, nu inventeaza fantasmagorii sofisticate pentru a brusca sensibilitatea copiilor, ci cultiva un sentiment de continuitate. Un necesar, binefacator, pe cale de disparitie azi sentiment de continuitate.
Petre Craciun ne propune personaje la care nici nu ne-am fi gandit (copilul care aduce invatatura, spiridusul care schimba povestile, zmeul pierde-vara, regele jucariilor vesele s. a. m. d.), peripetii uimitoare (calatorie in spicul de grau, drumul curcubeului, excursia unui baietel si a unui motan in tara baloanelor colorate, victoria repurtata de o fetita impotriva unui zmeu etc.) sau chiar tari intregi, inexistente pe harta, cu locuitorii, traditiile si peisajele lor (tara unde oamenii nu visau niciodata, tara copiilor fericiti, tara fara culori, tara gandurilor bune si multe altele). Povestile sale nu seamana una cu alta, citindu-le ai impresia ca privesti prin prin geamul unui caleidoscop, care, la fiecare noua rotire, iti arata o noua combinatie feerica de intamplari.”
APARITIE: 2021
PAGINI: 752
FORMAT: 17x24. 5 cm
OPINIA CITITORILOR